حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز دوشنبه و پس از پایان نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد، در نشست مشترک خبری با همتای ویتنامی خود اظهارداشت: ایران و ویتنام، تجربیات و منافع مشترکی در سطح منطقه‌ای و جهانی دارند و امروز می‌توانیم این دو مؤلفه را در راستای دستیابی به اهداف مشترک دو کشور هر چه بیشتر فعال کنیم.

 

وی با بیان اینکه مردم ویتنام به عنوان ملتی مقاوم و سختکوش که در برابر تجاوز بیگانگان به خوبی ایستادگی کرده‌اند در افکار عمومی مردم ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، ‌اظهار داشت: هر دو کشور دو تجربه تلخ جنگ تحمیلی و تحریم داشتند که هر دو در مقابل آن به خوبی ایستادگی و مقاومت کردند.

 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تهران و هانوی در خصوص مسایل منطقه‌ای و جهانی از نظرات نزدیک بهم برخوردار هستند و در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد همکاری‌های نزدیکی دارند، گفت: این همکاری‌ها بیش از پیش تقویت خواهد شد.

 

روحانی افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و ویتنام را مورد تأکید قرار داد و گفت: در زمینه مسایل اقتصادی به رغم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی که وجود دارد در سال‌های گذشته عمدتاً به دلیل تحریم نتوانستیم از آن استفاده کنیم، لذا امروز مباحث مفصلی در این زمینه انجام داده و تصمیم گرفتیم رقم  مبادلات تجاری خود را طی 5 سال آینده از 350 میلیون دلار کنونی، به 2 میلیارد دلار افزایش دهیم.

 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: همچنین تصمیم گرفته شد بین بانک مرکزی ایران و ویتنام، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود که این  تفاهم نامه می‌تواند اولین گام برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور باشد.

 

روحانی خاطر نشان کرد: در زمینه موضوعات مهم اقتصادی از جمله انرژی، صنعت، کشاورزی، گردشگری ، سرمایه‌گذاری  و فناوری ارتباطات، گفتگوهای مفصلی در جلسه مشترک بین دو طرف انجام و توافقاتی حاصل شد.

 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور و تبادل استاد و دانشجو و مسایل هنری از دیگر مواردی بود که در جلسه امروز مورد تأکید قرار گرفت.

 

روحانی به مذاکرات انجام شده در خصوص مبارزه با تروریسم و همکاری‌های دو کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت: در جریان مذاکرات امروز  موضوع ضرورت مبارزه با تروریسم و لزوم همکاری و همفکری تهران و هانوی در این عرصه  مورد توجه و تأکید دو طرف قرار گرفت.

 

وی تأکید کرد: رییس‌ جمهور ویتنام حمایت خود را از قطعنامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه  ‌جهان عاری از خشونت و افراط گری و اجرایی شدن این قطعنامه مورد تأکید قرار داد.

 

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در این گفتگوها همچنین مسایل شرق آسیا  مورد بررسی قرار گرفت و  بر این نکته اشتراک نظر داشتیم که  رقابت‌ها و تحرکات خطرناکی که کم و بیش در این منطقه به چشم می‌خورد، باید از طریق سیاسی و احترام به مقررات بین‌المللی حل و فصل شود.

 

روحانی تصریح کرد: مطمئن هستم این سفر آغاز بسیار خوبی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

 

ترانگ تان سانگ رئیس‌جمهور ویتنام نیز در این نشست خبری، لزوم تقویت و تحکیم همکاری‌های دو جانبه و حمایت از یکدیگر برای پیشرفت و توسعه همه جانبه را مورد تأکید قرار داد.

 

رئیس‌جمهور ویتنام با اشاره به اینکه سی نفر از جامعه بازرگانی و تجاری ویتنام را به همراه خود به تهران آورده است، تأکید کرد: دو طرف توافق کردیم که اولویت اصلی ما همکاری‌های اقتصادی و تجاری است و توافق کردیم که شرایط مساعد را برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور به منظور استفاده از مزیت‌ها و پتانسیل‌های موجود فراهم آوریم.

 

ترانگ با اشاره به تبادل نظر انجام شده در خصوص مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد: امروز صلح و ثبات در سطح منطقه و جهان در خطر است و ضرورت دارد همه کشورها برای برقراری صلح در جهان تلاش کنند.

 

وی تأکید کرد: دو طرف در گفتگوهای خود به این نتیجه رسیدیم که منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی باید به صورت صلح‌آمیز و با احترام به مقررات بین‌المللی حل و فصل شود.