پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- طی پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد آن بودیم که برخی از فعالان سیاسی اصلاح طلب پروژه عبور از روحانی را کلید زدند و به نظر می رسد که زمزمه های جدایی قطار اصلاح طلبان با دولت اعتدال گرا(که پیش از این نیز بارها و بارها از سوی تئوریسین اصلاح طلبان مطرح شده بود) شکل جدی تری به خود گرفته است.

در همین رابطه «محمد جواد حق شناس» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و فعال سیاسی اصلاح طلب در ترسیم نوع روابط اصلاح طلبان با دولت روی کار در گفتگو با «پارس» ابراز داشت:

«اولا باید باید درنظر داشت که دولت تدبیر و امید محصول اصلاح طلبان می باشد و اصلاح طلبان با ایثار، از خودگذشتی و حمایت همه جانبه زمینه روی کار آمدن این دولت را فراهم کردند. نقشی که مجموعه اصلاح طلبان برای فراهم نمودن یک انتخابات رقابتی ایفا نمودند بر کسی پوشیده نیست و بعد از آن رئیس دولت با درخواستی که از آقای عارف کردند ایشان کنار رفتند و این در حالی بود که در نظر سنجی ها فاصله چندانی میان آقای روحانی و آقای عارف وجود نداشت.

به نظر من اصلاح طلبان با این کار مهم ترین اقدام خود طی یک دهه اخیر را انجام داده و نشان دادند پیش از آنکه به منافع حزبی و جناحی خود فکر کنند به منافع ملی می اندیشند. بعد از آن هم که آقای عارف کنار رفتند، آقای روحانی با حمایت همه جانبه اصلاح طلبان رای بالایی به دست آوردند و قاطعانه به پیروزی رسیدند. پس از انتخابات نیز اصلاح طلبان نشان دادند که قصد هیچ سهم خواهی ندارند. گرچه که پیش از برگزاری انتخابات نیز می توانستند حمایت خود را منوط به سهم خواهی کنند که این کار را نیز انجام ندادند. ینابر این جریان سیاسی اصلاح طلب نشان داد که در عمل مهم ترین پشتیبان دولت بوده است. روند انتخابات در 7 اسفند نیز نشان داد که اصلاح طلبان همچنان به حمایت خود از دولت ادامه می دهند و تا به امروز نیز هیچ تصمیمی مبنی بر تغییر در این روند نگرفته اند.»

راهبرد خود را تغییر داده ایم

حق شناس در رابطه علت کنار آمدن اصلاح طلبان با شخصیتی چون حسن روحانی(که برخاسته از راست سنتی است) نیز اشاره داشت: «راهبرد ما در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری های سال 76 تا 88 از این قرار بود که با انتخاب یک فرد اصلاح طلبی، رویکردی جدیدی به قوه مقننه و مجریه داشته باشیم و زمینه بسط تفکر اصلاح طلبی را فراهم آوریم.

اما تغییری که در راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات سال های 92 و 94 به وجود آمد از این قرار بود که به جای انتخاب اصلاح طلب در انتخابات، به سمت روی کار آمدن دولت یا مجلس اصلاح طلب برویم. نتیجه نیز آن شد که از شخصیتی مانند آقای روحانی که سابقه اصلاح طلبی نیز نداشت یک دولت اصلاح طلب متولد شود و در مجلس نیز شاهد آن بوده ایم که چهره هایی چون علی مطهری، کاظم جلالی، بهروز نعمتی و علی لاریجانی که پیش از این به عنوان اصولگرا شناخته می شدند، خودشان را در جایگاه اصلاح طلبی معرفی کردند. به عبارت دیگر اصلاح طلبان جای خود را به تفکر اصلاح طلبی دادند و بدین وسیله یک فاز به جلو آمدند.

به نظر می رسد که دغدغه امروز اصلاح طلبان جامعه و کلیتی به نام ایران است و اگر این تفکر توسط یکی از چهره های شاخص جامعه روحانیت مانند حسن روحانی و یا توسط علی لاریجانی هم دنبال شود قطعا استقبال می کنیم. ما حتی چهره های شاخصی چون آقای ناطق نوری و تمام کسانی که در گذشته در تقابل 180 درجه ای با اصلاحات داشتند را در دل تفکر خود جای می دهیم.»

قطعا قصد عبور از روحانی را نداریم

عضو حزب اعتماد ملی در رابطه با احتمال عبور از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نیز گفت:

«نه تنها عبور از آقای روحانی مطرح نیست بلکه جذب حداکثری را مد نظر داریم. وقتی آقای روحانی وارد مجموعه اصلاح طلبی می شود، حرکت بعدی ما جذب آقایان لاریجانی، مطهری و جلالی است. به این سمت می رویم که چهره های شاخص اصولگرایی که ابراز آمادگی می کنند وارد مدار اصلاح طلبی شوند. ما این امید را داریم که چهره های شاخص سایر جریان ها احساس کنند مطالبه مردم از آنها حرکت در مسیر اصلاح طلبی است. آن وقت است که اگر نماینده اصولگرا انتخاب شود، تنواند بر خلاف خواست مردم حرکت کند.»