حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان امروز دوشنبه در نشست خبری مشترک با حضور نخست وزیر هند ضمن خوش‌آمدگویی به نارندرا مودی اظهارداشت: این سفر که در شرایط پسابرجام و پساتحریم انجام شده زمینه برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور بیش از گذشته مهیا است.

وی تصریح‌کرد: روابط اقتصادی دو کشور می‌تواند بسیار گسترده تر از گذشته باشد و امروز در تصمیمات مسئولین اجرایی دو کشور تصمیم بر این گرفته شد که روابط دو کشور از حالت تجاری بین دو طرف به روابط اقتصادی جامع دو کشور تبدیل شود.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی بحث روابط اقتصادی دو کشور مطرح می‌شود به مفهوم منطقه ما (ایران و کشورهای اطراف) با جمعیت 400 میلیون نفر و کشور هندوستان با یک میلیارد و 200 میلیون جمعیت است.

روحانی گفت: با توجه به شرایط انرژی در ایران و معادن بسیار قوی در هندوستان و وجود بندرهای راهبردی مثل چابهار ما می توانیم در صنایع مختلف از جمله آلمینیوم، فولاد و پتروشیمی با یکدیگر همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

وی افزود: با سرمایه گذاری هندوستان در توسعه بندر چابهارو تجهیز آن و همچنین اعتباراتی که برای بندر چابهار از طرف این کشور مدنظر است، چابهار می تواند تبدیل به یک نماد بزرگ همکاری بین دو کشور بزرگ ایران و هندوستان شود.

رئیس جمهوری ادامه داد: ‌چابهار به عنوان مبداء دالان ترانزیتی بین جنوب و شرق و جنوب و شمال خواهد بود و با اتمام راه آهن چابهار و زاهدان و سپس زاهدان و سرخس این بندر می تواند به نقطه اتصالی بین کشورهای مختلف از جمله هندوستان با افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود.

روحانی در ادامه افزود: با توجه به نقش بانک ها در روابط اقتصادی دو کشور امروز بحث های بسیار مهمی درمورد نحوه ساماندهی روابط بین بانک ها به بحث وبررسی پرداختیم که امیدواریم در آینده نزدیک تسهیلات بانکی بیش از گذشته شرایط را برای روابط اقتصادی وسیع تر بین دو کشور مهیا و آماده کند.

وی موضوع گردشگری را از محورهای گفت و گو با نخست وزیر هند بیان کرد و اظهارداشت:با توجه به اشتراکات فراوانی که بین دو ملت وجود دارد و علاقه به زبان های دو کشور و کرسی های زبان فارسی و هندی در هندوستان و ایران تصمیم گرفته شد روابط تهران - دهلی نو در زمینه گردشگری توسعه یابد.

رئیس‌جمهور گفت: مناسبات ایران و هند همواره حائز اهمیت بوده و امروز این روابط می تواند به نفع دو ملت و کل منطقه باشد.‌

همچنین نخست وزیر هند در این نشست خبری اظهارداشت:‌ همکاری‌های دوجانبه ما در طول تاریخ همواره غنی و استوار بوده، آقای روحانی و اینجانب در مسیر آینده درخشان این مناسبات از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: دوستی دو ملت عامل ثبات در منطقه ما خواهد بود؛ همچنین قرار است اینجانب به حضور مقام معظم رهبری برسم تا برای پیشبرد مناسبات دو جانیه اقداماتی به عمل آید.

نخست‌وزیر هند خاطرنشان کرد: آقای روحانی اینجانب برای عملی شدن این توافقات و پیشبرد مناسبات فی‌مابین منتظرم از شما در هند استقبال کنم.