ساختار نظام سیاسی یک کشور بر مبنای اقتصاد آن بنا شده است و موفقیت در این حوزه تأثیر مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور و مقدمه‌ای برای دیگر بخش‌های اقتصادی خواهد بود.

 

بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و نامگذاری سال 95  به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، این عامل وجهه پررنگ‌تری در نظام سیاسی ایران پیدا کرده است و 10 اقدام را برای شکل‌گیری این نوع اقتصاد اعلام نمودند از جمله: مردمی نمودن اقتصاد، تقویت فرهنگ کار و تولید، کاهش وابستگی به ذخایر زیر زمینی، اصلاح الگوی مصرف و ..

 

از آنجا که در نظام جمهوری اسلامی ایران سه جریان به عنوان اصول‌گرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدالیون وجود دارد،  این سه جریان لازم است در جهت منویات مقام معظم رهبری، منافع ملت و کشور حرکت و مشکلات موجود در کشور را بر اساس اصول انقلاب اسلامی که نشأت گرفته از گفتمان بنیان‌گذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای رهبری است، اصلاح کنند تا در مسیر عمل در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی، جامعه و کشور بتوانند همدلی و هم‌زبانی حداکثری اقشار مختلف جامعه را بیش از پیش به دست آورند.

در انتخابات مجلس دهم اقتصاد مقاومتی در برنامه‌های انتخاباتی احزاب و تشکل‌های سیاسی مطرح شد و با تشکیل مجلس دهم از تاریخ هفتم خرداد،  احزاب و تشکل‌های سیاسی  باید برای پیاده‌سازی و عملیاتی کردن آن تلاش کنند.

اما عمل به اقتصاد مقاومتی در درون یک حزب یا جناح با توجه به برنامه‌های انتخاباتی نمایندگان  در دوران پس از انتخابات ممکن است متفاوت باشد. به عبارت دیگر مسئولیت احزاب و تشکل‌های سیاسی در زمینه شعار اقتصاد مقاومتی، ***اقدام و عمل نیز در دوران پس از انتخابات مجلس دهم به تناسب فراگیرتر است.

 

از آنجا که مهمترین بخش اقتصاد مقاومتی و عمل به آن در شرایط پس از انتخابات قرار می‌گیرد از این رو نمایندگان مجلس دهم که از احزاب و تشکل‌های سیاسی معرفی و به مجلس آینده راه پیدا کرده‌اند، باید  عمل به آن را در سرلوحه فعالیت‌های فکری و عملی خود قرار دهند.

 

این که احزاب و کارگروه‌های سیاسی به چه میزان می‌توانند به تحقق  اقدام و عمل  در اقتصاد مقاومتی  کمک کنند و چگونه می‌توانند آن را عملیاتی کنند خود می‌تواند برآیندی از برنامه‌های پیش روی نمایندگان در این عرصه باشد.

در وهله اول برای عمل به اقتصاد مقاومتی، احزاب و نمایندگان باید به تقویت بنیه اقتصاد ملی توجه کنند.  برای این کار باید از هر گونه آسیب‌هایی که اقتصاد مقاومتی را در عمل خدشه دار می‌سازد، جلوگیری به عمل آورده شود.  آسیب هایی مانند قاچاق مواد مخدر، اختلاس، قاچاق کالا و ارز و ...

لذا احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌توانند با  تشکیل کارگروه‌های سیاسی، جلسات مشترک با یکدیگر، قوانینی در چارچوب قانون اساسی، برای جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی تدوین کنند. زیرا ترمیم اقتصاد ملی به مرور زمان نه تنها اقتصاد مقاومتی را در مسیر عملیاتی کردن تسهیل می‌بخشد و به ترمیم دیگر لایه‌های جامعه نظیر آسیب‌های اجتماعی، مقوله فرهنگ  که در اصول ده گانه مقام معظم رهبری عنوان شده بود، کمک می‌کند بلکه به تحقق یکی از مولفه‌های سند چشم انداز 1404 که مقام معظم رهبری نوید آن را داده اند، نزدیک می‌شود.

از سوی دیگر احزاب می‌توانند به عنوان نماینده منافع مردم در زمینه اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف اقتصاد مقاومتی با ارائه تحلیل‌های مناسب در فضای بدور از تبلیغات ناصحیح،  برنامه‌های خود را در زمینه عملیاتی کردن به اطلاع آحاد جامعه  برسانند تا مردم بتوانند از این نقشه راه، برترین ها را انتخاب کنند و همچنین می‌توانند به نمایندگان مجلس آینده برای به منصه ظهور رساندن برنامه های آینده شان کمک‌های شایانی داشته باشند.

رسانه ملی نیز می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و از احزاب فعال در این زمینه دعوت کند با شنیدن نظرات مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم، برنامه‌های اقتصاد مقاومتی درزمینه اقدام و عمل را جهت تنویر افکار عمومی مطرح کنند.

 

 

**نمایندگان  منتخب به تبیین اقتصاد مقاومتی بپردازند

 شیخانی، دبیر کل حزب مردم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در برنامه انتخاباتی احزاب و تشکل‌های سیاسی نمایندگان مجلس تاثیرگذار و مفید بوده است.

وی درادامه افزود: کاندیداهایی که در انتخابات مجلس دهم با هم به رقابت پرداختند ضمن توجه به نکات مثبت جایگاه و اهمیت اقتصاد مقاومتی، در صورت منتخب شدن باید به تبیین و راهکارهایی  که این نوع اقتصاد را به اطلاع مردم برسانند، مثمر ثمر باشند.

شیخانی با بیان اینکه یکی از دلایلی که اقتصاد مقاومتی تا به حال اجرایی نشده، نبود نیروی کارآمد بوده است، گفت: برای اجرایی شدن آن دولت باید نه تنها به برنامه اقتصاد مقاومتی توجه داشته باشد، بلکه باید به بازبینی و بازنگری نیروی کارآمد بپردازد.

 

 

**با عمل به اقتصاد مقاومتی می‌توان کشور را از بحران اقتصادی نجات داد

سید محمد­رضا آقا میری، عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: رهبر معظم انقلاب برای برون رفت مشکلات اقتصادی کشور، اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و  از تمام افراد و ارگان‌های نظام خواستند که این مولفه را در سرلوحه  برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهند تا با عمل به آن، بحران  اقتصادی که گریبان‌گیر جامعه شده است  به زودی  مرتفع شود.

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی واردات، صادرات و عرصه مصرف را از مشتقات اقتصاد مقاومتی دانست  و در ادامه گفت: احزاب و گروهای سیاسی در برنامه‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس باید بتوانند با استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر این مولفه، چه در تثبیت مواد قانونی و چه در حوزه انتخاباتی خود با ارائه راهکارهای مناسب، کشور را از بحران اقتصادی نجات دهند.

آقا میری در ادامه اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی در کنار دیپلماسی فعال دولت بی‌شک می‌تواند کشور را از معضل اقتصادی نجات دهد و اگر نمایندگان منتخب مجلس با روحیه خدمت به مردم وارد مجلس شوند و اخلاص عمل داشته باشند  با تثبیت قوانین و لوایح خوب می‌توانند خدمتی را برای حل مشکلات اقتصادی به جامعه کرده باشند.

اجرای اقتصاد مقاومتی بی‌شک عاملی مهم در جهت رشد و توسعه کشور تاثیر‌گذار است. اکنون که دهمین مجلس شورای اسلامی قرار است در هفتم خرداد شروع به کار کند، منتخین اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌توانند با همفکری و مشارکت یکدیگر از مولفه اقتصاد مقاومتی در جهت اجرا و عمل برای پیشرفت هر چه بیشتر  کشور در همه بخش‌های اقتصادی استفاده کنند.