به گزارش پارس به نقل از مهر، منوچهر متکی دوشنبه شب در جمع مردم در مسجد جامع کرمان اظهار داشت: سال ۹۲ در نامگذاری های سالانه به عناون سالل" حماسه سیاسی حماسه اقتصادی" نامگذاری شده است و این امر به این دلیل است که امسال انتخاباتی حساس پیش رو داریم و مردم ایران همانند چند سال پیش که حضور تاثیرگذار و حماسی در صحنه های سیاسی داشتند بار دیگر در خرداد ماه سال جاری حماسه ای جدید خلق خواهند کرد.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات تمامی دولت هایی که بر سرکار آمدند برای خدمت رسانی به مردم تلاش کردند و در انتخابات متعدد این مردم بودند که تعیین کننده نتیجه انتخابات بودند و دولت ها در آن هیچ تاثیری نداشتند.

متکی با مطرح کردن این پرسش که چرا امسال به عنوان حماسه سیاسی نامگذاری شده است؟ گفت: علت این امر این است که امسال باید با شرکت پرشور در انتخابات یک حماسه ایجاد کنیم.

وزیر سابق امور خارجه ادامه داد: پیام رهبر معظم انقلاب به مردم این است که باید حماسه ای وارد میدان شویم و لذا می فرمایند" در ۲۴ خرداد ۹۲ ملت ایران حماسه بیافرینند. "

متکی با اشاره به حوادث پیش آمده بعد انتخابات سال ۸۸ افزود: باید در انتخابات امسال با هوشیاری بیشتری عمل کرده و توطئه های دشمنان را شناسایی و در نطفه خاموش کنیم.

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به جایگاه مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: در ایران اسلامی ۸۰ درصد از مردم در انتخابات شرکت می کنند این در حالی است که در اروپا تنها ۲۰ درصد مردم در انتخابات پارلمان حضور پیدا می کنند.

متکی در ادامه گفت: دشمنان در زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم که در اسفند ۹۰ برگزار شد خیلی تلاش کردند که مشارکت مردم را زیر ۳۰ درصد نشان دهند اما واقعیت خلاف این صحبت بود.

متکی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در در مناظره انتخاباتی اوباما و رامنی بحث در خصوص ایران بود و هر دو می گفتند که ایران به خانه آخر رسیده است و یک فشار دیگر کار آنها را تمام خواهد کرد، اما دیدند که چنین نیست بنابراین ما باید انتخابات پیش رو را به گونه ای برگزار کنیم که قدرت و اقتدار کشور را به خوبی به جهانیان نشان دهیم.

وزیر سابق امور خارجه در ادامه سخنان خود علت حضورش در کرمان را بحث بر سر مسائل اقتصادی کشور و همچنین مسائلی دیگر از قبیل بیکاری عنوان کرد و گفت: در چند سال اخیر نامگذاری های سال ها به ترتیب به صورت کار مضاعف، جهاد اقتصادی، سال تولید ملی، سال حماسه اقتصادی بوده است که تقریبا تمرکز این نامگذاری ها به اقتصاد کشور نزدیک می شود و این نشان می دهد که مسائل اقتصادی در کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: معضلات اقتصادی در کشور قابل توجه است هرچند که طی این سال ها گام برای حل این مشکلات برداشته شده است اما به صورت ریشه ای حل نشده اند حل مشکلات اقتصادی به صورت عادی قابل اجرا نیست باید حماسه ای بشود تا بتوانیم به صورت کلی اجرایش کنیم و باید بدانیم که امروز مشکلات بسیاری از مردم ملت ما چیست که عمدتا یا بیکاری است یا گله مندی از مشکلات اقتصادی.

وی ادامه داد: باید ببینیم که عیب کار از کجاست و چرا گام های اساسی که باید برای حل این مشکلات برداشته شود، برداشته نمی شود.

متکی تصریح کرد: ما در بخش عمرانی و اجرای پروژه ها، در تولید انرژی، احداث سدها، برق، مسکن و… قدم های مهمی برداشته ایم و باید بررسی شود که کجای اقتصاد مشکل دارد.

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به اینکه اقتصاد یک علم است یادآور شد: متاسفانه به بخشی که تولید ثروت می کند توجه و عنایت لازم نشده است.

متکی با بیان اینکه کشور به لحاظ اسلامی بودن دارای اعتقادات خاص خودش است و جهت گیری های خودش را دارد، گفت: اگر مدیریت اقتصادی در یک کشور موفق باشد تولید اقتصادی آن کشور بالا می رود، مدیریت کشور یک تجربه بشری و امری مهم است.

وی تصریح کرد: در سال هایی که اینهمه گفتیم تولید ملی آیا سیاست های ما در راستای حمایت از تولید بوده است؟ باید به این نکته توجه داشت که بیکاری در نتیجه نبود تولید به وجود می آید.

وزیر امور خارجه اذعان داشت: پنج طبقه از طبقات جامعه ما، طبقات آسیب پذیری هستند که بیشترین جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و ما باید تمام توان خود را برای حل مشکلات مردم به کار گیریم.

متکی اظهار داشت: الزامی است که در راستای تولید ثروت حرکت کنیم، بنا نیست فقر را عادلانه بین مردم تقسیم کنیم بلکه باید ثروت را بین مردم تقسیم کنیم و باید برای این کار ثروتی درست و سالم تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دنیا ۸۰ درصد از اقتصاد دست مردم است و ۲۰ درصد دست دولت است، گفت: از اول انقلاب به ما گفتند دولت تاجر خوبی نیست مدیریت دولتی مدیریت پرهزینه و ضررده است و باید به این نکته توجه داشت که حمایت از تولید یعنی عزم جدی داشتن برای رفع همه موانع تولید.