از سید عباس عراقچی 54 ساله که بیست و پنجمین سال حضورش در وزارت خارجه را تجربه می‌کند خبرهایی به گوش می‌رسد؛ گمانه‌زنی‌هایی که احتمال می‌دهند عراقچی به عنوان سفیر ایران، میهمان کشور فرانسه باشد.

این دیپلمات باسابقه کارش در وزارت خارجه را از سال ۱۳۶۷ آغاز کرد و پس از آن تجربه‌هایی چون سفیری در کشورهای استونی، فنلاند و ژاپن را در کارنامه دارد. عراقچی با رتبه اول، پژوهشگر برگزیده سال 1384 وزارت امور خارجه از سوی وزارت علوم است که از این سال عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل با درجه استادیاری بوده است.

او همچنین سابقه حضور در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی آقای علی لاریجانی و تیم مذاکره‌کننده سعید جلیلی را دارد.

21 اردیبهشت ۱۳۹۲ بود که در ایام ثبت‌نام‌های انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، بعد از کناره‌گیری آقای رامین مهمان‌پرست، به عنوان سخنگوی جدید وزارت خارجه مشغول به کار شد و با روی کار آمدن دولت یازدهم با حکم آقای محمدجواد ظریف به عنوان معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه منصوب شد. وی پس از اجرای برجام موفق به دریافت نشان لیاقت از رییس‌جمهور شد.

با شدت گرفتن تب و تاب مذاکره بین ایران و 1+5 نام سید عباس عراقچی در میان نام کسانی که تصور می‌شد در این تیم باشند، به عنوان تنها بازمانده‌ای از تیم جلیلی مطرح شد. این امر به‌ویژه از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که عراقچی در دولت قبل و در اواخر زمان ریاست سعید جلیلی بر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در این تیم حضور داشت و می‌توان گفت از سابقه بیشتری نسبت به برخی دیگر از اعضا برخوردار است. او که در تمامی مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 حضور داشته جزو اولین کسانی بود که برای اولین بار با پیغامی توییتری با مضمون «برخاستن دود سفید از مذاکرات ژنو»، موفقیت در دستیابی به توافق اولیه درخصوص برنامه‌ای هسته‌ای ایران را اعلام رسانه‌ای کرد. او حتی در گفته‌های خود این موفقیت را به خانواده‌های شهدای هسته‌ای کشورمان تقدیم کرده بود. البته توجهات به عراقچی تنها به داخل کشور مربوط نمی‌شود و حرفه‌ای بودن این دیپلمات به گونه‌ای بود که تحسین طرف مقابل را برانگیخت و المانیتور در نقل‌قولی از وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا نوشت: عراقچی مذاکره‌کننده‌ای بسیار حرفه‌ای و عین حال بسیار سخت‌گیر است. سایت المانیتور با تعریف و تمجید از شخصیت عراقچی مدعی شد که این مرد معتدل و خردگرای ایران، یکی از عوامل تأثیرگذار در روابط ایران و آمریکا و حتی از شخصیت‌های حاضر در دیدار تکذیب‌شده مقامات تهران و واشنگتن در عمان است.

به گفته عراقچی دور جدید مذاکرات هسته‌ای (دولت یازدهم) یکی از حساس‌ترین دوران‌هایی است که کشور در آن حضور دارد.

این روزها با توجه به اینکه قریب به هفت ماه از اجرای برجام می‌گذرد اما هنوز هم مذاکرات هسته‌ای ادامه دارد و هر روز عراقچی و ظریف در راه ایران - اروپا برای محقق شدن بندهای این توافق در حال مذاکره هستند تا جایی که رییس‌جمهور، عراقچی را به عنوان رییس کمیته پیگیری اجرای برجام منصوب کرد.

عاقلانه آن بود که به گفته رهبر انقلاب تعهدات دو طرف همزمان اجرا شود. تا این لحظه ایران تمام تعهدات خود را اجرایی کرده اما از اجرای تعهدات طرف مقابل خبری نیست. رییس کمیته پیگیری اجرای برجام همیشه این اقدامات طرف مقابل را توجیه کرده و توانسته در مقابل منتقدان پاسخ اقناع‌کننده‌ای بدهد تا جایی که برخی نمایندگان مجلس به وی لقب «توجیه‌کننده برجام» داده‌اند.

حجت‌الاسلام نبویان عضو کمیسیون ویژه برجام مجلس نهم در این باره در نطق میان دستور خود گفته بود: «عراقچی در بین کل مذاکره‌کنندگان معروف است که همه کارها را ماله‌کشی و توجیه می‌کند.

توجیه کردن آقای عراقچی به حدی است که حتی طبق شنیده‌ها، داد آقای ظریف را هم درآورده و ظریف به عراقچی گفته اینگونه هم نیست که شما می‌گویید و نگرانم که چرا اینقدر توجیه می‌کنید.» حال در این اوضاع کنونی که هنوز برجام این دستاورد بزرگ حقوقی، سیاسی و اقتصادی دولت که چهار سال بر آن سرمایه‌گذاری کرده است آنگونه که باید به بار ننشسته، حرف و حدیث‌هایی فضای سیاست خارجی را کمی متغیر کرده است، شایعاتی که از وجود اختلاف نظر میان عراقچی و ظریف می‌گوید و حالا زمزمه جدا شدن عراقچی از تیم مذاکره‌کننده یکی از خبرهای روز سیاست خارجی کشور است.

باید منتظر بود و دید که گزینه دولت برای جایگزینی عراقچی چه کسی است تا بتواند توانایی‌ها و تسلط این عضو تیم مذاکره را برای دفاع از برجام و قانع کردن منتقدان داشته باشد.