به گزارش پارس به نقل از فارس، مصطفی کواکبیان با حضور در برنامه های مختلف در مشهد دیدگاه های انتخاباتی خود را مطرح کرد.

وی در همایش سراسری اتحادیه اسلامی دانشجویان کشور که در محل دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در تمام مراحل زندگی باید براساس منویات مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

کواکبیان با بیان اینکه مخالف تعطیلی زودرس دانشگاه ها از حیث انتخابات است، گفت: باید شور و نشاط انتخاباتی در جامعه به ویژه در دانشگاه ها حاکم باشد و از این رو با تعطیلی زودرس دانشگاه ها پیش از انتخابات مخالفم.

وی تصریح کرد: با نام دولت اخلاق پای کار آمده ام چرا که در مکتب نبوی و علوی آموخته ایم هدف از حاکمیت ایجاد معنویت در جامع بوده و معنویت نیز سرچشمه اخلاق و فضائل انسانی است.

کواکبیان ریشه حوادث فتنه ۸۸ را ضعف اخلاق توصیف کرد و ادامه داد: نباید با آبروی دیگران بازی کرده، کینه توزی کرد و به واسطه نااخلاقی ها و بداخلاقی ها سبب بروز فتنه در جامعه شد.

دبیرکل حزب مردم سالاری داستان یکشنبه سیاه مجلس را نمونه بارزی از ضعف اخلاقی دانست و یادآور شد: اگر اخلاق در جامعه حاکم باشد سران سه قوه همانند جزایر منفک عمل نمی کنند و اخلاق مداری شکل ویژه ای در جامعه به خود می گیرد؛ رئیس جمهور باید مروج اخلاق باشد.

وی دولت اخلاق را براساس آسیب شناسی در کشور دانست و افزود: اقتصاد پیشرفته، خدمت بی شائبه، لغو تحریم بین المللی، اصلاحات همه جانبه و قانون مداری مقتدرانه از ضعف های موجود در کشور بوده که با رفع آن ها می توان اخلاق را در جامعه حاکم کرد.

کواکبیان تأکید کرد: ۶۰ سال سازمان برنامه و بودجه فعال بوده و آیا درست است که در نخستین روزهای ریاست جمهوری این سازمان به راحتی منحل شده و این در نوع خود نشان دهنده بی تدبیری است.

وی با اشاره به اینکه افزایش نقدینگی سبب تورم می شود، گفت: باید نقدینگی را در جامعه کم کرد تا از تورم جلوگیری شود.

کواکبیان هدفمندی یارانه ها را گامی در مسیر افزایش نقدینگی دانست و اذعان کرد: هدفمندی یارانه ها برنامه ای در قالب توسعه توانمندی و قدرت اقتصاد بوده اما امروز شاهدیم که نتیجه ای جز افزایش نقدینگی و فرهنگ مصرف گرایی نداشته؛ باید کارت اعتباری را جایگزین هدفمندی یارانه ها کرد.

دبیرکل حزب مردم سالاری یکی از ضعف های دولت دهم را توجه نکردن به بازار ارز و کنترل آن دانست و تأکید کرد: در هشت سال جنگ دفاع مقدس ارز ۱۰۸ تومان بوده در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی ۴۰۰ تومان و در زمان خاتمی ۸۰۰ تومان و در پایان دولت احمدی نژاد باید به طور طبیعی ارز به ۱۵۰۰ تومان برسد که امروز شاهد رشد دو برابری آن هستیم.

کواکبیان تصریح کرد: این افزایش بی رویه نرخ ارز نامعقول بوده و نشان از بی تدبیری و سوءمدیریت در حوزه اقتصاد است.

وی با اشاره به اینکه هزینه زیادی صرف تبلیغات نمی کند، گفت: بزرگترین هزینه تبلیغاتی ام سخنرانی است و اعتقادی به تبلیغات عکس و پوستر ندارم.

دبیرکل حزب مردم سالاری با ابراز نارضایتی از هزینه های هنگفت برای تبلیغات انتخاباتی گفت: در جریان انتخابات سال ۸۸ تقلب آرا نداشتیم بلکه به شکل زیادی تخلف را شاهد بودیم.

کواکبیان یادآور شد: تخلف به ویژه در حوزه مالی و اقتصاد ریشه در توجه نکردن به قانونمداری بوده و همین مسئله باعث بروز اختلاس ۳ هزار میلیاردی در جامعه می شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری تأکید کرد: هزینه تبلیغاتی ام کاملاً شخصی بوده و تبلیغات انتخاباتی دروغین و میلیونی را جریان پوپولیسم و آفت خطرناک و جدی در جامعه می دانم.

کواکبیان با تاکید بر تقویت سیستم نظارت مردمی در کشور اظهار داشت: باید مردم، مطبوعات، احزاب، مجموعه رسانه ها و تشکل های دانشجویی به راحتی بتوانند بر دستگاه های اجرایی در کشور نظارت کنند به گونه ای که کوچکترین و ضعیف ترین فرد در جامعه بتواند به رئیس جمهور تذکر دهد.

وی با بیان اینکه اصل هشتم قانون اساسی یعنی امر به معروف و نهی از منکر در کشور مغفول مانده است افزود: باید ضمن تقویت دستگاه های نظارتی سیستم نظارت مردمی نیز در کشور تقویت شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: متاسفانه در دولت نهم و دهم شاهد بودیم که رئیس دولت به گونه ای از تخلفات و اختلاس مالی سه هزار میلیاردی حمایت کرد؛ این در حالی است که در زمان هاشمی رفسنجانی وقتی فاضل خداداد مطرح شد رئیس دولت از وی حمایت نکرد و حتی در همان زمان خداداد به اعدام رسید؛ بنابراین نه در دولت هاشمی رفسنجانی و نه در دولت خاتمی رئیس دولت از اختلاس کننده و تخلف کننده حمایت نکرده است.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت های بنده در دولت یازدهم تحولات ساختاری و اداری است؛ متاسفانه امروز اگر در اداره ای پارتی و آشنا نداشته باشید بطور حتم کار شما پیش نمی رود مگر اینکه زیرمیزی دهید.

وی در ادامه با اشاره به نقاط مثبت و منفی دولت احمدی نژاد گفت: به عنوان یکی از نقاط مثبت دولت احمدی نژاد می توان به پشتکار و تلاش های وافر وی اشاره کرد البته باید توجه داشت اگر کسی که تلاش زیادی می کند در جاده نباشد هرچه بیشتر برود سرعت گرفته و از مبدا اصلی فاصله می گیرد بنابراین چون انتخاب های وی صحیح نبوده امروز نیز شاهدیم که ثمره ای برای کشور نداشته است.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری متذکر شد: در دولت خاتمی نیز نجابت و برخورد اخلاقی وی و تعاملات در عرصه بین المللی از نقاط مثبت وی بود و در دولت هاشمی رفسنجانی هم از تعامل بین کشورهای مختلف در درون کشور می توان به عنوان نقاط مثبت نام برد.

کواکبیان یادآور شد: در کابینه بنده قطعا نه تنها از جبهه اصلاحات بلکه افرادی از جبهه پیروان خط امام و رهبری و اصولگرایان نیز حضور خواهند داشت؛ به هر حال باید به بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری در مشهد مقدس توجه کنیم که فرمودند رئیس جمهور آینده باید ویژگی های مثبت امروز منهای نقاط ضعف را داشته باشد؛ این سخنان بدان معناست که قطعا نقطه ضعف هایی وجود دارد.

وی در ادامه با تاکید بر موازی کاری در حوزه مسائل فرهنگی در کشور اذعان داشت: بزرگترین معضل فرهنگی امروز کشور این است که ۷۰ موسسه در این حوزه تصمیم گیری می کنند در حالی که باید برای مسائل فرهنگی تعریف دقیقی داشته باشیم و نباید جدا از اقتصاد و سیاست به آن نگاه کنیم؛ تمام مسئله فرهنگ بدحجابی نیست.

وی با بیان اینکه باید در حوزه مسائل فرهنگی پراکندگی ها و موازی کاری ها حذف شود تاکید کرد: بنده معتقدم که اگر یکپارچه سازی در حوزه مسائل فرهنگی انجام شود بسیاری از مشکلات فرهنگی حل خواهد شد.

*نخستین نفر از اصلاح طلبان بودم که نسبت به حوادث سال ۸۸ موضع گیری کردم

دبیرکل حزب مردم سالاری در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوادث سال ۸۸ خاطرنشان کرد: بنده اولین نفری از اصلاح طلبان بودم که در بحث فتنه ۸۸ موضع گیری کردم چرا که معتقدم باید بین اعتراض قانونی و جریان براندازی تفکیک قائل شد و تا امروز نیز همین خط را ادامه دادم.

وی افزود: البته برخی اقدامات دولت از جمله سخنرانی آقای الهام به عنوان عضو شورای نگهبان در میتینگ های انتخاباتی احمدی نژاد هم درست نبود و بعدها نیز ما نسبت به اینگونه رفتارها اعتراض کردیم.

کواکبیان با بیان اینکه اصولگرایان با دوپینگ سیاسی احمدی نژاد را روی کار آوردند، افزود: ما نمی گوییم که مردم به خاطر سیب زمینی رای دادند اما قطعا اینگونه حرکت های احمدی نژاد در زمان انتخابات تاثیر خود را گذاشته است؛ امروز هم اصولگرایان می بینیم که خود از برخی حمایت ها پشیمان هستند.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری اظهار کرد: تمام عواقب هشت سال گذشته و تمام هزینه ها بر دوش اصولگرایان نیز هست البته در عین حال احمدی نژاد می گوید اصولگرایان نقشی در رای آوردن وی نداشته اند.

وی مذاکرات هسته ای به جایی نخواهد رسید البته این بدان معنی نیست که نباید ادامه یابد، در صورت انتخاب به عنوان رئیس دولت یازدهم پس از شش ماه تحریم‎ ها را به سمت لغو شدن پیش می‎ برم.

وی افزود: دو نظریه در بحث هسته‎ ای وجود دارد، اول آن که فقط به تنش زدایی بپردازیم و کاری به آرمان‎ های انقلاب نداشته باشیم و دیگر آن که فقط به آرمان‎ های انقلاب بپردازیم و تنش زدایی را از دستور کار خارج کنیم.

* « فقط ها» باید برداشته شود؛ می‎ توان هم تنش زدا بود و هم به آرمان‎ های انقلاب پایبند

دبیرکل حزب مردم سالاری تصریح کرد: باید این « فقط ها» را برداریم چرا که می‎ توان هم تنش زدا بود و هم به آرمان‎ های انقلاب پایبند بود؛ این کار، فن، علم و تخصص می‎ خواهد که آقایان در این باره بسیار ضعیف عمل کرده اند.

کاندیدای احتمالی دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری گفت: مشکل اصلی ما در روابط خارجی، خصومت ورزی آمریکا با ایران است، تنش زدایی یک نظریه و استکبارستیزی نظریه دیگری است، چنانچه بخواهیم این خصومت ورزی کاهش یابد باید با بهره گیری از فن و کار کارشناسی این دو را با یکدیگر همراه کنیم.

وی گفت: مذاکرات باید بر مبنای « برد برد» باشد و برای تحقق این امر باید بر سر مسائل فرعی ملایم تر رفتار شود و حتی بر سر برخی مسائل کوتاه بیایم اما این عمل شامل مسائل حیاتی نمی شود.

وی تأکید کرد: می‎ توان متناسب با منافع و عزت ملی، مصلحت و نظر مقام معظم رهبری برای برقراری ارتباط با آمریکا برنامه‎ ریزی کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‎ هایش با بیان اینکه اصول گرایان باید بپذیرند که احمدی نژاد در سال ۸۴ با یک دوپینگ سیاسی روی کار آمد، ادامه داد: اصول‎ گرایان هزینه کار خود را می‎ پردازند چرا که آنان شخص احمدی‎ نژاد را روی کار آوردند.

* ضعف دولت نهم و دهم قانون ناپذیری است

دبیرکل حزب مردم سالاری مهم ترین ضعف دولت نهم و دهم را قانون ناپذیری دانست و گفت: این را قبول ندارم که احمدی نژاد از پول بیت المال برای خود برمی‎ دارد، اما تخلف به ویژه در حوزه مالی و اقتصاد ریشه در توجه نکردن به قانونمداری داشته و همین مسئله باعث بروز اختلاس ۳ هزار میلیاردی در جامعه می‎ شود.

وی با اشاره به هزینه‏ های تبلیغاتی خود در انتخابات ریاست جمهوری گفت: تبلیغات زیادی ندارم و بیشتر منابع مالی توسط حزب مردم سالاری تامین می‏ شود.

کواکبیان شعار انتخاباتی خود را « دولت اخلاق» اعلام و اظهار کرد: در مکتب نبوی و علوی هدف از تشکیل حاکمیت افزایش معنویت و فضائل اخلاقی است.

وی ریشه حوادث فتنه ۸۸ را ضعف اخلاق توصیف کرد و افزود: نباید با آبروی دیگران بازی کرد و به واسطه بد اخلاقی‎ ها سبب بروز فتنه در جامعه شد.

دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به حوادث رخ داده در فتنه سال ۸۸ گفت: بنده اولین اصلاح طلبی بودم که نسبت به حوادث پس از انتخابات موضع گرفتم چرا که معتقد بودم باید بین اعتراض قانونی و جریان برانداز تفکیک قائل شد.

کواکبیان در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور تصریح کرد: دولت نتوانست در ماه های اخیر بازار ارز را کنترل کند و دلیل این امر هم این بود که می خواست با دستور کار خود را پیش ببرد.

وی افزود: در پایان دولت میرحسین موسوی ارز ۱۸۰ تومان و در پایان دولت خاتمی ۸۰۰ تومان بود و به طور طبیعی در پایان دوره احمدی نژاد ارز باید ۱۶۰۰ تومان عرضه می شد نه اینکه قیمت ارز به ۳۶۰۰ تومان برسد.

نماینده سابق سمنان در مجلس ادامه داد: در دولت تخلف های مالی فراوانی شده است و علت این تخلفات عدم توجه به قانون است و همین امر موجب بروز اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی شد؛ اگر مردم، مطبوعات، احزاب و سیستم های نظارتی را دخیل بدانیم و آنها را تقویت نماییم، این تخلفات عظیم رخ نمی‏ ‎ دهد.

کاندیدای احتمالی دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری در مورد نقاط قوت و ضعف دولت حاضر بیان کرد: از جمله نقاط مثبت در دولت احمدی نژاد پشتکار و تلاش بسیار است اما لازم به توجه است که پشتکار زمانی که ثمره ای نداشته باشد بی فایده است و بزرگ ترین ضعف دولت جاری قانون ناپذیری است.

* « وسیع المشرب» بودن یکی از ضعف های دولت هاشمی بود

وی همچنین با بیان اینکه در دولت خاتمی نیز نجابت و فعالیت در عرصه بین المللی وجود داشت اما ضعف آن انجام فعالیت های افراطی بود، درباره دولت هاشمی گفت: در زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی، وسیع المشرب بودن از جمله نقاط ضعف بود زیرا نمی توان با همه بود، کمی برخورد لازم است.

کواکبیان همچنین در رابطه با مباحث فرهنگی جامعه تصریح کرد: فرهنگ جدا از سیاست، اقتصاد و جامعه نیست بلکه اینها توامان با هم هستند اما اینکه در کشور ۷۰ موسسه برای فعالیت های فرهنگی وجود دارد اشتباه است، زیرا باید یک تعریف در این زمینه وجود داشته باشد و یکپارچه سازی شود، البته در مورد سندهای بالادستی سیاست های فرهنگی مشکلی وجود ندارد و منبع قانونی فراوان است، اما دستگاه های اجرایی در رابطه با اجرایی کردن قوانین کوتاهی می کنند.

کاندیدای احتمالی دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به برنامه‎ های خود در صورت انتخاب شدن اشاره و تصریح کرد: تمام تلاش خود را جهت جلوگیری از افزایش نقدینگی در جامعه و کنترل یارانه‎ ها انجام می‎ دهم، زیرا افزایش نقدینگی سبب افزایش تورم می شود، البته پیشرفت اقتصادی زمان بر است اما باید شروع شود.

دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه رئیس جمهور باید مروج اخلاق باشد، به داستان یکشنبه سیاه مجلس اشاره و تصریح کرد: یکشنبه سیاه یک نمونه از ضعف اخلاقی است، اگر اخلاق در جامعه حاکم باشد سران سه قوه همانند جزایر منفک عمل نمی کنند و اخلاق مداری شکل ویژه ای در جامعه به خود می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی حکومت ایجاد معنویت در جامعه است، یادآور شد: رئیس جمهور طبق سوگندی که یاد می کند باید پایبند اخلاق باشد تا به این ترتیب رفتار اخلاقی در جامعه گسترش یابد.