عده ای ناخودآگاه یا خودآگاه در خاکریز دشمن قرار می گیرند. 

وی با اشاره به اینکه برای بررسی فتنه باید به سال پایان جنگ بازگردیم، گفت: در آن سال امام از تعبیر جام زهر استفاده کردند زیرا این پایان جنگ توسط خواص و نخبگان جامعه که متمایل به غرب بودند صورت گرفته، در حقیقت این ها به امام قبولانند که باید این جنگ خاتمه پیدا کند. 

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی و عضو پژوهشکده دفاع مقدس تصریح کرد: جام زهری که امام به کاربردند یک تعبیر فرهنگی است و به طور کلی عوامل فتنه به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم بندی می شود. 

جریان نفوذ به دنبال تضعیف ارکان قدرت نظام اسلامی است 

حجت الاسلام بهداروند ادامه داد:اگرچه علل بروز فتنه ها همیشه به عوامل خارجی بازنمی گردد اما دشمنان ما و عوامل خارجی هیچ گاه نتوانسته اند شاهد رشد فزاینده انقلاب اسلامی به سوی تمدن اسلامی باشند بر همین اساس بلوک شرق و غرب عزم خودشان را جزم کردند تا این حرکت بالنده را کنترل و یا متوقف کنند، هرچند که در کند کردن این جریان تا حدودی موفق بوده اند. 

عوام همواره ابزار دست خواص دنیا زده بوده اند 

وی تصریح کرد: سرویس های جاسوسی و به طور کلی جریان نفوذ به دنبال تضعیف ارکان قدرت نظام اسلامی هستند و آنها این اقدام را با غبارآلود کردن فضا انجام داده و می دهند، ما در اینجا به عناصر و شخصیت ها کاری نداریم بلکه می خواهیم بگوییم این خواص دنیا زده در جامعه ما که به دنبال ملوک و مدیران خود حرکت می کنند، کسانی هستند که اتفاقا جامعه را رهبری می کنند. 

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی و عضو پژوهشکده دفاع افزود: عوام همواره ابزار دست این خواص بوده اند و در عرصه های مختلف این خواص جامعه را به سمت بحران و وقوع فتنه ها پیش برده اند. 

به گفته وی خواص در جریان های فکری مختلف وجود دارند و همواره به شکل دوپهلو حرف زده و در رابطه با هیچ موضوعی، موضع صریح و سریع نداشته اند و صراحتا حرف خود را مطرح نمی کنند، نه آن سکوت خواص قابل قبول است و نه این تندروی هایی که اکنون انجام می دهند. 

سکوت و انفعال دانشگاهیان و حوزویان، جامعه را به سمت سقوط به پیش می­برد 

حجت الاسلام بهداروند عنوان کرد: براساس آنچه به آن اشاره کردم، عوامل داخلی یعنی همین نخبگان و خواص و دانشگاهیان و حوزویان با سکوت و انفعال جامعه را به سمت سقوط و انحراف و فتنه پیش برده اند و با قرائت های نادرستی که از انقلاب و اسلام داشته اند، رسما آب به آسیاب دشمن ریخته اند و همین ها زمینه ساز بروز فتنه شده است. 

وی با اشاره به اینکه سه قرائت از اسلام وجود دارد، گفت: این قرائت ها مبتنی بر قرائت سکولارها، طرفداران مدرنیته اسلامیو طرفداران تمدن اسلامی است. این سه دیدگاه در تعریف انقلاب و تحلیل آن با هم تفاوت های بنیادینی دارند، اگرچه در عمل ممکن است این سه دیدگاه یکی باشند اما آنها به لحاظ ساختاری و مبنایی باهم تفاوت بنیادینی دارند. 

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: سکولارها معقدند، اسلام یک دین حداقلی است و معنایی ندارد که حکومت و سیاست داشته باشد، اما طرفداران مدرنیته اسلامی به دنبال الگوی گزینشی هستند در مقابل طرفداران تمدن اسلامی بر این اعتقاد هستند که غرب در جهت دنیا طلبی حرکت می کند و ما نباید از آن الگو بگیریم. 

وی بیان کرد: بر مبنای تقسیم بندی هایی که انجام شد می­توان اینگونه نتیجه گیری کرد که عده ای در کشورمان غرب را ابرقدرت دانسته و معتقدند باید از سرتا پا غربی شد لذا اکنون مشاهده می کنیم که همین عده در جامعه اینگونه تبلیغ و ترویج می کنند که باید غرب ارتباط و تعامل برقرار و یا مذاکره کرد. 

انحراف از خط اصیل انقلاب اسلامی منجر به وقوع فتنه می شود 

حجت الاسلام بهداروند با اشاره به چگونگی مقابله با وقوع فتنه در میان مسئولان و در جامعه افزود: انقلاب اسلامی نباید از آرمان ها و ارزش های خود دست بردارد، اگر رویکرد غرب را بپذیریم آنگاه از مسیر خود منحرف شده و این انحراف از خط اصیل انقلاب اسلامی است بنابراین برای مقابله با وقوع فتنه باید به این مسئله توجه کرد. 

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی و عضو پژوهشکده دفاع مقدس تصریح کرد: آنان که به اسلام و حکومت اسلامی و ولی فقیه اعتقادی ندارند برای کشورمان خسارت بار هستند و باید برای مهار فتنه های بعدی فکری به حال این جریان کرد.