علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در بیست و یکمین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا در ابتدا مورد استقبال رسمی "سردار حسن اشتری" فرمانده نیروی انتظامی قرار گرفت.

لاریجانی در این همایش قبل از آغاز سخنرانی خود با اهدا لوح تقدیر از خانواده شهدا و جانبازان نیروی انتظامی تقدیر و تشکر کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه با یک نگاه کلی به وضعیت کشور از لحاظ امنیتی می‌توان به نقش موثر نیروی انتظامی پی برد، گفت: شما یک سری نظاماتی برای ارزیابی کارتان دارید اما نگاه ما از بیرون است.
 
رئیس مجلس ادامه داد: تصور می‌کنم نیروی انتظامی طی این سال‌ها روند رو به تکاملی داشته است زیرا  ابتدا شرایط پراکنده بود و مانند امروز از فرماندهان قوی برخوردار نبود.
 
لاریجانی با بیان اینکه نیروی انتظامی امروز بسیار منسجم‌تر و کارآمدتر شده است، گفت: نباید نقش فرماندهان نیروی انتظامی را در این ساماندهی نادیده گرفت، وجود انگیزه و هدف نیروهای مسلح و انتظامی به عنوان یک رکن در این ساماندهی محسوب می‌َشود
 
وی تاکید کرد: سردار اشتری یکی از فرماندهان پرکار و پرتجربه‌ای است که فرماندهی نیروی انتظامی را برعهده گرفته البته دیگر چهره های نیروی انتظامی نیز افرادی باتجربه و حرفه‌ای هستند که این خود یک نیروی قوت و اتکا است.
 
رئیس مجلس بیان داشت: با نگاهی به اجزا در زمینه‌های کاری نیروی انتظامی مانند انضباط رانندگی می‌توان به تاثیرگذاری مطلوب نیروی انتظامی پی برد.
 
لاریجانی گفت: طی سفرهای خود به کشورهای دیگر تنها یک کشور را دیدم که شرایط رانندگی در آنجا مانند ایران بود و آن کشور ایتالیا که  از لحاظ رانندگی بسیار بی‌نظم هستند اما امروز با توجه به زحمات سالیانه نیروی انتظامی موضوع بی‌انضباط رانندگی بسیار کمتر شده است.
 
وی ادامه داد: همانطور که در موضوع بستن کمربند ایمنی نیروی انتظامی با کمک رسانه‌ها موفق به فرهنگ سازی شد.
 
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی توانسته در بحث کاهش آمار تصادفات و تلفات جانی نیز بسیار موفق عمل کند، افزود: مشکلات ما در زمینه تصادفات تا مقدار زیادی به بحث عدم استاندارد بودن راه‌ها و پایین بودن کیفیت خودروها است اما با توجه به این مشکلات باز هم نیروی انتظامی توانست آمار را کاهش دهد.
 
لاریجانی با بیان اینکه نیروی انتظامی در مبارزه با آسیب ها نمره خوبی می‌گیرد، بیان داشت: برای یک نهاد یا دستگاه اجرایی یا اداری بسیار مهم است که پروژه‌هایی را که دستیابی به اهداف خود تعریف کرده و آن را تا انتها پیش ببرد.
 
وی ادامه داد: نیروی انتظامی در رابطه ایجاد امنیت در کشور و مبارزه با ضد انقلاب و اشرار منطقه بسیار خوب  عمل کرده و وضعیت کشورمان امروز در منطقه استثنایی است.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: با نگاهی به بخش‌های دیگر در کل منطقه می‌توان به هم‌ریختگی امنیتی را که با حضور تروریست ها و دخالت برخی کشورها ایجاد شده را شاهد بود، متاسفانه آثار آن نیز محدود به جغرافیای یک کشور نشده و با عبور از مرزها موجب‌ آسیب‌ به کشورهای دیگر شده است.
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه کشورهای بزرگ و برخی کشورهای منطقه سرخط اشرار و تروریست‌ها هستند، گفت: برخی کشورهای منطقه با داشتن رفتارهای کودکانه این مشکل را ایجاد کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ایران از ثبات امنیتی برخوردار است، گفت: نیروی انتظامی در صف مقدم حضور داشته اگرچه نیروهای دیگر هم در این رابطه حضور فعال دارند اما مردم امروز با توجه به امنیت پایدار کشورشان که نتیجه برنامه‌ریزی و عملکرد نیروی انتظامی ست، بسیار احساس غرور می‌کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: امنیت پایدار امروز کشورمان غیرقابل مقایسه با کشورهای دیگر است البته ما باید در زمینه جریانات تروریستی ارزیابی‌هایی انجام دهیم که بدانیم این پدیده شوم بعید است در یک زمان کوتاه از میان برود.

وی بیان داشت: تروریست‌ها از لحاظ کیفی و کمی در منطقه رشد رکرده و زاد و ولد بسیاری داشته‌اند و با شنیدن اسامی متعدد در زمینه تروریست‌ها می‌توان متوجه شد که ریشه آنها در کشورهایی است که توسط نیروهای خارجی اشغال شده و در آنها اقدامات امینتی صورت گرفته است.

لاریجانی اذعان داشت: ریشه داعش در کشورهایی نظیر عراق‌، افغانستان و سوریه شکل گرفته است، آمریکا و برخی کشورهای زورگو که بسیار در مورد مبارزه با تروریست سخن پراکنی می‌کنند اگر سایه خود را قدری عقب بکشند این تروریست‌ها کاهش پیدا خواهند کرد.

رئیس مجلس  بیان داشت: نابودی تروریست‌ها در مدت کوتاه بعید است مگر آنکه در میان مدت بتوانیم برای آن یک علاجی پیدا کنیم لذا باید اقدامات نیروی انتظامی با شرایط منطقه هماهنگ باشد.

وی با بیان اینکه بودجه سال 95 نیروی انتظامی و نیروهای مسلح را بسیار قابل توجه قرار دادیم گفت: رقم بالای بودجه بتواند موجب افزایش بنیه دفاعی بشود.

لاریجانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مدیران و فرماندهان نیروی انتظامی اظهار داشت: انصافا نیروی انتظامی یک مجموعه منسجم و دقیق است و بیانات رهبری انقلاب برای شما یک منشور حرکتی برای آینده به حساب می‌آید.

رئیس مجلس همچنین در ادامه با مهم خواندن امنیت اجتماعی در کشور نیز گفت: بحث امنیت اجتماعی یک موضوع کلان برای نظام محسوب می‌شود مانند مبارزه با اشرار و جریان‌های تروریستی که در طبقه اول این اهمیت قرار دارند و در طبقه دوم نیز امنیت اجتماعی مردم است که آنها به طور مستقیم با آن در تماس هستند. 

وی بیان داشت: مردم با پدیده‌هایی همچون سرقت، سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و ... روبرو هستند که این بخش باید ریشه‌کن شود البته با توجه به ارائه بولتن نیروی انتظامی به مجلس و یا مشاهده صفحه حوادث می‌توان شاهد این ناهنجاری‌ها بود که باید نسبت به آن حساسیت نشان داد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه اگر این پدیده‌ها علاج شود آرامش فراگیری در کشور به وجود می‌آید گفت: با عدم اجرای صحیح مسئولیت‌ها و عدم هماهنگی دیگر دستگاه‌ها ایجاد امنیت اجتماعی به خوبی پیش نخواهد رفت لذا باید نیروی انتظامی پروژه‌هایی را برای این مسیر طراحی کرده و دستگاه‌ها دیگر را نیز برای اجرای آن هماهنگ کنند.

رئیس مجلس البته عمل بازدارندگی را بسیار مهمتر از مبارزه در این مسیر دانست و گفت: نقش رسانه‌های گروهی در این مسیر بسیار مهم بوده و نمی‌توان با مرثیه‌سرایی برای یک مشکل آن را درمان کرد.

وی ادامه داد: زمانی که پلیس و یا نیروی انتظامی با همچنین مواردی برخورد می‌کند باید این بعد برجسته شود تا مردم بدانند فرماندهان ارشدشان نسبت به این مسائل حساسند و رسانه‌ها باید آن را بُلد کنند.

لاریجانی خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی گفت: اگر قوانینی در این زمینه لازم دارید تا دست‌تان برای کمک شتاب بخشیده شود، مجلس حاضر به کمک‌رسانی است.

رئیس مجلس با اشاره به عنوان اقتصاد مقاومتی در زیر اسم این همایش اظهار داشت: امنیت یک پایه اقتصاد مقاومتی است و اگر همه در برابر قانون یکسان نباشند این امنیت کاری به وجود نمی‌آید و در نتیجه سرمایه‌گذاری نیز انجام نمی‌شود لذا قرار دادن شعار اقتصاد مقاومتی در نقشه راه‌تان بسیار خوب است.

وی با بیان اینکه قاچاق یک گلوگاه در بخش اقتصاد مقاومتی است و آن را از بین می‌برد، اظهار داشت: بیست میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می‌شود این قاچاق‌ها نیز بسیار متنوع بوده و متاسفانه به سبب آن هیچ کارخانه‌ای نمی‌تواند رونق بگیرد.

لاریجانی ادامه داد: سوخت از کشور خارج می‌شود و در مقابل آن جنس‌های بنجلی به کشور وارد می‌شود که هیچ نظارت استانداردی بر آن وجود ندارد لذا این امر نیاز به ساماندهی، طراحی کلی و وجود فرماندهی قوی می‌خواهد و باید از قوی‌ترین مدیران در مناطقی که قاچاق انجام می‌شود استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در این امر باید دستگاه‌ها با هم هماهنگ باشند اگرچه یک سیستمی پشت قضیه قاچاق وجود دارد که خوشبختانه نیروی انتظامی قدرت مقابله با آن را دارد به شرط آن که برای آن برنامه‌ریزی کند.

لاریجانی همچنین با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی در زمان برگزاری انتخابات نیز گفت: نیروی انتظامی تلاش کرد تا انتخابات بسیار قانونمند انجام شود البته غیر از نزاعی در مرحله دوم انتخابات صورت گرفت که ان هم سریعا تمام شد.

رئیس مجلس ضمن تشکر و قدردانی از خدمات و اقدامات نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: امیدوارم این همایش برای شما به عنوان نیروی امنیتی کشور سازنده باشد و برای مردم نیز ایجاد امنیت و آرامش در پی داشته باشد.