نیروی دریایی آمریکا تعدادی از کشتی‌های جنگی خود را به سامانه‌های دفاع موشکی تجهیز و آن‌ را برای مقابله با موشک کشورهایی چون ایران و کره شمالی ارتقا داده است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» از آن‌جایی که کشتی‌های جنگی آمریکا قادر نیستند با موشک‌های بالستیک در حال پرواز در ارتفاع بالا و هواپیماها و موشک‌های کلاسیک به طور همزمان مقابله کنند، اینک قرار است نخستین ناوشکن نیروی دریایی آمریکا با قابلیت سرنگون ساختن موشک‌های بالستیک و مقابله با تهدیدهای هوابرد کلاسیک که به طور همزمان صورت می‌گیرد، ساخته شود.

بر این اساس، نیروی دریایی آمریکا مذاکره برای ساخت چنین کشتی جنگی را  با پیکربندی جدید بر ناوشکن‌های کلاس «آرلی بروک» آغاز کرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس ،«ثرایا کنت» سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در این زمینه گفت که کنگره یک میلیارد دلار برای این طرح اختصاص داده اما 433 میلیون دلار دیگر برای ساخت این کشتی لازم است.

اقدامات سیاسی موازی با نظامی برای مقابله با ایران

 هفته گذشته نیز «رندی فوربس» نماینده جمهوری‌خواهان ویرجینیا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کنگره ارائه داد که در صورت تصویب،حضور نظامیان ایران در خلیج‌فارس به عنوان اقدامی تنش‌آفرین، محکوم خواهد شد.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی کنگره، در متن این پیش‌نویس آمده است: «عملیات نظامی ایران به گونه‌ای انجام می‌شود که تنش‌ها را افزایش می‌دهد، موجبات لطمه زدن به ثبات شده، خطر اوج گرفتن ناخواسته تنش‌ها را افزایش داده و باعث بالا رفتن خطر برای نیروهای مسلح آمریکا در فراسوی مرزها شده است».

تمرین شلیک شناورهای ایرانی در فاصله 1500 یاردی ناو هواپیمابر ترومن در دسامبر 2015، پرواز هواپیمای نظامی ایران بر فراز این ناو در ژانویه 2016 و «سوار شدن غیرقانونی بر 2 شناور گشتی آمریکایی و دستگیری خدمه آن با تهدید اسلحه» به عنوان دیگر مستندات این پیش نویس برای محکومیت حضور نظامیان ایران در آب‌های خلیج فارس مطرح شده است.

در همین ارتباط، روز دوشنبه، رهبر معظم انقلاب درباره لزوم خارج شدن آمریکا از خلیج فارس و بازگشتش به خلیج خوک‌ها، تاکید کرد که این مسئله در رسانه‌های آمریکایی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس انعکاس یافت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، روز دوشنبه در دیدار جمعی از فرهنگیان گفت: وقتی مقابل دشمن از نشان دادن قدرت بترسیم، دشمن پررو می‌شود، می‌گویند ایران در خلیج‌فارس رزمایش نداشته باشد؛ چه غلط ها! از آن طرف دنیا می‌آید رزمایش برگزار می‌کند؛ خب بروید همان خلیج‌ خوک‌ها، اینجا چه می‌کنید؟ خلیج فارس خانه‌ ماست. جای حضور ملت ایران است... .