آرمان افتخاری در صبح نو نوشت:«جو کاکس» نماینده چپ‌گرا و وابسته به حزب کارگر پارلمان انگلستان که از مخالفان دولت «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور به شمار می‌رفت؛ در عملیاتی تروریستی از سوی یک شهروند راست‌گرای افراطی ترور شد؛ حادثه‌ای که به نظر می‌رسد با رأی‌گیری این هفته در انگلستان بی‌ارتباط نباشد.

«توماس مییر» نام قاتل 52 ساله کاکس است که در دادگاه نام خود را «مرگ بر خائنین و آزادی برای بریتانیا» عنوان کرد؛ او جو کاکس 41 ساله را که دو فرزند دارد به قتل رسانده است. حادثه قتل پنجشنبه گذشته در شهر بریستال انگلستان رخ داده است. پلیس انگلستان، بدون اینکه مییر را تروریست بداند اعلام کرده است که ما یک متهم به قتل را که اسلحه گرم در اختیار داشته ، دستگیر کرده‌ایم. نکته جالب توجه این است که پلیس در گزارش خود این عملیات را کاملاً فردی و مستقل از هرگونه گرایش سیاسی عنوان کرده است؛ اما بنابر اظهارات شاهدان حادثه که گفته‌اند وی در حین ارتکاب قتل شعارهایی می‌داده، گفته پلیس با شک و تردید مواجه می‌شود.

پلیس همچنین اعلام داشته است که ما تحقیقات خود را مبنی بر اینکه مییر چگونه به سلاح گرم بدون هرگونه پروانه دست یافته است، ادامه خواهیم داد.

راست‌گرایان افراطی مخالف ماندن در اتحادیه اروپا

دیوید کامرون درباره اینکه کاکس، نماینده‌ای بوده که دیدی مثبت نسبت به ماندن در اتحادیه اروپا و مساله مهاجران داشت، گفت: جامعه باید تساهل بیشتری نسبت به اینگونه مسائل از قبیل رابطه با مهاجران به خرج دهد.

جرمی کوربن رهبر حزب کارگر انگلستان نیز با ابراز تأسف از ترور کاکس گفت: او با اقدامی نفرت‌آمیز از ما گرفته شد؛ اقدامی از روی بدسگالی که باعث شد او کشته شود.

وی با بیان اینکه آنچه اتفاق افتاده حمله‌ای به دموکراسی است؛ افزود: کسانی که نفرت، ترس و تفرقه پراکنی می‌کنند باید مسموم کردن ملت و زندگی سیاسی بریتانیا را متوقف کنند.

بنابر آمارهای اعلام شده، گفته می‌شود که برخلاف چپ‌گرایان متمایل به حزب کارگر، راست‌گرایان افراطی خواهان جدایی انگلستان از اروپا هستند.

حادثه‌ای که تروریستی خوانده نشد

جالب اینجاست زمانی که «استفن تیمز» نماینده پارلمان انگلیس در سال 2010 توسط زنی خشمگین از رأی وی در حمایت از حمله به عراق کشته شد، تمامی رسانه‌های بریتانیا یکصدا آن را تروریستی خواندند. فقط به این دلیل که قاتل تیمر یک تبعه بنگلادشی بود.

 اگرچه ممکن است که مییر واقعاً از لحاظ روحی مریض باشد همین موضوع می‌توانست درباره «عمر متین» تبعه افغانستانی تبار عامل حمله به باشگاه همجنس‌بازان در اورلاندو آمریکای نیز صادق باشد؛ اما جالب توجه سیاست یک بام و دوهوای بریتانیایی‌ها نسبت به این موضوع است. در واقع واژه تروریسم برای مشروعیت بخشی به یک طرف خشونت همزمان با مشروعیت‌زدایی از طرف دیگر است. البته بنیاد «کوئیلیام» اندیشکده ضدافراط‌گرایی انگلیسی نخستین سازمان مهمی بود که این حادثه را اقدامی تروریستی از سوی ملی‌گراهای دست‌راستی خواند.

البته به نظر می‌رسد که اگر قاتل کاکس، فردی با تابعیت کشورهای شرقی یا یک مسلمان بود، موضع مقامات و پلیس بریتانیا درباره تروریستی خواندن این حادثه متفاوت بود.

راست‌گرایی افراطی و تحرکات نژادپرستانه

به گفته رسانه‌های انگلیسی، توماس مییر، قاتل جو کاکس علاقه زیادی به نئونازی‌ها داشته است. به گفته شاهدان عینی وی در حین ارتکاب جرم فریاد می‌زده است «بریتین فرست» (انگلستان اول) که نام حزبی راست‌گرا در انگلستان است.  به اعتقاد این اندیشکده انگلیسی، امروزه جامعه بریتانیا دیگر از سوی نفرت‌پراکنی افراطی چه از سوی مدعیان اسلام‌گرایی یا فاشیست‌ها امن نیست.

به گفته پایگاه خبری شبکه راشا تودی، منابع مطلع در انگلستان اعلام کرده‌اند که قاتل وابسته به جناح راست‌گرای افراطی این کشور بوده و به نظر می‌رسد که در روز حادثه از مواد روان‌گردان نیز استفاده کرده باشد. «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا با همسر کاکس تماس تلفنی برقرار کرد تا برای مرگ او تسلیت بگوید و بیانیه‌ای را در تحسین تعهد و خدمات کاکس منتشر کرد.

کمپین قبل از برگزاری همه‌پرسی روز پنجشنبه درباره تعیین ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا به واسطه این رخداد به حال تعلیق درآمد.

این حمله، نگرانی امنیتی برای دیگر اعضای پارلمان انگلیس را که به صورت روزانه با حوزه‌های انتخاباتی در نشست‌های عمومی دیدار می‌کنند افزایش داده است و گفته می‌شود که پلیس در صدد تشدید تدابیر امنیتی برای جلوگیری از حوادثی مشابه است.