نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را مورد رسیدگی قرار داده و مواد 35، 36، 37، 38 و 39 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، مجازات‌های قابل اعمال در مورد مدیران و مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی در صورت تخلف از تکالیف مندرج در این قانون، موارد مندرج در ماده 8 قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 4/9/1371 متناظر با مدارس غیردولتی و سایر مقررات ابلاغ‌شده از طرف وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر می‌باشد:

الف- اخطار کتبی به مدیر یا مؤسس

ب- توبیخ مدیر یا مؤسس همراه با درج در پرونده

پ- عزل مدیر و محرومیت از مدیریت در مدارس و مراکز غیردولتی از یک تا سه سال

ت- محرومیت دائم مدیر از مدیریت مدارس و مراکز غیردولتی

ث- تعطیلی موقت مدرسه یا مرکز از یک تا سه سال

ج- لغو مجوز تأسیس و تعطیلی دائم مدرسه یا مرکز

چ- محرومیت موقت مؤسس از تأسیس مدرسه یا مرکز غیردولتی تا پنج‌سال

ح- محرومیت دائم مؤسس از تأسیس مدرسه یا مرکز غیردولتی

تبصره 1- رسیدگی به تخلفات مدیران و مؤسسان توسط شورای نظارت استان انجام می‌گیرد.

تبصره 2– در صورت عزل مدیر مدرسه، انتخاب مدیر جدید به روش مذکور در ماده (22) این قانون انجام می‌شود و تا تعیین مدیر جدید، اداره مدرسه حداکثر تا پایان سال تحصیلی برعهده مدیر موقتی است که توسط آموزش و پرورش با اولویت کارکنان همان مدرسه مشخص می‌شود. در صورت عزل مدیر مرکز آموزشی یا پرورشی، نحوه اداره آن مرکز به تشخیص آموزش و پرورش استان است.

تبصره 3- در صورت تأیید رأی شورای نظارت استان مبنی بر تعطیلی مدرسه غیردولتی، اداره آن مطابق ماده (32) این قانون تا پایان سال تحصیلی و برای مراکز آموزشی و پرورشی تا پایان نیم‌سال برعهده آموزش و پرورش است.

در ماده 36 این لایحه مقرر شد آرای شورای نظارت استان ظرف مدت 10 روز از تاریخ صدور، توسط مدیر کل آموزش و پرورش استان ابلاغ می‌شود و ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی است. آراء شورای مذکور در صورت تأیید و ابلاغ، قطعی و لازم‌الاجراء است و ظرف مدت سه‌ماه از تاریخ ابلاغ، در دیوان عدالت اداری قابل شکایت است.

نمایندگان مجلس مصوب کردند با حفظ اصل حاکمیت دولت، ماده 584 قانون تجارت مصوب 1311 و ماده (1) آیین‌نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیرتجارتی مصوب 1337 با اصلاحات بعدی آن، بر مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی که با ماهیت غیردولتی و مطابق این قانون توسط اشخاص حقوقی تأسیس و اداره می‌شوند، قابل تسری است.

طبق مصوبه خانه ملتی‌ها، آیین‌نامه اجرایی این قانون، غیر از مواردی که در برخی مواد تهیه آیین‌نامه اجرائی خاصی مقرر شده، ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ آن با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس مصوبه مجلس، قانون اجازه أخذ هزینه‌های مربوط به صدور اجازه تأسیس و تجدید امتیاز آموزشگاه‌های علمی آزاد مصوب 1/9/1367، قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی مصوب19/7/ 1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام و قانون اصلاح قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی مصوب  6/5/ 1387 از زمان لازم‌الاجراءشدن این قانون نسخ می‌شوند.