به گزارش پارس به نقل از  مهر، در جلسه بررسی سئوال علی مطهری از وزیر کشور در خصوص علل مرگ ستار بهشتی پس از بازداشت یک هفته ای توسط پلیس فتا که زیر مجموعه پلیس امنیت نیروی انتظامی است، وزیر کشور دفاعیاتی را ارائه داد.

کمیسیون امنیت ملی در خصوص روند بررسی این سئوال گزارشی را در صحن علنی ارائه داد که توسط سخنگوی این کمیسیون در صحن علنی قرائت شد.

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در خصوص نتایج بررسی این سئوال در این کمیسیون گفت: سئوال آقای مطهری از وزیر کشور در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و نجار در پاسخ به این سئوال با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی ضابط قوه قضائیه بوده و وظایف خود را در زمینه کشف جرم و بازجویی مقدماتی و حفظ آثار و دلایل جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم تحت نظارت و تعلیمات مقام قضایی انجام می دهد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون ضابطین مکلف به اجرای دستورات مقام قضایی هستند. ریاست و نظارت بر نیروی انتظامی بر عهده رئیس حوزه قضایی است بنابراین با توجه به عزل رئیس پلیس فتای تهران توسط فرماندهی نیروی انتظامی و بازداشت و برخورد با افراد متخلف و متهم ما منتظر و تابع تصمیم دستگاه قضایی برای انجام اقدامات بعدی هستیم.

پس از قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس، محمد نجار وزیر کشور دفاعیات خود را ارائه داد.

وزیر کشور با بیان اینکه از لحظه اطلاع از این حادثه دستورات لازم را برای روشن شدن علل وقوع آن صادر کردم گفت: بنده در اولین فرصت در کمیسیون امنیت ملی حاضر شدم و توضیحات لازم را ارائه دادم.

محمد نجار افزود: از آقای مطهری نیز دعوت شد با حضور در فرماندهی نیروی انتظامی در جریان موضوع قرار گیرد که جلسه چند ساعته برگزار شد و برای تسلی از خانواده ستار بهشتی دلجویی مالی و معنوی از آنان انجام شد. علاوه بر آن می خواستیم ودیعه ای در صندوق قوامین برای آنها بگذاریم که قوه قضائیه مخالفت کرد.

نجار با بیان اینکه عذرخواهی ساده مشکلی را حل نمی کند ادامه داد: باید فراتر از عذرخواهی برابر قانون به این پرونده رسیدگی و با متخلفین برخورد قانونی شود. ما باید اجازه دهیم دستگاه قضایی به وظایف خود عمل کند.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص مراحل بازداشت ستار بهشتی گفت: متهم ستار بهشتی ساکن رباط کریم از طریق درج مطالبی در وبلاگ خود اقدام به تبلیغ علیه نظام کرد و با فعالان سیاسی معاند نظام همکاری داشت و با آنها در تماس بود.

نجار ادامه داد: پلیس فتا خواستار صدور حکم جلب و دستگیری وی از مقام قضایی شد و این حکم صادر گردید و نامبرده به اتهام تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه جمهوری اسلامی و توهین به مسئولان بازداشت شد.

وزیر کشور اظهار داشت: برای وی قرار وثیقه صادر شد که به دلیل عدم توانایی متهم به تامین وثیقه وی به بازداشتگاه انتقال داده شده و پس از آن به زندان اوین منتقل شد.

نجار ادامه داد: در تاریخ ۱۳ آذرماه ۹۱ ستار بهشتی مجددا به بازداشتگاه پلیس فتا انتقال داده شد که البته برابر قانون باید به آگاهی انتقال داده می شد.

وزیر کشور، نیروی انتظامی را دستگاه چند وجهی خواند و گفت: نیروی انتظامی یک سازمان مسلح زیر نظر مقام معظم رهبری و وزیر کشور جانشین معظم له در نیروی انتظامی است و از سوی دیگر نیروی انتظامی ضابط قوه قضائیه برای کشف جرم و تعقیب مجرمین است و تحت تعلیمات و نظارت این قوه قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این در زندانها قاضی وجود دارد که در صورت تخلف نیروی انتظامی قاضی مسئول برخورد با آن است.

نجار با تاکید بر اینکه یک تخلف ناخواسته از سوی چند نفر نمی تواند زحمات نیروی انتظامی را زیر سئوال ببرد، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که از تکرار چنین تخلفاتی جلوگیری شود و با متخلفان نیز برخورد شدید انجام شود.

وی با بیان اینکه هیچ مسئولی از بروز چنین تخلفاتی خوشحال نمی شود تاکید کرد: اراده نظام در برخورد با متخلفان است و بر همین اساس فرمانده نیروی انتظامی به محض وقوع این حادثه رئیس پلیس فتا را عزل و نیروهای مسئول حادثه را بازداشت کرد. قوه قضائیه نیز تحقیقات وسیعی را برای بررسی علل فوت ستار بهشتی انجام داد.

پس از پایان توضیحات وزیر کشور، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را در خصوص سئوال خود ارائه داد و نجار در فرصت بعدی دفاعیات خود اظهار داشت: ما خادم ملت هستیم و هر جا که لازم باشد تشکر و عذرخواهی می کنیم اما باید فعلا منتظر شد که دستگاه قضایی حکم خود را صادر کند. زیرا محل قضاوت ما نیستیم.

وی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی تا امروز ثابت کرده که با هیچ کس عقد اخوت نبسته و با متخلفان برخورد می کند. آقای مطهری اجازه دهد حکم قوه قضائیه صادر شود بعد از آن هر کاری لازم باشد انجام می دهیم.

در پایان حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی اداره جلسه را برعهده داشت از علی مطهری خواست تا اعلام کند از پاسخ های وزیر کشور قانع شده است یا خیر.

علی مطهری گفت: در هر نظامی امکان دارد خطا صورت گیرد اما بنده به دو شرط حاضر بودم این سئوال را مطرح نکنم. اول عذرخواهی رسمی از خانواده ستار بهشتی، ملت ایران و مقام معظم رهبری که انجام نشد و دوم رضایت خانواده ستار بهشتی که این کار نیز انجام نشد. بنابراین اعلام می کنم از توضیحات وزیر کشور قانع نشده ام.

در ادامه نایب رئیس مجلس از نمایندگان خواست تا رای خود را نسبت به قانع یا قانع نشدن اعلام کنند که نمایندگان با ۱۳۴ رای موافق، ۷۵ رای مخالف، ۲۱ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات وزیر کشور قانع شده اند.

حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس در پایان ضمن تقدیر از زحمات نیروی انتظامی به خاطر استقرار امنیت گفت: مجلس شورای اسلامی حفظ کرامت انسانها را در دستور دارد و در همین راستا با اطلاع از حادثه فوت ستار بهشتی بررسی این حادثه در کمیسیون امنیت ملی در دستور کار قرار گرفت که گزارش جامعی نیز به صحن علنی ارائه داده شد و پس از آن ریاست نیروی انتظامی اقدام به عزل پلیس فتا و بازداشت متخلفین کرد. ما از فرماندهی نیروی انتظامی می خواهیم با متخلفین این پرونده به شدت برخورد کند.