وی که در اجلاس دبیران استانهای حزب موتلفه اسلامی سخن می گفت بااشاره به تبیین شعار امسال ” اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” اظهار داشت: عمده ترین مساله حاکمیت در جمهوری اسلامی حوزه اقتصاد است و مسائل دیگر حاکمیتی تحت تاثیر این حوزه قرار دارد و عمده ترین تهدیدات دشمن نیزدر زمینه اقتصاد می باشد. 

 

آل اسحاق بیان داشت: اگر می خواهیم در مقابل دشمنان که هر روز به بهانه ای می خواهند با ما در گیر شوند موفق و پیروز باشیم و به رشد و تعالی و پیشرفت برسیم و بستر ظهور حضرت ولی عصر (عج) را آماده کنیم باید خود را در اقتصاد قوی کنیم و هیچ راه دیگری نداریم. 

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی چیست اظهار داشت: اصطلاح اقتصاد مقاومتی از دو واژه اقتصاد و مقاومت است و اقتصاد به معنای اداره امور اقتصادی و کلیه روابطی که به معیشت مردم ، روابط خارجی ، تولید و مصرف و توزیع و رابطه صادرات و واردات و از این قبیل مسائل می باشد. 

 

وی افزود: در مورد روش های اقتصادی سالهاست به اندازه هزاران صفحه نظریات مختلف اقتصادی نوشته شده است اما در جمهوری اسلامی ما باید اقتصادی که اسلامی باشد . 

 

آل اسحاق تاکید کرد: در حوزه اجرایی اقتصاد مدیران گوناگونی در طول تاریخ انقلاب آمده و رفته اند و مدل های مختلفی را به تناسب زمان های مختلف اجرا کرده اند . در زمان جنگ اقتصاد جنگی که خصوصیت اش این بود منابع کشور برای به سمت جبهه ها برود، پس از ان نفوذ جریان چپ در دست گرفت و در دوره آقای موسوی و بهزاد نبوی مدل اقتصادی سوسیالیستی با الف و لام اسلامی و ایران گذاشته بودند.. چپ ها به دونبال اقتصاد دولتی بودند. 

 

وی ادامه داد: دوره آقای هاشمی و کارگزاران مدل اقتصادی بانک جهانی را پیش می بردند. در دوره اصلاح طلبان نیز با محوریت آقای نوربخش همان مدل و الگو دنبال می شد و در زمان آقای احمدی نژاد بر خلاف آقای هاشمی که شاخه درآمدی محور بود به شاخه توزیع عادلانه درآمدها توجه شد. 

 

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: جمهوری اسلامی به همه فرصت داد تا مدل های خود را اجرا کنند اما واقعا در طول این سالها بر خلاف ایکنه در همه حوزه های امنیتی و سیاسی و اجتماعی و … نمره خوبی نظام گرفته اما در حوزه اقتصادی نمره خوب نمی توانیم بدهیم. 

 

آل اسحاق تصریح کرد: بسیاری از آسیب ها در کشور از حوزه اقتصادی است . خداوند به مقام معظم رهبری طول عمر دهد و سایه ایشان بالای سر همه باشد. معظم له در حوزه اقتصاد به میدان آمدند و مدل اقتصادی صحیح که اقتصاد مقاومتی است را عنوان فرمودند. 

 

وی افزود: بر اساس اقتصاد مقاومتی باید اقتصاد بر مبنای اسلام و ایران و مردم باشد . نسخه اقتصاد مقاومتی آماده است و باید ان را عملیاتی کرد. 

 

وزیر سابق بازرگانی گفت: خوشبختانه ما مانند کشوری مثل بنگلادش نیستیم که منابع نداشته باشیم، ایران همه نوع منابعی برای اقتصاد دارد، نیروی انسانی تحصیل کرده داشته و از نظر هوش، ضریب هوشی بالایی مردم ایران دارند. تنها ۲۰ درصد معادن خود را استفاده کرده ایم، ایران همچنین موقعیت ژئوپولوتیک خوبی دارد و بر اساس نظریات جهانی که خاور میانه را هارتلند زمین می داند ایران قلباین هارتلند است. 

 

آل اسحاق اظهار داشت: داشتن نسخه و مدل اقتصادی ۲۰ درصد موفقیت است و ۸۰ درصد آن به چگونگی اجرای این نسخه و نظارت بستگی دارد. 

 

وی افزود: اگر در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی روحیه نداشته باشیم آن را از دست می دهیم. همچنین باید با فضا شناسی فضای اقتصاد را شناخت و بدانیم در کدام نقطه قرار داریم و همینطور در راهکارها باید مجلس و دولت و مسئولان دست در دست هم اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار داده و عملیاتی کنند. 

 

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اجرا کننده اقتصاد مقاومتی دولت است و باید دید آیا دولت روحیه لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی را دارد و اینکه مجلس آیا در این جهت با دولت هماهنگ هستند. باید در این ماموریت خاص دولت را کمک کرد و حتی دیدیم مقام معظم رهبری نیز فرمودند اگر دولت می خواهد اقتصاد مقاومتی را اجرا کند با همه وجود حمایت اش میکنیم. 

 

وی تاکید کرد: سنگ اندازی در راه اجرای اقتصاد مقاومتی خلاف است و همه مسئولان باید اعلام کنند دولت را در اجرای اقتصاد مقاومتی یاری می کند. همه در اجرای این امر مهم رهبری باید به خط باشند. 

 

آل اسحاق  اظهار داشت: دولت نباید از خط مستقیم اجرای اقتصاد مقاومتی خارج شود. متاسفانه در کشور متر همه متر سیاسی است و اقتصاد را نیزبا متر سیاسی اندازه گیری می کنیم. آفت اقتصاد ما سیاسی بودن است. سیاسیون حداقل برای مقطعی دست از سر اقتصاد بر دارند. 

 

وی افزود: همه مسئولان باید در اقتصاد مقاومتی هم جهت در خط مقام معظم رهبری حرکت کنند. باید قاطعانه کسانی را نمی خواهند اقتصاد مقاومتی اجرایی شود را یا اصلاح و یا حذف کرد و تکلیفشان مشخص شود.