روز گذشته اجلاس سران کشورهای اسلامی در حالی پایان یافت که بیانیه ضد ایرانی در نشست پایانی قرائت نشد.

 

رئیس‌جمهور ترکیه در جلسه آخر که بدون حضور رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان برگزار شد یک بیانیه‌ کلی را قرائت کرد که بندهای ضد ایرانی در آن نیامده بود.

 

اما ساعتی بعد بیانیه‌ای میان خبرنگاران پخش شد که در آن پنج بند بر ضد ایران و یک بند بر علیه حزب‌الله لبنان وجود داشت.

 

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران عدم قرائت این بیانیه در جلسه پایانی اجلاس سران، با وجود فشارهای شدید عربستان سعودی را پیروزی بزرگی برای تیم ایرانی خوانده‌اند.

 

در این بیانیه کوچک‌ترین انتقادی به آل‌سعود به دلیل تجاوز به خاک یمن نشده است. تجاوز عربستان به یمن تاکنون بیش از شش هزار نفر از مردم بیگناه این کشور عربی و اسلامی را به خاک و خون کشیده است.

 

در بیانیه پایانی همچنین نامی از حامیان عاطفی، مالی و تسلیحاتی تروریست‌های داعش نیامده است. رسانه‌های مستقل منطقه بارها بر نقش ترکیه، عربستان، امارات و قطر در تجهیز و حمایت از داعش تأکید کرده‌اند.

 

بندهای ضد ایرانی بیانیه تهیه شده از سوی آل‌سعود:

 
1- در این بیانیه ادعا شده  که ایران در حال دخالت در کشورهای منطقه و چندین کشور اسلامی دیگر جهان مانند یمن، سوریه، بحرین و سومالی است.
 
2-  از ایران خواسته شده است حسن همجواری را رعایت کرده و از دخالت در امور دیگر کشورها خودداری کند.
 
3- محکومیت حمله به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران
 
4- در این بیانیه طبق خواست مسؤولان سعودی مواضع ایران در خصوص اعدامهای صورت گرفته در عربستان محکوم شده است. در این بیانیه از افراد اعدامی در عربستان به عنوان "تروریست" یاد شده است. این درحالی است که یکی از این اعدامی ها "آیت الله نمر باقر النمر" روحانی برجسته عربستانی است که تنها جرم او مخالفت با آل سعود بود. اعدام این روحانی برجسته عربستانی در آن زمان با واکنش و اعتراض‌های گسترده بین المللی همراه شد.
 
5. محکومیت (ادعای) حمایت ایران از تروریسم
 
 
*** یکی از بحث برانگیزترین بندها در این بیانیه علیه حزب الله لبنان است؛ که کاملا همسو با مواضع قبلی عربستان در شورای همکاری و اتحادیه عرب ضد مقاومت است. در این بند ادعا شده است حزب الله لبنان در حال "اقدامات تروریستی در سوریه، بحرین، کویت، یمن" است!