احمد توکلی رئیس نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در کانال تلگرامی خود پیرامون موضوع حقوق‌های نجومی عنوان کرد: پدیده مبارک حساسّیت مردم شریف و رسانه‌های آزاده در برابر دست اندازی همراه با بی آزرمی تعدادی از مقامات و مدیران حکومتی به منابع عمومی، رو به خوش فرجامی دارد. ماه رمضان و شبهای قدر که شب های شهادت شهید عدالت است، به حساسیت مردم نسبت به این حرام خواری و خیانت افزود و به قدرت اراده مردم تجلی تازه ای داد. همه این ها را باید شاکر بود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این میان مهمترین پرسش از نحوه برخورد دولت با این امر نامیمون بود. دولت در مجموع تا الان خوب برخورد کرده است. به ویژه بیانیه رئیس جمهور محترم نکات مثبت و امیدآفرین زیادی دارد. این مثبتات در حدّی است که نقاط ضعف را می‌پوشاند و من می توانم آن را عیدی روز فطر رئیس جمهور به مردم بنامم.

وی با بیان اینکه نکات برجسته‌ای در بیانیه رئیس جمهور وجود دارد، گفت: از جمله نکات موجود در این بیانیه این است که  1- خطر این قبیل رفتارهای آزمندانه در دیوان سالاری کشور را برای اعتماد متقابل ملّت و حاکمیت، به درستی تأکید کرده است. تذکر به این ارزش علوی به احیاء آن کمک می‌کند.

توکلی ادامه داد: 2- از حساسیت مردم و رسانه ها استقبال شده و از شفاف سازی در همه ارکان حکومت دفاع کرده است. 3- همه مدیران و مسوولان قوای سه‌گانه به شفاف سازی همه تصمیمات ملزم گردیده‌اند. 4- همه دستگاه‌ها در همه اجزای حکومت به شفاف سازی «تمام حقوق و مزایای دریافتی کلیه مقامات کشوری و لشکری» و تعیین حداکثر و حداقل موظف شده اند. تجاوز از این دو حد نیز تخلف شناخته شده است.

رئیس نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت اضافه کرد: 5- اعلام تصمیم برای ساماندهی «نظام شفافیت اطلاعات» تا مردم که ولی نعمتند از امور آگاه باشند و با نصیحت به مسوولان، سلامت و استحکام نظام را تضمین کنند.6- هرگونه افزایش دریافتی جز با تصویب شورای حقوق و دستمزد ممنوع اعلام شده است. 7- تصمیم به تقدیم لایحه ای که مشکلات قانونی موجود را برطرف سازد.

وی گفت: یک نهی از منکر جمعی و بدون هزینه مردم و برانگیختن اینهمه توجه و تعهد در دولت؟! قدر امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حاکمان، شفافیت و آزادی رسانه ها و ابزارهای جدید پیام رسانی را بیشتر بدانیم.

توکلی در ادامه خاطرنشان کرد: شمارش رؤوس مثبت بیانیه رئیس محترم جمهور به معنای فقدان ضعف قابل نقد در آن نیست، آن را به وقت دیگری وا می‌گذارم. این ایراد که چرا رئیس قوه مجریه برای مدیران قوای دیگر و مسئولان لشکری تعیین تکلیف می‌کند، با دستوری که رهبری صادر فرموده اند لااقل موقتا تا لایحه جامعی که وعده داده شده است، تقدیم مجلس و تعیین تکلیف شود، چندان مسموع نیست. بیان رهبر دغدغه‌مند در این باره، تمامی دستگاهای حکومت، از جمله دفتر رهبری را در بر می‌گیرد. ملاحظه بفرمایید: « کلیه دستگاه ها موظفند نسبت به پرداخت های غیرمتعارف حساسیت نشان دهند و قاطعانه با موارد تخلف برخورد کنند. دفتر هم موظف است ضوابط مصوب دولت را در مجموعه های وابسته به خود مورد توجه و امعان نظر قرار دهد.» حالا موقع عمل است.