به گزارش خپارس به نقل از مهر، دکتر علی اکبر ولایتی در ادامه نشست خبری پس از پاسخگویی به سئوالاتی درباره سیاست داخلی به سئوالات خبرنگاران در ارتباط با موضوع هسته ای و سیاست خارجی پاسخ گفت و نظرش را درباره مطرح شدن برخی اخبار در رسانه های داخلی و خارجی مبتنی بر شکست مذاکرات آلماتی ۲ اینگونه بیان کرد: به نظر می رسد که در نهایت ۱+۵ و جامعه بین المللی ناچار است که به حق مسلم ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای گردن بنهد و آن را بپذیرد، آنچه مورد حمایت مردم و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است نیز همین روش است و عملا هم تا کنون پاسخ مثبت داده است.

وی افزود: البته روش های غیر از این در مبحث هسته ای نیز در دولت قبلی تجربه شده است و بنا به درخواست غربی ها قدم به قدم فعالیت های خود را در موضوع هسته ای متوقف کردیم. آنها می گفتند که ظرف مدت کوتاهی اجازه فعالیت مجدد در این حوزه را خواهند داد اما پس از توقف همواره برای فعالیت مجدد بهانه می آوردند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با تاکید بر اینکه هم توقف و هم تاکید بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای که در دولت گذشته و این دولت تجربه شده است با تدبیر مقام معظم رهبری صورت گرفته است افزود: تجربه نشان داده که در موضوع توقف فعالیت ها غربی ها با جمهوری اسلامی صادق نبوده اند و خواسته های ما را تامین نکرده اند. پذیرش این موضوع هم از سوی جمهوری اسلامی ایران در آن زمان برای این بود که هم به دنیا و هم به غربی ها و هم به مردم خودمان نشان بدهیم که عقب نشینی در برابر دشمنان و غربی ها اثرگذار نخواهد بود. لذا از یک زمانی تدبیر رهبر معظم انقلاب و نظام بر این شد که به کارمان در چارچوب ان پی تی ادامه بدهیم.

ولایتی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب هم پیش از این تاکید کردند که غربی ها در مذاکره صادق نیستند و برای اینکه میزان صداقتشان را نشان بدهند باید ببینیم که در آلماتی ۲ چه خواهند کرد، گفت: عملکرد ۱+۵ در مذاکرات آلماتی ۲ نشان داد که سیستم استانبول - بغداد و مسکو در حال تکرار شدن است که آنها ابتدا امتیاز کوچکی را می دهند و آن را بزرگ می کنند و پس از آن که تبلیغات روانی خود را در این خصوص انجام دادند از گفته هایشان بر می گردند و به افزایش فشار روی می آورند. مذاکرات گذشته و مذاکرات فعلی آلماتی نشان داد که آنها در گفتارشان صادق نیستند.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد آنها با ارائه امتیازی کوچک در دور اول مذاکرات می روند تبلیغ می کنند که ما امتیاز دادیم ولی جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نبود. این یک شگرد تبلیغاتی است و تا زمانی که غرب حقوق ایران را نپذیرد کار درست نخواهد شد.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری که پرسید فکر نمی کنید غنی سازی ۲۰ درصد از سوی غرب در نهایت پذیرفته شود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بر غنی سازی صلح آمیز تاکید دارد. نه غنی سازی ۳،۵ و نه غنی سازی ۲۰ درصد غیر صلح آمیز است. اینکه آنها بخواهند میزان اورانیوم غنی سازی شده را به جای دیگری انتقال بدهیم با عقب نشینی آنها مواجه شده است. اما اینکه ۲۰ درصد را چه کنیم باید اشاره کنم که این میزان غنی سازی شده جزو اموال جمهوری اسلامی ایران است و تعداد کشورهایی که بتوانند از این تکنولوژی برتر استفاده کنند محدودند.

ولایتی ادامه داد: آنچه به عنوان غنی سازی ۲۰ درصد در اختیار ماست یک ثروت راهبردی و استراتژیک برای جمهوری اسلامی است و هیچ کس نمی تواند آن را به کشوری دیگر منتقل کند. اصلا بر اساس چه حقی می خواهند چنین کاری بکنند مگر دیگران این کار را کرده اند که ما آن را انجام دهیم. ضمن اینکه هر جا جمهوری اسلامی کار غنی سازی را صورت می دهد زیر نظر دوربین های آنهاست و حتی اگر یک اپسیلون انحراف در این زمینه وجود داشت آنها آن را بزرگ می کردند و به دنیا می گفتند.

عضو ائتلاف برای پیشرفت در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید اگر تکثر بین اصولگرایان زیاد باشد آیا منجر به پیروزی رقیب نخواهد شد، خاطر نشان کرد: در هر انتخاباتی هر جریان، دیدگاه و حزبی یک نفر را به نمایندگی از خود معرفی می کند و در نهایت این مردم هستند که باید انتخاب کنند.

وی گفت: با توجه به شناخت مردم از افراد و کاندیداهای موجود آنها می توانند انتخاب خود را انجام بدهند و بنده یقین دارم که انتخاب اصلح اتفاق خواهد افتاد. این مردم هستند که باید رای بدهند و ما به عنوان ائتلاف برای پیشرفت به پیروزی خودمان امید بسیار داریم.