نویسنده کتاب «شاه‌کلید انگلیسی» اظهار داشت: از هفته گذشته مباحثاتی پیرامون زیربنای فکری و چارچوب‌های نظری حلقه انحرافی دولت سابق شکل گرفته است که مبنای آن سخنرانی جناب دکتر غلامی در دانشگاه امام صادق پیرامون نوفرقانیسم بود، اما با اینکه اینجانب از سال ١٣٩٢ هیچ موضع و سخن تازه‌ای در باب آن حلقه نداشته‌ام و صرفا در این ایام پاورقی کتاب «شاه کلید انگلیسی» از آرشیو ٣ سال پیش کیهان بازنشر شده است، با این حال مورد خطاب و عتاب برخی هواداران این اردوگاه قرار گرفتم.

فضلی‌نژاد افزود: خوب یا بد، به هر حال این زمینه سبب شد تا آنچه که به سبب طرحش در سال ١٣٩١ نیز با شکایت جناب مهندس مشایی و معاونت حقوقی رئیس جمهور در دادگاه محاکمه و سرانجام تبرئه شدم، دوباره مورد بحث و سوال مخاطبان واقع شود و طرفین این دعوی تازه نیز یکدیگر را به مناظره فراخوانند که اتفاق مبارکی است.

سردبیر مجله عصر اندیشه تاکید کرد: از آنجا که باور داریم مباحثات انتقادی با مخالفان فکری اساس نظریه فرهنگی شهید مطهری را می‌سازد و یکی از ارکان کرسی‌های آزاداندیشی است که می‌تواند شبهات را روشن سازد، آماده‌ام بر مبنای آثار مکتوب و سخنرانی‌هایی که پیرامون تبارشناسی مکتب ایرانی از من منتشر شده، بدون قید و شرط با مؤسسان و مروجان آن مناظره کنم تا ان‌شاءالله فضای مسموم فعلی که پر از توهین و تخریب است، جای خود را به بحثهای علمی و منطقی دهد.

گفتنی است پیام فضلی نژاد از سال ١٣٨٩ ابتدا با انتشار مقاله آیت‌الله علیه ماسون‌ها و سپس دیگر مقالات و سخنرانی ها در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم به تببین خطر حلقه انحرافی براساس هشدارهای علامه مصباح پرداخت و این نقدها را در روزنامه کیهان نیز ادامه داد. وی با شکایت مشایی و معاون رییس جمهور بارها بازجویی و محاکمه شد که در نهایت تبرئه گشت. فضلی نژاد سپس بهار ١٣٩٢ پاورقی کتاب «شاه‌کلید انگلیسی» را منتشر کرد که به تبارشناسی ایدئولوژی التقاطی مکتب ایرانی می پردازد. همچنین کتاب «متهم ردیف اول» که به محاکمه حسین شریعتمداری و او با شکایت مشایی اختصاص دارد، سال ١٣٩٢ در مجموعه نیمه پنهان منتشر شد که اسناد این محاکمات نیز در کنار متن کامل شکایات به چاپ رسیده است.