پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک معاون مهم و دو عضو تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان سفر معرفی خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، بالاخره فشارها به محمدجواد ظریف برای تغییر معاونت عربی و آفریقا جواب داد و حسین  امیرعبدالهیان از این معاونت که نقش مهمی در تحولات منطقه دارد کنار گذاشته شد.

احتمالا وی به عنوان سفیر در یکی از کشورهای منطقه معرفی خواهد شد. بیشترین گمانه زنی در مورد وی، معرفی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در عمان است.

البته فشارهایی نیز برای برکناری دکتر عباس عراقچی نیز وجود داشته که وزیر خارجه پاسخی به رایزنی ها نداده است.

در عین حال، حمید بعیدی‌نژاد و مجید تخت روانچی، خود ابراز تمایل کرده اند با توجه به سال پایاینی ریاست جمهوری حسن روحانی و پایان مذاکرات هسته ای به عنوان سفیر معرفی شوند. 

بر اساس گمانه زنی های صورت گرفته احتمالا مجید تخت روانچی از معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه خداحافظی و به عنوان سفیر ایران در «انگلستان» معرفی و به «لندن» می رود.

همچنین بر اساس برخی اخبار ممکن است حمید بعیدی‌نژاد نیز از مدیریت امور سیاسی و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه خارج و به توکیو برود و در جایگاه سفیر ایران در «ژاپن» معرفی می شود.

البته برخی منابع وزارت خارجه کشورهای دیگری را نیز برای سفارت این سه عضو تیم هسته ای مطرح می کنند.

لازم به ذکر است «پارس» پیش از این نوشته بود:

معاون عربی و آفریقا از معاونتهای مهم وزارت امور خارجه محسوب می شود که تحولات منطقه و کشورهای همراه با جمهوری اسلامی ایران مانند لبنان، عراق، یمن، فلسطین و...در محدوده اختیارات این معاونت قرار دارد که همکاری های نزدیکی با سردار حاج قاسم سلیمانی دارد.

گفته می شود جریان اصلاحات به دلیل تمرکز برخی عناصر سابق اش در لبنان و همکاری های سابق با سران برخی کشورهای عربی مانند شاه سعودی و.. فشار سنگینی را بر وزیر خارجه برای تغییر معاون عربی و آفریقای داشته است که ظریف، حضور یک چهره از جریان انقلاب را بر این وزارتخانه ضروری می داند در عین حال که وی معتقد است این معاونت بایستی بتواند با فعالین فرهنگی و نظامی کشورمان در خارج از ایران همچون سپاه قدس همکاری بالایی داشته باشد.

برخی خبرهای دریافتی حکایت از این دارد که جریان اصلاحات، محمد صدر را برای این جایگاه معرفی کرده و حتی محمدخاتمی برای انتصاب وی، تماسهایی با برخی مقامات دولتی داشته است. وی دارای دکترای داروسازی از دانشگاه تهران است و در دولت خاتمی معاون عربی – آفریقای وزارت‌ امور خارجه بود. صدر از اعضای موسس جبهه مشارکت و هم‌اکنون مشاور وزیر خارجه و پژوهشگر مرکز مطالعات وزارت خارجه است.

حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه دارای مدرک کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل و دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران است.

از سوابق شغلی حسین امیر عبداللهیان می‌توان به معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه،‌ مدیر کل خلیج فارس و خاورمیانه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور بحرین، معاون مدیر کل خلیج فارس و رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد اشاره کرد.

از تالیفات وی می‌توان کتاب‌های «استراتژی دوگانه آمریکا»، «دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق»، درج مقالات علمی در مجله «سیاست خارجی» چاپ وزارت امور خارجه، درج مقالات علمی – تحقیقی در مجله «علمی» دانشگاه تهران نام برد.