به گزارش خبرنگار بین المللی پارس، کیم یانگ گون - یکی از مقامهای حزب حاکم کره شمالی، در بیانیه ای در روز دوشنبه اعلام کرد که تمامی کارکنان و کارگران این کشور را از منطقه صنعتی مشترک با کره جنوبی خارج می کند. وی همچنین گفت که پیونگ یانگ همچنین « تمامی فعالیت هایش را در منطقه صنعتی کائسونگ به صورت موقت به حالت تعلیق در خواهد آورد و در مورد ادامه فعالیت یا تعطیل شدن کامل آن تصمیم گیری خواهد کرد. »

مجتمع صنعتی کائسونگ در ۱۲ کیلومتری منطقه حایل غیر نظامی میان دو کره قرار دارد و بیش از ۱۰۰ کارخانه کره جنوبی را در خود جای داده که ۹۰۰ کارگر کره جنوبی و حدود ۵۴ هزار کارگر کره شمالی در آن مشغول کار هستند.

این اقدام پیونگ یانگ همزمان شده با گزارشهایی که حاکی از تصمیم این کشور به انجام یک اقدام تحریک آمیز دیگر است. منابع اطلاعاتی کره جنوبی می گویند که پیونگ یانگ در اواسط ماه جاری میلادی و همزمان با سالگرد تولد بنیانگذار کره شمالی - کیم ایل سونگ، آزمایش هسته ای و یا پرتاب موشکی دیگری انجام خواهد داد.

تنشها در شبه جزیره کره با تحمیل دور جدید تحریمها علیه کره شمالی در ماه فوریه، بعد از آزمایش هسته ای این کشور شدت گرفت. مانور چند هفته ای مشترک آمریکا و کره جنوبی در منطقه به اوج خود رسید و موجب گسترش جنگ لفظی در منطقه شد.

احتمال وقوع جنگ در شبه جزیره کره پس از آن افزایش یافت که آمریکا دو بمب افکن با قابلیت حمل کلاهکهای هسته ای را به کره جنوی اعزام کرد تا در مانور مشترکش با سئول استفاده شود. در این رزمایش که در ۱۱ مارس شروع شده است، ۱۰ هزار سرباز کره ای و حدود ۳ هزار نیروی امریکایی شرکت کردند.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته از تصمیم خود برای استقرار یک سامانه پدافند موشکی در جزیره گوآم خبر داد. واشنگتن هدف از استقرار این سامانه را حفاظت از پایگاه های نظامی آمریکا و شش هزار نظامی آمریکایی مستقر در این پایگاه ها دانست. این سامانه از یک سکوی پرتاب موشک که روی یک کامیون قرار دارد، مکمل موشک های رهگیری و رادار ای ان/تی پی وای-۲ و یک سامانه یکپارچه کنترل آتش تشکیل شده است.

اما این اقدامات منجر به تهدیدهای تقریبا روزانه کره شمالی شد. در روز ۲۶ مارس، پیونگ یانگ اعلام کرد که ارتش این کشور باید برای حمله به « تمام پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه، شامل کشور آمریکا، هاوایی و گوام» و همچنین کره جنوبی آماده شود.

همچنین تنها چند روز بعد پیونگ یانگ ضمن اعلام اینکه با کره جنوبی در « وضعیت جنگ» قرار دارد، هشدار داد که هرگونه اقدام تحریک آمیز از سوی سئول و واشنگتن یک جنگ همه جانبه هسته ای را در پی خواهد داشت.
پیونگ یانگ همچنین دو موشک با برد متوسط را در کنار ساحل شرقی خود مستقر کرد. گفته می شود این موشکها، موسوم به موسودان، از بردی برابر با سه هزار کیلومتر برخوردار است. این موشک همچنین می تواند با خرج سبک اهدافی را در ۴ هزار کیلومتری مورد هدف قرار دهد.
سخنگوی کاخ سفید چندین بار اعلام کرده که تهدیدهای کره شمالی تو خالی است و اعتقاد ندارد که برد موشک های کره شمالی به خاک ایالات متحده یا حتی جزیره هاوایی برسد، اما کارشناسان می گویند که استقرار سامانه پدافندی موشکی این کشور در جزیره گوام نشان گر « نگرانی های فزاینده» ای است مبنی بر این که کره شمالی طی سال های اخیر توان موشکی خود را افزایش داده است.

احتمال وقوع جنگ هسته ای در شبه جزیره کره، رئیس جمهور روسیه - ولادیمیر پوتین را بر آن داشت تا هشدار بدهد که هرگونه جنگ هسته ای در منطقه مخرب تر از فاجعه هسته ای چرنوبیل خواهد بود.

پوتین در نشست خبری مشترکش با صدر اعظم آلمان - آنگلو مرکل در برلین روز دوشنبه گفت: « اگر چنین اتفاقی بیفتد، فاجعه چرنبیل به یک داستان کودکانه بدل خواهد شد. آیا چنین تهدیدی وجود دارد یا نه؟ من فکر می کنم که وجود دارد. »