پایگاه خبری تحلیلی «پارس»-  ناصر ایمانی - نتیجه انتخاب روسای هر دو مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را نباید در قالب‌های جناحی تفسیر کنیم چراکه این امر کاملاً غلط بوده و نتیجه‌گیری غلطی نیز خواهد داشت؛ همچنان که اگر اینگونه تلقی کنیم که ریاست هر دو مجلس از اصولگرایان انتخاب شدند، برداشتی غلط است. اولاً تمامی کسانی که در مظان ریاست در مجلس خبرگان بودند به تعبیری از نیروهای وفادار به نظام و انقلاب هستند. در مجلس خبرگان فردی که خارج از نیروی نظام باشد وجود ندارد و آن افرادی که در مجلس خبرگان هستند در دایره نظام تعریف می‌شوند.

رأی به آیت‌الله جنتی، واکنشی به طراحی دشمنان بود

رأی به آیت‌الله جنتی، یک رأی واکنشی به حوادث قبل از انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود که این نشان می‌دهد اگر در انتخابات آینده، گروه‌های خاص در راستای حذف یک‌سری افراد انقلابی تلاش کنند و نیروی خود را به کار گیرند، به طور حتم واکنش‌هایی خواهد داشت که دیگر اختیاری برای جلوگیری از آن ندارند. در انتخابات مجلس خبرگان شاهد بودیم که یک خیمه بسیار سنگینی از داخل و خارج کشور برای انتخاب کاندیداهای مجلس خبرگان انداخته شد که یکی از آن افراد آیت‌الله جنتی نفر آخر لیست تهران بود و اگر این فشارهای سنگین تبلیغاتی قبل از انتخابات شکل نمی‌گرفت، شاید و شاید به جای آیت‌الله جنتی، فرد دیگری انتخاب می‌شد. حوادث قبل از انتخابات و دستورالعمل‌های واهی دشمن باعث شد تا مجلس خبرگان به این نتیجه برسد به آیت‌الله جنتی که صفات و شرایط خبرگان را داراست، رأی دهد تا دهن‌کجی به تبلیغات شدید قبل از انتخاباتی علیه سه نفر از کاندیداهای خبرگان رهبری باشد که یکی از آنها آیت‌الله جنتی بود. لذا این رأی انقلابی باید درسی باشد که اگر در انتخابات بعدی چنین فشارهایی از بیرون وارد شود نتیجه در عمل عکس خواهد داشت. درمورد ریاست مجلس اما موضوع متفاوت است به این معنا که معلوم بود از ابتدا دکتر لاریجانی رأی خواهد آورد و این موضوع غیر قابل پیش‌بینی نبود چراکه همه افراد صاحب‌نظر و حتی اصلاح‌طلبان عقیده داشتند که دکتر لاریجانی رأی خواهد آورد اما بنا به دلایل سیاسی و جناحی کاندیدا شدن آقای محمدرضا عارف را پیش‌بینی می‌کردند اما خود نیز اذعان داشتند امکان رأی‌آوری لاریجانی بسیار بالا خواهد بود.

انتخابات رییس مجلس بر اساس صلاحیت‌ها بود

انتخاب علی لاریجانی، به دلیل اصولگرا بودن وی نبود، شاید اگر عارف هم مشخصات و شرایط لاریجانی را داشت، موفق به رأی آوری می‌شد؛ لذا انتخابات رییس مجلس شورای اسلامی به هیچ عنوان جناحی نبود بلکه بر اساس صلاحیت‌ها صورت گرفت. بر همین اساس باید گفت این حرکت مجلس جناحی نبود، بدان تعبیری که یک نفر از جناح اصولگرا و دیگری اصلاح‌طلب باشد اما نظر به صلاحیت‌های فردی رأی داده نشود و جناحی انتخاب کنند بلکه انتخاب لاریجانی کاملاً بر اساس صلاحیت بود که تصور می‌کنم این انتخاب باعث وحدت بیشتر در داخل مجلس خواهد شد. اما از سوی دیگر ماجرا، انتخاب آیت‌الله جنتی با رأی بالا یک مقداری غیر قابل پیش‌بینی بود. با دقتی اندک مشخص می‌شود که در روزهای قبل از آغاز به کار مجلس خبرگان یکی از کاندیداها به عنوان گزینه ریاست مطرح بود که نظری جدی هم روی وی وجود نداشت، بلکه سایر کاندیداها برای انتخاب جدی‌تر بودند ولی در نهایت آیت‌الله جنتی با رأی بالا انتخاب شد که بر همین اساس می‌توان گفت بخشی از آرای مجلس خبرگان عکس‌العملی بود هرچند که آیت‌الله جنتی شرایط لازم را برای ریاست مجلس خبرگان داشت چراکه گاهی رأی‌ها بدون توجه به صلاحیت‌ها، تنها بر پایه عکس‌العمل هستند. اکنون با توجه به متفاوت بودن شرح وظایف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، نحوه شرح وظایف انقلابی و سیاست‌های هرکدام متفاوت است.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با خبرگان رهبری تاکید کردند این جمع رسمی از علمای کشور علاوه بر کارکردهای قانون اساسی خود می‌توانند وارد بخش‌های دیگری از فعالیت در کشور شوند و به عنوان تجمع بزرگ رسمی علمای تراز اول کشور، راهبردهای کشور را تبیین کنند و تئوری‌پردازی کنند لذا این مهم شاید ارتباط مستقیمی با کارکرد انقلابی مجلس خبرگان رهبری نداشته باشد اما به هر حال از این جمع بزرگ برای کارکرد دیگری نیز وظایفی خواهند داشت. اما درمورد مجلس شورای اسلامی همانگونه که رهبر معظم انقلاب در پیام خود مطرح کردند، بهتر است به اصول و مبانی انقلاب همچون دشمن‌ستیزی، استکبارستیزی، توجه به ترفندها، حیله‌های دشمن و توجه به مردمان و مستضعفان کشور بازگردند و ضمن توجه به اقتصاد داخلی و مقاومتی ضربه‌پذیری اقتصاد کشور را کم کنند و با توجه به باورهای اسلامی و دینی مردم، در این راه قدم بردارند.

***

پارس- بعد از تحلیل:

* شورای اصلاحات موافق صددرصد نامزدی عارف نبود اما او خیلی اصرار داشت و این شورا هم برای یکبار به او فرصت داد که بیاید و خود را در معرض رای قرار بدهد و در آن هم منافعی می دیدند از جمله اینکه برای همیشه حسابشان با عارف پاک شده، و از طرف دیگر به گونه ای، هویت اصلاح طابی خود را نیز متمایز نشان می دهند.

اما دقیقا از همون زمانی که رای عارف ١٠٣ تا اعلام شد دیگر فرمان نمایندگان اصلاح طلب مجلس از او گرفته شده است افراد نزدیک به کارگزاران از جمله علی وکیلی این جمع را اداره خواهند کرد.

* نتیجه نهایى انتخابات هیات رئیسه دائم مجلس با توجه به گرایش سیاسی

رئیس:

لاریجانى (فراکسیون ولایت) - ٢٣٧ راى

کواکبیان  - ١١ راى

رای سفید - ٢٨ راى

 

نواب رئیس:

پزشکیان (فراکسیون امید) - ١٥٨ راى

مطهرى (فراکسیون امید) - ١٣٣ راى

حاج بابایى (فراکسیون ولایت) - ١٢٣ راى

دهقان (فراکسیون ولایت) - ١١٨ راى

 

دبیران (منشى ها)

کاتب (فراکسیون ولایت) ١٤٦ راى

قاضى زاده (فراکسیون ولایت) ١٤٦ راى

رنجبرزاده (فراکسیون ولایت) ١٤٠ راى

یوسف نژاد (فراکسیون امید) ١٣٥راى

امیرآبادى (فراکسیون ولایت) ١٢٨ راى

وکیلى (فراکسیون امید) ١٢٤ راى

رحیمى (فراکسیون امید) ١٢

موسوى لارگانى (فراکسیون ولایت) ١٢١ راى

پاپى زاده (فراکسیون ولایت) ١١٠ راى

جلودارزاده (فراکسیون امید) ١٠٧ راى

حسین زاده ١٠٦ راى

سبحانى فر ١٠٥ راى

 

ناظران هیات رئیسه:

آشورى (فراکسیون ولایت) - ١٦٥ راى

نعمتى (فراکسیون ولایت) - ١٥٤ راى

عثمانى(فراکسیون امید) - ١٣٨ راى

ناصرى نژاد (فراکسیون ولایت) - ١٢٣ راى

مافى (فراکسیون امید) - ١٠٠ راى

شیخ (فراکسیون امید) - ٨٠ راى

* تحلیل آماری از تغییر آرای  دبیران و نظار موقت و دایم:

کاتب از ١٦١ به ١٤٦

قاضی زاده از ١٤٦ به ١٤٦

رنجبر زاده از ١٣٨ به ١٤٠

یوسف نژاد از - به ١٣٥ (فقط برای هیات رئیسه "دائم" نامزد شد)

امیرابادی از ١٣٠ به ١٢٨

وکیلی از ١١٨ به ١٢٤

رحیمی از - به ١٢٢ (فقط برای هیات رئیسه "دائم" نامزد شد)

لارگانی از ١٣١ به ١٢١

پاپی زاده از ١١١ به ١١٠

جلودارزاده از ١١٧ به ١٠٧

حسین زاده از ١٣٧ به ١٠٦

سبحانی فر از ١١٦ به ١٠٥

فرید موسوی از ١٠٠ به - (فقط برای هیات رئیسه "موقت" نامزد شد)

حسین امیری از ٩٢ به - (فقط برای هیات رئیسه "موقت" نامزد شد)

-----------------------

آشوری از ١٦٨ به ١٦٥

نعمتی از ١٧٥ به ١٥٤

عثمانی از ١٣٨ به ١٣٨

ناصری نژاد از ١١٩ به ١٢٣

مافی از ١٠٥ به ١٠٠

شیخ از - به ٨٠ (فقط برای هیات رئیسه "دائم" نامزد شد)

هاشم زایی از ٧٦ به - (فقط برای هیات رئیسه موقت نامزد شد)

رسیدند

تحلیل مجوعه آمار نشان می دهد با اینکه بعضی از اصولگرایان افزایش رای یک تا ٥ تایی داشتند

یکی از نقاط قوت فراکسیون امید در این حرکت دو روزه تعویض های خوب آنهاست.

آنها در هر بخش افرادی که پایین ترین رای را داشتند از مرحله دوم انتخابات خارج کردند و افراد جدیدی وارد کردند، که بعضی از این تعویض نامزدها بسیار موفق بود مثل اوردن یوسف نژاد.

* اگرچه رأی نواب رییس نسبت به تعداد رأی موقت آنان تغییر معناداری ندارد اما ریزش رأی محمد دهقان از 136 به 118رأی، معنادار است.

18 رأی کاسته شده از سبد نایب رییس دوم (موقت) به سبد رقیب حتی یک رأی نیفزوده است و این بدان معناست که لابی منها فقط تلاش کرده اند از رأی دادن به محمد دهقان و در نتیجه وزن اصولگراها در مقابل رقیب بکاهند.

* تعداد قابل توجه نمایندگان مستقل در مجلس هم تعیین کننده است و عرصه فراخی است برای رایزنیهای دو جناح و شاید این طیف از نمایندگان رأیشان بیشتر در خدمت رییس مجلس باشد و نفعش به او برسد. تغییر و جابه جایی در ترکیب دبیران و ناظران حکایت از همین سیال بودن رأی مستقلها دارد گرچه در این ترکیب با نسبت 7 به 5 بازهم دست برتر با فراکسیون اکثریت مجلس است.