حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش، گفت: بیش از 210 اثر علمی به این همایش ارائه شده و این حاکی از استقبال خوب شرکت‌کنندگان از این همایش است.

وی افزود: تدبر یکی از راه‌های اساسی برای یافتن حقیقت است؛ اگر تدبر و ژرف‌اندیشی نباشد انسان به مراحل بالاتر نمی‌رسد.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: حجم اطلاعات بدون تحلیل مانند جنگلی است که برون رفت از آن راهی ترسیم نشده و انسان تا مدت‌ها در جنگل سرگردان می‌ماند.

حجت‌الاسلام علوی با بیان اینکه امروز در عصر تحلیل زندگی می‌کنیم، اظهار داشت: ابزارهای موجود این تحلیل‌ها را تسهیل کرده و می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی بر روی اندیشه‌های انسان داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید روی تحلیل‌ها مدیریت صحیح و علمی شود، نه اینکه تحلیل مانع تحلیل و پیشگیری‌ها شود؛ تحلیل‌های اطلاعاتی باید آسیب‌شناس و واقع‌گرا و نه توهمی و پیش‌بینی‌کننده آینده باشد.

به گفته وزیر اطلاعات، روش تحلیل مانند ظرفی است که بر محتوا هم تاثیر می‌گذارد و هر چه ریل‌گذاری در این مسیر هوشمندانه‌تر باشد قطار تحلیل به نتیجه‌های ارزشمند می‌رسد.

حجت‌الاسلام علوی با بیان اینکه شناسایی پدیده‌ها، شناسایی بحران‌های اقتصادی و امنیتی نیازمند تحلیل اطلاعاتی است، افزود: اطلاعات مختص یک رشته نیست و با تمام رشته‌ها باید هم‌افزایی و تعامل داشته باشد.

وی گفت: تحلیل‌های اطلاعاتی باید عقل‌محور باشد، اگر خدایی نکرده تحلیل‌ها احساسات‌محور و نشات گرفته از حب و بغض و سلیقه‌ای باشد امنیت ملی با خطرات جدی مواجه خواهد شد، چرا که نتیجه آن اطلاعاتی مبتنی بر توهم‌ها خواهد بود. باید تحلیل‌های اطلاعاتی همه جانبه باشد و عدم آن از آسیب‌های جدی است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه در تحلیل‌های امنیتی سانسور و خودسانسوری از آسیب‌های جدی است، گفت: خودسانسوری امری جدی است که تصمیم‌گیران کشور را از درک حقایق باز می‌دارد و صرفا به توجیه افکار سوق می‌دهد و لذا مسیر را برای تصمیمات مناسب باز می‌دارد.

وی ادامه داد: انحرف در تصمیم‌سازی از نتایج غلط تحلیل اطلاعاتی است که حداقل نتیجه آن اتلاف منافع و فرصت‌سوزی‌هاست، لذا در تحلیل اطلاعات فضای باز و اندیشه حرفه‌ای از ضرورترهاست. پرهیز از برچسب به تحلیل‌گران مورد توجه قرار گیرد؛  کافی است به تحلیل‌گران برچسب چپ و راست بزنند تا تحلیل‌ها به نتایج غلط برسد و این یک آسیب جدی است. باید فضا به گونه‌ای باشد که افراد بدون واهمه سراغ تحلیل بروند.

وزیر اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد دستگاه‌های اطلاعاتی بهره‌گیری از روش‌های علمی است که اگر ما هم در این زمینه حرکت نکنیم، ضرر می‌کنیم و لذا اگر کار اطلاعاتی را دانش‌بنیان کنیم به امنیت پایدار و آسیب‌ناپذیرتر می‌رسیم.