به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، مدیر اجرایی انتشارات سیمای شرق با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: پس از صدور مجوز انتشار کتاب « صراحتنامه» در دی ماه ۹۱ به سرعت تلاش کردیم تا کتاب را چاپ و توزیع کنیم. در نهایت این کتاب در تاریخ ۲۰ اسفند ماه از طریق کیوسک های مطبوعاتی توزیع شد که اصلاً زمان مناسبی نبود و علاوه بر اینکه نتوانستیم اطلاع رسانی مناسبی برای توزیع کتاب داشته باشیم مردم هم درگیر کارهای پایان سال خود بودند. تقی پور با اشاره به اینکه، فروش این کتاب تا تاریخ اول اردیبهشت ماه از طریق کیوسک های مطبوعاتی ادامه خواهد یافت افزود: بعد از آن نیز فروش کتاب از طریق فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی و کتابفروشی ها آغاز خواهد شد.

در این کتاب که چاپ دوم آن در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود، متن گفت وگو با آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد نامه وی به مقام معظم رهبری، دیدگاه هایش در خصوص مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، حضور تعدادی از مسؤولان فرهنگی سابق کشور در شبکه های ماهواره ای، آزادسازی ماهواره، فعالیت های شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و بی بی سی و… به چاپ رسیده است. گفت وگو توسط امیرعباس تقی پور، امیر لعلی و آرش محبی صورت گرفته است. صدور مجوز انتشار برای این کتاب حدود یکسال زمان برد.

در مقدمه این کتاب اذعان شده است، شرایط خاص بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری اسلامی ایران در خردادماه سال ۸۸ موجب شد مصاحبه در تیرماه ۸۹ با آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس توأمان مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن سال، بازتاب فراوانی در رسانه های داخلی و خارجی پیدا کند، چرا که او در این مصاحبه، جملاتی را به زبان آورد که تا قبل از آن به هیچ رسانه ای نگفته بود.

« صراحت نامه» در قطع پالتویی و با قیمت ۴۲۰۰ تومان منتشر شده و تا ابتدای اردیبهشت در کیوسک های مطبوعاتی در دسترس علاقمندان است.

در بخشی از این مصاحبه می خوانیم:
نظر شما به عنوان شخصیتی که هم تجربه اش را و هم مدیریتش را داشتید و همین الان هم در رأس بالاترین نهاد مشورتی نظام نشسته اید، در مورد فضای رسانه ای چیست؟
باید اولاً واقعیت محیط و مخاطب را بشناسیم. ثانیاً حرفهایی که مخاطب را فراری بدهد، نگوییم و حرفهایی بزنیم که وجدان طرف را قانع کند. البته اگر کسی خودش عقیده ای دارد، حرفهای خودش را هم در آن قالب می تواند در بیاورد. ما توقع نداریم بی بی سی بیاید سیاست کشور خودش را فراموش کند. سیاست آن کشور را در هر برنامه ای می بینید، حتی سیاست استعماری اش را. با شیوه ای حرفه ای خود را در مغز مردم جا می کند. ما باید با دانش روانشناسی، جامعه شناسی و پیش بینی آینده آشنا باشیم. الان خیلی چیزها در اطلاع رسانی شرط است.

فرض کنید آقای مهاجرانی به عنوان کسی که سالها معاون شما بوده، وقتی شما ایشان را در بی بی سی فارسی می بینید، چه احساسی به شما دست می دهد؟
مایل نیستم هیچ وقت از آن رسانه استفاده کنم. آنها خودشان می دانند و من نمی دانم چه دلیلی برای خودشان دارند. حرف خودم را هم نمی خواهم به آنها تحمیل کنم.

این رسانه های حرفه ای خارجی که اشاره کردید، فکر می کنید در مدیریت افکار عمومی داخل کشور ما در مقایسه با رسانه های داخلی، چه وزنی دارند؟
مردم فرق می کنند. خیلی از مردم هستند که پیشداوری دارند و خیلی به حرفهای آنها توجه نمی کنند و گوش هم نمی دهند. ولی بخشی هم هستند که فقط همانها را می گیرند. بخش دیگری هم هستند که هر دو را می گیرند و مقایسه می کنند.

فکر می کنید مدیریت رسانه موجود در کشور ما چه مقدار در پیدایش عمق اتفاقات پس از انتخابات تأثیرگذار بود؟
من از سبکی که دارد عمل می شود، راضی نیستم. باید خیلی حرفه ای تر از این، واقعی تر و مخاطب شناس تر و حقیقتگوتر باشد. ما نیاز به رسانه ای داریم که واقعاً مورد اعتماد مردم باشد و مردم حرفش را بفهمند و قبول کنند. این دور از دسترس نیست و قابل تأمین است.

فرمایشات شما در مورد رسانه ملی است یا مجموع رسانه ها؟
همه رسانه ها، به خصوص رسانه ملی که تأثیرگذاری بیشتری دارد.