سازمان بسیج حقوقدانان در بیانیه‌ای به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی خواستار تشکیل جبهه مستقل حقوقی برای مقابله با جنایات ضد حقوق بشری دولت امریکا شد.

 

 در این بیانیه اعلام شده است: دولت آمریکا در رعایت اصل اولیه و بدیهی منشور حقوق بشر ـ که خود آنها از واضعان آن بوده‌اند ـ یعنی اصل برابری در نژاد و رنگ و جنس در داخل مرزهای خود نیز عاجز مانده و ما شاهد اقدامات گسترده تبعیض‌آمیز و وحشیانه علیه رنگین‌پوستان و زنان و اقلیت‌های مذهبی هستیم.

 

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

 

در جهان امروز، نظام استکباری آمریکا حمایت از حقوق بشر را به‌عنوان سلاحی برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود در اختیار گرفته است. این در حالی است دولت نژادپرست این کشور، به‌منظور توجیه اقدامات و مداخلات روزافزون خود بهانه‌ای جز علم کردن سیاست نخ‌نمای نقض حقوق بشر در جوامع گوناگون ندارد. در سکوت نهادهای حقوق بشری و جوامع بین‌المللی، فجیع‌ترین و غیرانسانی‌ترین جنایات و رفتارها به‌صورت گسترده و روزافزون با سرپوش حمایت از حقوق بشر و تأمین امنیت از سوی دولتمردان آمریکایی و متحدان آن در حق انسان‌های بی‌دفاع سراسر جهان روا داشته می‌شود و کوچک‌ترین اعتراضی نسبت به آنها به عمل نمی‌آید. این امر نشان‌دهنده چیزی جز دون‌مایه بودن انسان و کرامت انسانی در تفکرات و سیاست‌های به‌اصطلاح آزادی‌خواهانه و دموکراسی‌طلبانه نظام سلطه نیست.

 

بااین‌حال شاهد آن هستیم که آمریکا به­عنوان بزرگ‌ترین دولت ناقض حقوق بشر در جهان از تاریخ شکل‌گیری این کشور، به ارتکاب این جنایات بسنده نکرده و در اقدامی نامناسب و قابل تأمل هرساله با انتشار گزارش‌های مختلف و غیرمسئولانه، وضعیت حقوق بشر در کشورهای دیگر از جمله کشور ما را مورد نقد و ارزیابی قرار می‌دهد!

 

این در حالی است که اقدامات سلطه‌طلبانه و ضدبشری آمریکا در ایران به بخش جدایی‌ناپذیر و فراموش­ناشدنی حافظه تاریخی مردمان این مرز و بوم تبدیل شده است. حمایت از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، استثمار منابع ملی، حمایت‌های مستقیم و تمام‌قد از رژیم سفاک پهلوی در دوران مبارزات مردم برای رهایی از طاغوت، مجموعه‌ای از رفتارهای ضدبشری دولت آمریکا علیه کشورمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است که امکان فراموش کردن آنها نیز وجود ندارد. این رفتارها پس از پیروزی و در طول حیات انقلاب اسلامی به شکل گسترده‌تری با ترور کورکورانه مردم بی‌گناه و شخصیت‌های نظام اسلامی، حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم از دشمنان این ملت و ... ادامه داشته است. رهبر معظم انقلاب با ملاحظه این سوابق ننگین دولت آمریکا در ایران و دیگر کشورها می‌فرمایند: «هر کس دیگری درباره حقوق بشر حرف بزند، آمریکایی‌ها حق ندارند درباره حقوق بشر حرف بزنند؛ چون دولت آمریکا بزرگ‌ترین نقض‌کننده حقوق بشر در دنیا است؛ نه فقط دیروز، بلکه همین امروز».

 

از همین رو ایشان با توجه به موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران از سوی دولت آمریکا، طی بیاناتی در ششم تیرماه ۱۳۹۴، هفتم تا دوازدهم تیرماه را هفته حقوق بشر آمریکایی نامیدند. ایامی که مجموعه‌ای از فجیع‌ترین اقدامات به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با هدف ضربه زدن به انقلاب، علیه مردم و نظام اسلامی صورت گرفته است؛ ترور نافرجام رهبر عظیم­الشأن انقلاب در ۶ تیرماه ۱۳۵۹؛ جنایت بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی و ترور آیت‌الله شهید بهشتی و دیگر مسئولان و شخصیت‌های تأثیرگذار نظام اسلامی در ۷ تیر ۱۳۶۰، بمباران شیمیایی مردم بی‌دفاع سردشت در ۷ تیرماه ۱۳۶۶، ترور شهید آیت‌الله صدوقی در ۱۱ تیرماه ۱۳۶۱، هدف موشک قراردادن هواپیمای مسافربری ایران و کشته شدن ۲۹۰ نفر به‌وسیله ناو آمریکایی، تنها گوشه کوچکی از ترورها و جنایات دولت به‌ظاهر مدافع حقوق بشر آمریکا در مدت کوتاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.

 

رهبر انقلاب اسلامی بر اساس همین سوابق می‌فرمایند: «من تعجب می‌کنم آمریکایی‌ها خجالت نمی‌کشند اسم حقوق بشر را می‌آورند.... بااین‌همه فضاحتی که در کارنامه آنها نسبت به حقوق بشر هست. از صد رقم حرکت خلاف حقوق بشر آنها شاید نود رقم, هشتاد رقم آن را مردم نمی‌دانند؛ همان ده بیست رقمی که می‌دانند یک کتاب قطور سیاه است».

 

دولت آمریکا در رعایت اصل اولیه و بدیهی منشور حقوق بشر ـ که خود آنها از واضعان آن بوده‌اند ـ یعنی اصل برابری در نژاد و رنگ و جنس در داخل مرزهای خود نیز عاجز مانده و ما شاهد اقدامات گسترده تبعیض‌آمیز و وحشیانه علیه رنگین‌پوستان و زنان و اقلیت‌های مذهبی هستیم. تظاهرات متعددی که در این سال­ها در شهرهای مختلف آمریکا و در اعتراض به اقدامات نژادپرستانه پلیس و دستگاه قضائی این کشور صورت گرفته است، به دلیل همین بی‌عدالتی‌ها علیه شهروندانشان است. نژادپرستی حتی به‌طور علنی در بالاترین سطح انتخابات این کشور نیز به چشم می‌خورد. به‌طوری‌که دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خواستار بستن کامل مرز این کشور به روی مسلمانان شده است.

 

همچنین نقض حقوق بشر را می‌توان در ابتدای شکل‌گیری این کشور و در کشتار بومیان ساکن این سرزمین و غصب زمین‌های آنها مشاهده کرد. جایی که سناتور برنی سندرز از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، سخنان قابل تأملی را در همین زمینه بر زبان رانده است. وی می‌گوید: «همه می­دانیم ما با سرخپوستان چه کردیم. پیش از مهاجرت اروپائیان و تأسیس امریکا، سرخپوستان ساکن این سرزمین بودند، اما ما با فریب، حقوق آنها را تضییع کردیم».

 

نگهداری اتباع خارجی در زندان‌های پنهانی و غیررسمی و شکنجه و بازجویی آنها و محروم نمودن آنها از حقوق اولیه‌شان یکی دیگر از موارد بی­شمار نقض حقوق بشر توسط بزرگترین ناقض و داعیه‌دار حقوق بشر است.

 

در عرصه بین‌المللی نیز دولت آمریکا به صورت آشکار به نادیده گرفتن حقوق بدیهی بشر در سایر کشورها پرداخته است. حضور رهبران این کشور در یادمان بمباران اتمی هیروشیما و امتناع آنها از عذرخواهی به سبب توحششان در حمله به مردم بی‌دفاع و غیرنظامیان، حکایت‌گر جایگاه بشر و کرامت انسانی در اندیشه داعیه‌داران حقوق بشر امروز است.

 

راه­اندازی کودتاها و جنگ‌های مختلف در سرزمین‌هایی که هزاران کیلومتر از مرزهای آمریکا فاصله دارند، با هدف تأمین منافع سلطه‌جویانه خویش، نشان از بی­معنی بودن توجه و احترام به حق آزادی در تعیین سرنوشت نزد دولتمردان آمریکایی دارد.

 

حمایت مالی، نظامی، اطلاعاتی و سیاسی از اقدامات و جنایات رژیم‌هایی همچون آل سعود و رژیم منحوس صهیونیستی در کشتن زنان و کودکان مظلوم و بی‌گناه یمن و فلسطین، کشتن هزاران شهروند عادی عراقی، سوری، پاکستانی، افغانی و ... در نتیجه بمباران جنگنده بمب‌افکن‌ها و پهبادهای آمریکایی، همه و همه نشان­دهنده چیزی جز جایگاه والای حقوق بشر نزد دولت آمریکایی نیست!!

 

دولت نژادپرست آمریکا در حالی خود را به عنوان داعیه­دار حقوق بشر در جهان معرفی می­کند که هنوز بسیاری از کنوانسیون‌های اصلی حقوق بشری را نپذیرفته و یا تصویب نکرده است که از جمله آنها کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، کنوانسیون حقوق کودک و کنوانسیون حقوق معلولان است.

 

دولت آمریکا علی­رغم ادعاهای واهی حمایت از حقوق بشر با توسل به اقدامات ننگین و غیرانسانی به بهانه استیفای حقوق بشر، در عمل بزرگترین ناقض حقوق بشر بوده‌است. تا زمانی که کشورهای مختلف و جامعه جهانی در قبال این اقدامات، موضع انفعال به خود می­گیرند، شاهد چیزی جز فاصله گرفتن دو مفهوم بشر و حقوق از هم و نیز استحاله مفهوم حقوق و بشر در اندیشه‌ها و سیاست‌های جهان استکبار نخواهیم بود. امید می‌رود کشورهای مختلف با ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌ها و اقدامات وحشیانه نظام استکبار و مقابله با این اقدامات زمینه اعتلای بشر و حقوق او را فراهم نمایند.

 

شناساندن جنایات دشمن و افشا نمودن چهره واقعی قدرت­های استکباری مدعی حقوق بشر یکی از نیازهای اساسی مردم مسلمان و انقلابی به خصوص نسل جوان به شمار می­آید. در راستای تحقق این مهم در روزهای اخیر، شاهد حرکت انقلابی و شایسته تقدیر شهرداری تهران در جهت اطلاع‌رسانی درباره جنایات حقوق بشری آمریکا در سطح تهران بودیم که متأسفانه با واکنش‌های غیرمنطقی و غیراصولی برخی کاربران فضای مجازی مواجه شد.

 

شایان توجه است که ادعای عدم ضرورت برای پرداختن به جنایات و معضلات گسترده بزرگ­ترین مستکبر قرن حاضر و مهم­ترین دولت جنایتکار تاریخ به جهت وجود برخی مشکلات در داخل کشور عزیز اسلامی‌مان، نوعی تغافل و کوته‌بینی است که توسط برخی در فضای مجازی در حال انتشار است. تعمد در نادیده گرفتن عمق فاجعه انسانی که توسط دولت آمریکا در خاک این کشور و در سراسر نقاط جهان در حال انجام است و مقایسه این اقدامات با برخی نقاط ضعف و کج‌فهمی‌ها و نارسایی‌های داخلی، به مثابه ساده‌اندیشی است که هیچ مبنای عقلی، شرعی و انسانی ندارد.

 

سازمان بسیج حقوقدانان با اعلام حمایت کامل از اقدام صریح و انقلابی شهرداری تهران امیدوار است زین پس بیش‌ازپیش شاهد چنین حرکت‌هایی در راستای نشان دادن چهره پلید آمریکا از سوی آن مجموعه باشیم.

 

همچنین این سازمان با دعوت از کلیه سازمان‌های حقوق بشری مستقل و آزاد و به خصوص سازمان‌های دولتی و مردمی جهان اسلام، به همگرایی بیشتر، خواستار تشکیل یک جبهه مستقل حقوقی برای مقابله با جنایات دولت آمریکا در درون این کشور و در اقصی نقاط جهان است. شکایت از دولت آمریکا در سازمان‌های حقوقی و کیفری بین­الملل در جهت استیفای حقوق شهروندان آمریکا و مردم سایر نقاط دنیا کمترین حرکتی است که می‌توان در مقابل جنایات دولتی و سازمان­یافته آمریکا در جهان انجام داد که تاکنون با غفلت آشکار این سازمان‌ها ره به جایی نبرده است.