به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی چهارشنبه شب در جمع طلاب و فضلای استان قم با بیان اینکه شرایط حساسی بر کشور حاکم است اظهار کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب نیازمند حرکتی جهادی برای تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی هستیم.
وی افزود: ملت ایران باید شرایط سخت کنونی را به خوبی بشناسد و با تکیه بر رهنمودهای رهبری از این مرحله به سلامت بگذرد و نه تنها تحریم ها را پشت سر بگذارد، بلکه بر شرایط منطقه هم تاثیرگذاری داشته باشد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه مدیریت شرایط داخلی موجب هدایت امت اسلامی خواهد شد گفت: به این وسیله می توان وضعیت مناسبی در مقابل هجمه های گوناگون اسلام ستیزانه به وجود آورد.
وی ادامه داد: جای این سئوال است که آیا امکان تحقق یک حماسه در کشور وجود دارد یا خیر؛ به یقین رهبر انقلاب بر همه ظرفیت های داخلی و خارجی آگاهی داشته و زمانی که سال جاری را به نام حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی نامگذاری می کنند حتما امکان خلق حماسه در قالب نظام اسلامی وجود دارد.
پورمحمدی با اشاره به بیانات رهبری در سخنرانی اول سال عنوان داشت: ایشان تاکید فرمودند که تنها یک رای دارند و کسی از آن خبر ندارد بنابراین کسی نمی تواند بگوید از قبل رئیس جمهور انتخاب شده است ضمن اینکه اینگونه سخن گفتن ضد حماسه سیاسی است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه برخی کاندیداها در بعضی دوره ها خلاف هایی مرتکب شده اند گفت: با این وجود تاریخ انتخابات پس از انقلاب نشان می دهد که هیچ گاه در رأی مردم خیانت نشده و همواره هر آنچه نظر مردم بوده از صندوق ها خارج شده است.
وی حماسه اقتصادی را گام پس از تحقق حماسه سیاسی دانست و اضافه کرد: آنچه برای حماسه اقتصادی مطرح است در واقع با آغاز دولت جدید شروع می شود؛ اگر مشارکت گسترده مردم در انتخابات همراه با یک انتخاب قوی و مناسب صورت گیرد، گام نخست حماسه اقتصادی برداشته می شود و بعد از آن دولت یازدهم گام های بعدی را بر می دارد.
پورمحمدی با بیان اینکه امکان خلق حماسه اقتصادی هم در شرایط کنونی کشور وجود دارد افزود: برخی اشتباهات مدیریتی در اقتصاد موجب بدهی های دولت به بانک مرکزی شده و تحریم ها هم تاثیرگذار بوده اند بنابراین نمی توان یک شبه اقتصاد را به نقطه مطلوب رساند اما ظرفیت های گسترده ای در کشور وجود دارد و به یقین می توان حماسه اقتصادی را محقق ساخت که پیش نیاز آن انتخاب دولتی قوی و برنامه ریزی مناسب است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: حماسه دیپلماتیک هم بخشی از حماسه سیاسی است که نیازمند تحول در عرصه داخلی است.
بخش دوم این جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص داشت.
پورمحمدی در پاسخ به سوالی با موضوع اختلاس سه هزار میلیارد تومانی عنوان داشت: فساد اقتصادی و مدیریتی در این مسئله با هم تداخل پیدا کرده اند؛ حقیقت این است که بدون ریشه کن کردن فساد مدیریتی و اداری نمی توان حماسه اقتصادی را محقق ساخت.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: قوی ترین دولت ها و بهترین برنامه ها هم در چرخ دنده معیوب اداری ما ذبح می شوند.
وی با بیان اینکه در سازمان بازرسی با لایه های پنهانی از مشکلات نظام اداری آشنا شده است گفت: وقتی فساد سه هزار میلیارد تومانی کشف شد از بانک مرکزی درخواست گزارش کردیم اما گفتند امکان ندارد؛ چگونه است که بانک مرکزی آمریکا جابجایی ۵ هزار دلار در هر نقطه جهان را رصد می کند اما امکان رد گیری سه هزار میلیارد تومان در داخل کشور وجود ندارد؟
پورمحمدی ابراز کرد: فرارهای بزرگ مالیاتی مشکل دیگر اقتصاد کشور است در حالیکه اگر کنترل صحیحی وجود داشته باشد و مالیات متناسب اخذ شود به یقین موجب اصلاح بسیاری از امور می شود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به معضلات سیستم گمرکی کشور بیان داشت: اگر تنها ۱۰ درصد واردات دچار فساد باشد هزاران میلیارد تومان ضرر به کشور وارد می شود در حالیکه می توان به وسیله نیروهای داخلی یا خرید نرم افزارهای خارجی سیستم های گمرکی و مالیاتی ایران را اصلاح کرد و از میلیاردها دلار خسارت جلوگیری به عمل آورد.
وی اظهار کرد: امروز باید برای آینده کشور و مبانی و اصول اداره مملکت تصمیم گیری کنیم؛ حماسه اقتصادی که رهبری آن را مطالبه فرموده اند امکان پذیر است اما شرایط سختی حاکم خواهد بود.
پورمحمدی در پاسخ به سوال یکی از طلاب در خصوص جریان انحرافی عنوان داشت: انحراف بزرگ آن است که منابع کشور به هدر برود؛ انحراف عظیم در واقع هدر رفتن انرژی نیروهای جوان است و نباید وقت خود را با پرداختن بیش از حد به مسائلی چون عرفان های کاذب و صحبت کردن در مورد اشخاص هدر دهیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: بسیاری از ماموریت هایی که طی سال های پس از انقلاب داشتم جزو کارهای ویژه بوده اند.
سوال دیگری که از پورمحمدی شد در مورد تعداد زیاد کاندیداهای اصولگرا بود که وی در پاسخ گفت: شرایط کشور به گونه ای است که قوانین محدود کننده ای در این زمینه وجود نداشته و مراجع تعیین کننده و کانون های سیاسی کشور هم تعیین تکلیف نکرده اند به همین دلیل خود ما وارد عمل شدیم و دو ائتلاف را شکل دادیم و قرار بر این شده است که خروجی هر ائتلاف یک کاندیدا باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت رئیس جمهور شدن چه برنامه ای برای قم دارد بیان داشت: قم دارای ظرفیت های گسترده فرهنگی است بنابراین باید برنامه جامعی به منظور تامین منابع و توسعه اقتصادی قم تدوین شود.
یکی از سوالات کتبی هم مربوط به امکان ورود نفر چهارم به ائتلاف سه گانه و بوی فتنه از این سخن بود که پورمحمدی در پاسخ ابراز کرد: آفت سوءظن مشکلات فراوانی برای ما به وجود آورده در حالیکه به دستور اسلام باید حسن ظن داشته باشیم؛ در ائتلاف اکثریت اصولگرایان هم امکان ورود همه افراد وجود دارد و تنها یک شرط در نظر گرفته شده با این مضمون که اگر امکان رای حداکثری برای یک نفر باشد سایر اعضا باید خود را کنار بکشند.
نقاط قوت و ضعف دولت حاضر موضوع سوال بعدی از رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود که وی در جواب گفت: تحرک بالا، توجه به مستضعفان، سفرها و رفت و آمدهای مردمی و عدالت محوری از جمله مسائلی هستند که جزو ویژگی های ارزشمند دولت محسوب می شوند هرچند برخی از این موارد بعدا به شعار تبدیل شدند.
پورمحمدی در پاسخ به سوال دیگری عنوان داشت: در حال حاضر یاران خود را در دولت بعدی در صورت پیروزی معرفی نمی کنم زیرا ممکن است تبعاتی داشته باشد اما به هر حال آنها را از میان نیروهای قوی، هوشمند و سالم اصولگرا انتخاب خواهم کرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری که چگونه خود را در میان کاندیداها برتر می داند گفت: برخی رؤسای جمهور ایران دارای سابقه و تجربه کمتری از من بوده اند؛ اگر امروز قصد دارم رئیس جمهور شوم فکر می کنم سابقه و تجربه بیشتری از برخی رؤسای جمهور دارم.
وی در جواب به سوال کتبی دیگری بیان داشت: طی چند روز آینده برنامه های خود را برای پس از انتخاب شدن به ریاست جمهوری اعلام خواهم کرد؛ در این راستا بخش اقتصادی به شدت مورد توجه قرار گرفته و با بهترین متخصصان و کارشناسان و فعالان اقتصادی کشور ملاقات هایی صورت گرفته و از نظرات آنها هم استفاده شده است؛ مشکلات اقتصادی کشور روشن بوده و فرمول حل آنها هم آشکار است.
پورمحمدی تاکید کرد: برای باز گرداندن اخلاق به کشور وارد صحنه شده ام و در این راستا از هزینه هایی که باید بپردازیم هراسی ندارم.