تابو شکست، نخست وزیر ایتالیا بعد از 15 سال به ایران سفر کرد تا اولین کشور قدرتمند اروپایی باشد که دست دوستی بسوی ایران دراز کرده است.


ایتالیا در تلاش است تا بتواند با همکاری و استفاده از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی جایگاه خود در اقتصاد ایران را تثبیت کند و در این امر نسبت به کشورهای اروپا پیشرو باشد. رنتسی اما نخستین رئیس دولت یکی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی اروپاست که پس از حصول توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های بین‌المللی رهسپار ایران می‌شود.

نخست‌وزیر ۴۱ ساله‌ ایتالیا در آستانه‌ سفرش به تهران از کاهش فعالیت‌های شرکت‌های ایتالیایی در ایران در زمان تحریم از جمله در بخش‌های انرژی، قطعه‌سازی و بهداشت سخن گفت و بر لزوم احیای این فعالیت‌ها تأکید ورزید.

روز گذشته (سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه) ماتئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا با هیئتی متشکل از 250 نفر از مقامات دولتی و اقتصادی رم به ایران سفر کرد و روحانی رئیس‌جمهور ایران از وی استقبال کرد.

این سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران در پاسخ به دعوت و دیدار رسمی رئیس جمهوری کشورمان به ایتالیا در تاریخ 5 و 7 بهمن ماه سال گذشته انجام شد، اما سفیر ایران در ایتالیا معتقد است این سفر همکاری‌های عملی ایران و رم را آشکار می‌کند.

پس از مراسم استقبال، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا، با امضای شش یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری، راه را برای گسترش بیش از پیش روابط تهران – رم در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هموارتر کردند.

اسناد همکاری بین تهران و رم را مقام‌های ارشد بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور و در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و «متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا امضا کردند.

یادداشت تفاهم در زمینه همکاری در حوزه فعالیتهای فرهنگی و گردشگری، تفاهم‌نامه همکاری صنعتی در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر، چارچوب همکاری میان راه آهن ایران و ایتالیا، یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت صادرات گاز ایران و شرکت انی ایتالیا، یادداشت تفاهم میان  شرکت فرودگاههای ایران و ایتالیا درخصوص توسعه فرودگاه مهرآباد تهران، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تولید انواع مفتول، میله و تسمه مورد نیاز صنایع خودروسازی و تفاهمنامه همکاریهای نمایشگاهی ، اسنادی بود که میان تهران – رم امضا شد.
 
سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران


ایتالیا با انتخاب موگرینی نقش خود را در مذاکرات با موفقیت ایفا کرد/ امیدواریم این کشور به جایگاه تجاری خود در ایران باز گردد 

در ادامه حسن روحانی در نشست خبری با  ماتئو رنتسی ضمن خوشامدگویی به نخست وزیر ایتالیا و هیئت همراه برای قبول دعوت وی و سفر به تهران اظهار داشت: کشور ایتالیا جایگاه خاصی در میان مردم ایران دارد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه صنعت و کمپانی‌های ایتالیا همواره در ایران با حسن استقبال روبرو بوده، افزود: ایتالیا دوست قدیمی و ارزشمند ایران است که حتی در دوران سخت و تحریم مواضع متعادل‌تری را نسبت به دیگران داشته است.

وی ادامه داد: گرچه ایتالیا در طول مذاکرات عضو گروه 1+5 نبود، ولی با انتخاب خانم موگرینی سهم و نقش خود را در موفقیت این مذاکرات ایفا کرد.

روحانی اظهار داشت: هم سفر من به رم و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران هردو حاوی پیام روشنی در جهت اراده دو دولت در زمینه توسعه روابط اقتصادی، علمی، فرهنگی است.

در ادامه، ماتئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا با سپاس از سخنان رئیس جمهور کشورمان و هیئت دولت ایران، اظهار داشت: بسیار خرسندم که امروز در تهران حضور پیدا کرده‌ام و لازم به یادآوری است که بنده اولین بار است که به ایران می‌آیم، بسیاری از همکاران بنده در گذشته به این کشور آمده‌اند.

وی افزود: به دنبال این مناسبات فرازی تاریخی در روابط میان دو کشور وجود دارد، چرا که در دوران گذشته نخست وزیران کشور ایتالیا در سنوات گذشته به کشور ایران آمده‌اند.

رنتیسی در ادامه افزود: همانطور که جنابعالی می‌دانید شکل گرفتن توافق هسته‌ای در حول اعتماد متقابل شکل گرفت و برای گسترس سطح همکاری‌ها نیازمند این اعتماد متقابل هستیم و در سایه همین اعتماد می‌توان همکاری‌های آینده را شکل داد. بنده تأکید می‌کنم که هرچه زودتر این ارتباطات باید گسترش یابد.

نخست وزیر ایتالیا با اشاره به نوع پوشش برخی از همراهان خود و دلیل آن اظهار داشت: در هیئت همراه ما افرادی با لباس بدون کراوات به جهت احترام گذاشتن به دیدگاه شما و سطح تعامل با جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که نشان دهنده تعامل ما با ایران خواهد بود. 
 
سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران

سلاح‌های کشتار جمعی باید به طور کامل از جهان محو شود/ تأکید بر تلاش برای عملیاتی شدن توافقنامه‌ها 

حسن روحانی روز سه‌شنبه و در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و ایتالیا، سفر نخست‌وزیر این کشور به عنوان بالاترین مقام اجرایی ایتالیا به ایران را گامی مهم در توسعه مناسبات دو کشور برشمرد.

 رئیس‌‌جمهور، انتخاب ایتالیا به عنوان نخستین مقصد سفر اروپایی خود پس از برجام را نشان دهنده  اهمیت ایتالیا برای ایران در روابط با کشورهای خارجی و اتحادیه اروپا دانست و با تأکید بر تلاش در راستای اجرایی و عملیاتی شدن اسناد و توافقنامه‌های موجود میان دو کشور، گفت: امروز بستر لازم برای توسعه مناسبات تجاری، اقتصادی، فرهنگی و علمی میان دو کشور فراهم شده و روابط دوستانه و صمیمانه ایران و ایتالیا پشتوانه‌ای‌ برای توسعه مناسبات همه جانبه میان دو کشور است. 
 
روحانی همچنین سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران در زمانی کمتر از ۳ ماه  از سفر هیأت ایرانی به این کشور را نشانه اراده قوی دولت ایتالیا برای توسعه روابط و همکاری‌ها دانست و افزود: امروز و پس از پایان تحریم‌ها، ایتالیا به عنوان کشوری پیش‌رو و پیشگام در گسترش روابط و همکاری‌های ایران با اتحادیه اروپا است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ موفقیتی برای همه کشورهایی بود که معتقدند راه حل مسایل و مشکلات بین‌المللی گفتگو است و ما باید دستاورد این توافق را به خوبی حفظ کنیم تا مسیر گفتگو به عنوان الگوی راه‌حل مشکلات بین‌المللی برای همگان مد نظر باشد. 

رییس‌ جمهوری همچنین با تاکید بر ضرورت انجام دقیق و بهنگام تعهدات برجام از سوی طرف مقابل ایران، از حسن نیت و حمایت‌های ایتالیا برای پیشرفت گفتگوهای هسته‌ای با ۱+۵ تقدیر کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است سلاح‌های کشتار جمعی به ضرر بشریت بوده و باید به طور کامل از جهان محو شود. همانگونه که ایران همواره عاری بودن منطقه از سلاحهای کشتار جمعی را ضرورت صلح و امنیت منطقه ای دانسته است. 
 
سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران

مشکل رفت‌وآمدهای اروپایی‌ها محسوس نبودن نتایج مذاکرات است/ نگاه ایران به ایتالیا خوش‌بینانه است

نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه( 24 فروردین ماه) به دیدار حضرت آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی رفت. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای «متئو رنتسی» نخست‌وزیر ایتالیا با اشاره به روابط خوب دو کشور در گذشته و استقبال از افزایش همکاریها، مشکل و ضعف رفت‌وآمدهای اخیر هیئت‌های اروپایی به ایران را محسوس نبودن نتایج عملی مذاکرات خواندند و خاطرنشان کردند: نگاه ما در همکاری با ایتالیا و دولت شما، نگاهی متفاوت و مثبت است و امیدواریم این سفر نیز در جهت تقویت همین دیدگاه باشد.

رهبر انقلاب رفتار ایتالیا را در دوران اِعمال تحریمهای تحمیلی علیه ایران، منطقی‌تر از برخی کشورهای غربی برشمردند و گفتند: جمهوری اسلامی از پیشرفت روابط با ایتالیا در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در بخش همکاریهای اقتصادی استقبال می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مسئله مهم در رفت‌وآمد و مذاکرات خارجی را عملیاتی و اجرایی شدن توافقات خواندند و خاطرنشان کردند: بعضی دولتها و شرکتهای اروپایی در رفت‌وآمد به ایران و مذاکره هستند اما محصول این مذاکرات تاکنون محسوس نبوده است!

رهبر انقلاب افزودند: عده‌ای تقصیر این مسئله را به گردن آمریکاییها می‌اندازند که با توجه به سابقه و رفتار آنها این ارزیابی قابل قبول به نظر می‌رسد، همچنان که اکنون نیز در اجرای تعهدات خود در مذاکرات هسته‌ای آنچنان که باید، عمل نمی‌کنند و با اظهارات و اقداماتشان، طرفهای مقابل را از همکاری با ایران می‌ترسانند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به اولین سفر اروپایی آقای روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به ایتالیا، نگاه ایران به ایتالیا را نگاهی مثبت و خوش‌بینانه خواندند و افزودند: البته ما این نگاه مثبت را به برخی کشورهای اروپایی نداریم، زیرا نگاه آنها فقط به آمریکاست تا طبق دیکته او عمل کنند.

در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت، «متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا گفت: در ملاقاتهای امروز درباره مسائل مهمی به‌ویژه موضوعات اقتصادی صحبت کردیم و باید سازوکارهای اقتصادی و مالی را اصلاح و تقویت کنیم.

رنتسی گفت: اراده ایتالیا کاملاً در جهت احترام به توافقات قرار دارد و بر همین اساس معتقدیم که با توافق هسته ای باید تحریمها علیه ایران برداشته شود و ما نیز نگران نبوده و مصمم هستیم که بر طبق قولی که داده‌ایم، عمل ‌کنیم.

نخست وزیر ایتالیا در ادامه با اشاره به گسترش دامنه تروریزم به اروپا، راه مقابله با آن را ریشه‌کنی نظامی سازمانهای تروریستی و قطع منابع مالی آنان در فروش نفت و آثار باستانی خواند و گفت: ریشه‌کنی داعش برای ما در اولویت قرار دارد و خرسندیم که در این زمینه نظرات مشترکی با ایران داریم.

رنتسی با ابراز تاسف از تخریب وجهه اسلام به بهانه تروریزم، گفت: امروز وقتی اقدامی تروریستی در اروپا انجام می‌شود، بعضی مسئولین به‌جای محکوم کردن تروریزم، اسلام را محکوم می کنند و مثلاً نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تبلیغات خود ادعا می‌کند مقصر مسئله تروریزم، اسلام است!

نخست وزیر ایتالیا، کار فرهنگی را بخش دیگری از مبارزه با تروریزم دانست و افزود: ما باید نشان دهیم که ادیان در پی صلح، گفت‌وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز بشر هستند و اقتدار و نقش جنابعالی به‌عنوان رهبر عالی جهان اسلام در ترویج این نگاه، بسیار حائز اهمیت است.
 
سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران

بازتاب های سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران در رسانه های بین المللی

روزنامه "لارپوبلیکا" ایتالیا نیز در تارنمای خود با عنوان «دیدار رنتسی در تهران با روحانی؛ پایان تحریم، گامی تاریخی، اسلام تروریسم نیست»، نوشت: پس از سفر رئیس جمهوری ایران در ماه ژانویه گذشته به رم، اکنون نخست وزیر ایتالیا، نخستین فرد میان متحدان غربی است که پس از برجام که به تحریم ها پایان داد، به تهران سفر کرده است.

لارپوبلیکا نوشت: صادرات نفت برای ایران در اولویت قرار دارد. هدف تهران بازگشت به صادرات نفتی است.

این روزنامه افزود: مبارزه علیه تروریسم نیز موضوع سفر دو روزه رنتسی به ایران است. ایران با یادآوری همکاری ها در افغانستان و عراق از نقش خود در خط مقدم مبارزه علیه تروریسم دفاع کرد. اما تضاد عربستان سعودی می تواند منجر به بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه شود.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از تهران به ارائه خط اعتباری و ضمانت سازمان صادرات ایتالیا برای افزایش صادرات آن کشور به ایران پرداخت.

براساس این گزارش، سازمان صادرات ایتالیا "ساچه" امروز در بیانیه ای اعلام کرد که همزمان با دیدار رنتسی از ایران، "کاسا دپوزیتی ا پرستیتی" نهاد دولتی وام دهنده این کشور خط اعتباری به ارزش 4 میلیارد یورو برای شرکت های سازنده زیرساخت های نفت و گاز و حمل ونقل ایران، درنظر می گیرد و ساچه این وام ها را تضمین خواهد کرد.

شبکه خبری دولتی "رای نیوز" ایتالیا نیز با مضامین مشابه با عنوان آغاز ماموریت دو روزه رنتسی در ایران اعلام کرد: هدف از این سفر، توسعه بیشتر مناسبات دیپلماتیک با یک کشور کلیدی در خاورمیانه و همچنین تسریع در روابط اقتصادی در دوران پسا تحریم است.

این شبکه افزود: ایران یک کشور با قدرت بالقوه عظیم است. به عقیده موسسه ساچه ، پایان تحریم ها می تواند منجر به افزایش صادرات ایتالیا تا سه میلیارد یورو به ایران بشود.
 
شبکه ایتالیایی نوشت: دولت ایران به دنبال جذب 30 تا 50 میلیارد یورو سرمایه گذاری خارجی در سال برای رسیدن به اهداف رشد اقتصاد کلان است.

این رسانه در پایان افزود: چشم اندازهای مربوط به بخش بانکی بسیار مهم است چرا که ایران تاکنون خارج از مدارهای بین المللی نگه داشته شده بود و به همین جهت "مدیوبانکا" ایتالیا، در این سفر رنتسی را همکاری می کند.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر ایتالیا در دیدارهای رسمی خود صراحتا خواستار برقراری روابط اقتصادی و تجاری با ایران شده است و ماموریت دو روزه رنتسی تلاش برای کسب جایگاه برتر از میان کشورهای اتحادیه اروپا در روابط تجاری با ایران است.