بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به موضوع فروش آب سنگین اراک اظهار داشت: ما حدود 70 تن آب سنگین مازاد داریم و در آینده هم مازاد خواهیم داشت، با توجه به توافق برجام مازاد بر 130 کیلوگرم را به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کنیم.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته می‌دانیم که بازار استفاده از نیروگاه‌های قدرت آب سنگین محدود است و این بازار شاید در 90 تا 95 تن در سال بیشتر نیست. وقتی شما 70 تن محصول دارید، باید با توجه به بازار طوری تنظیم کنید که بتوانید درست به بازار ارائه کنید.ما در طول 3 تا 4 ماه گذشته مذاکرات مختلفی با 1+5 داشتیم، در مورد آمریکا در رابطه با 32 تن از آب سنگین به توافق رسیدیم و اگر همه موارد دیگر هم لحاظ شود، می‌تواند اجرایی شود، بعد از آن ما قرار است با روسیه و کشورهای دیگر مذاکره کنیم.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به بازار آب سنگین آمریکا، افزود: بازار آمریکا از این جهت مهم است که خود 75 درصد نیاز آب سنگین دنیا را جذب می‌کند، بنابراین نمی‌شود از آن صرفنظر کرد و بهترین بازار در بین کشورهای دیگر است.

 

کمالوندی با اشاره به رقم فروش آب سنگین اظهار داشت: با توجه به مذاکراتی که داشتیم، نمی‌توان رقم دقیقی اعلام کرد، ولی کلی می‌توانم بگویم ارقام می‌تواند متفاوت باشد. مهم این است که ما بتوانیم محصول خودمان را به کشوری بفرستیم که از لحاظ فناوری اعتبار بیشتری نسبت به کشورهای دیگر برخوردار است و آمریکا مهمترین بازار در بین کشورهای دنیا می‌باشد.

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: ما 130 تن از آب سنگین را حفظ می‌کنیم، اما نیاز ما 65 تن است و 65 تن مازاد را نگه می‌داریم و از آن به عنوان جایگزینی برای آینده در نظر داریم که ممکن است اتفاقات دیگری پیش بیاید.