15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در نشستی که پشت درهای بسته برگزار شد، موضوع آزمایش‌های موشکی اخیر ایران را که با واکنش غرب و آمریکا مواجه شده بود، مورد بررسی قرار دادند.

براساس این گزارش، این جلسه بدون اتخاذ تصمیمی در خصوص برنامه موشکی ایران پایان یافت.

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از پایان این نشست به خبرنگاران گفت: این اتفاق، جایگاه شورای امنیت را تضعیف می‌کند.

وی با اشاره به نقش روسیه برای مخالفت با اتخاذ تصمیم علیه ایران در این‌براه گفت: به نظر می‌آید که روسیه به دنبال راهی است تا هیچ اقدامی انجام ندهد اما ما اقدامات خود را در شورای امنیت متوقف نمی‌کنیم و مهم نیست که امروز در این‌باره چه شنیده‌ایم.

پاور در اظهارات خود به صحبت‌های ویتالی تورکین نماینده روسیه در سازمان ملل اشاره کرده است که گفته بود از نظر روسیه که دارای حق وتو در شورای امنیت است، آزمایش‌های موشکی بالستیک اخیر ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت در خصوص توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را نقض نکرده است.

براساس این گزارش، تورکین همچنین گفته است که یک درخواست با ممنوعیت متفاوت است. بنابراین شما نمی‌توانید یک درخواست را نقض کنید بلکه فقط می‌توانید با این درخواست همکاری کنید یا آن را نادیده بگیرید.

تورکین این موضوع را یک «تفاوت حقوقی» دانسته است.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است: قطعنامه 2231 شورای امنیت از ایران می‌خواهد که از فعالیت‌های موشکی بالستیک خاص پرهیز کند اما کشورهای غربی این درخواست را به منزله یک ممنوعیت شفاف تلقی می‌کنند هرچند به گفته دیپلمات‌ها چین و دیگر اعضای شورای امنیت با نظر روسیه مبنی بر اینکه ایران مانع از انجام چنین کاری نیست، موافقند.

هیات ایرانی در سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با رایزنی‌های روز دوشنبه شورای امنیت در خصوص آزمایش‌های موشکی اخیر تهران اعلام و تاکید کرده است که این فعالیت‌ها تنها برای گسترش توان دفاعی ایران و به‌ویژه پاسخی به تهدیدات رژیم صهیونیستی است.

 

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل پیش از برگزاری این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران، اتخاذ تصمیم تنبیهی علیه تهران به دلیل این آزمایش‌ها را خواستار شد و ابراز نگرانی کرد که این اقدام ایران تهدیدی مستقیم علیه اسرائیل است.

 

وی گفت: ما چشم خود را بر واقعیت نمی‌بندیم و تنها به این امید نخواهیم ماند که مقامات ایران مسئولانه عمل کنند.

 

به گزارش رویترز، اسرائیل که یکی از سخت‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای ایران وگروه 1+5 است، از زمان به دست آمدن این توافق تاکنون از هیچ اقدامی برای مانع‌تراشی بر سر توافق دریغ نکرده است.

به گزارش ایسنا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته در آخرین روز رزمایش اخیر خود چند موشک را به صورت آزمایشی پرتاب کرد.

مقامات غربی و آمریکایی ضمن تاکید بر اینکه این آزمایش‌ها نقض توافق هسته‌ای نیست، مدعی شدند ایران قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده است.

این در حالی است که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این ادعاها تاکید کرد: ایران به هیچ‌وجه قطعنامه شورای امنیت را نقض نکرده و برنامه‌ موشکی‌اش را تنها برای توسعه توان دفاعی‌ خود همان گونه که تمام کشورهای منطقه این کار را انجام می‌دهند، ادامه می‌دهد.