به گزارش پارس به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با معاونین پارلمانی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی گفت: از دستگاه های دولتی می خواهیم که با یک استراتژی روشن در تنظیم بودجه ۹۲ مجلس را یاری کنند و اگر بین دولت و مجلس توافقاتی صورت بگیرد لایحه بودجه را می توان سریعتر و متناسب با مقتضیات کشور تنظیم کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با ذکر نکاتی به معاونین پارلمانی وزارتخانه ها در تنظیم بودجه تأکید کرد: بودجه باید واقعی باشد و اگر در بودجه ای که می نویسیم در مقام اجرا ۴۰ درصد انحراف باشد فایده ای در نگارش بودجه نیست و فایده ای ندارد.

وی افزود: انحراف بیش از ۱۰ درصد، بودجه را از خاصیت می اندازد و این یک بی انضباطی است و توقعات و سرگیجه ای را در کشور ایجاد می کند.

رئیس مجلس کل درآمد کشور را ۱۱۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: درآمد ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی واقعی نیست.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: اگر بودجه عمرانی مانند سال ۹۱ خیلی کم باشد اقتصاد را دچار رکود بیشتر می کند و در شرایط کنونی عقل اقتصادی می گوید اقتصاد کشور باید از رکود خارج شود.

نماینده مردم قم در مجلس با طرح این پیشنهاد که سهم بخش خصوصی در بودجه عمرانی باید افزایش پیدا کند گفت: اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی داریم باید آن را به بخش خصوصی بدهیم تا با حمایت از این بخش پروژه های عمرانی بیشتری را اجرا کنیم.

وی افزود: واگذاری پروژه های عمرانی به بخش خصوصی با اصل ۴۴ هم سازگار است از این رو بهتر است به جای اینکه پروژه ای را با هزینه و زمان بالا اجرا کرده و به بخش خصوصی واگذار کنیم از همان ابتدا بخش خصوصی را در اجرا سهیم کنیم و نقدینگی حیران را به این سمت ببریم.

لاریجانی در ادامه با ذکر نکته ای دیگر مبنی بر اینکه هزینه های جاری بودجه را اضافه نکنیم گفت: وابستگی بودجه به نفت رقم بالایی است و راه عقلایی این است که بودجه جاری کشور را کاهش دهیم و اگر می خواهیم که اقتصاد روی پای خود بایستد باید این رویکرد را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از دولت خواست که به نیروی انسانی خود اضافه نکند مگر در شرایط ضروری.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به معاونین پارلمانی سازمان ها و وزارتخانه ها گفت: پروژه های عمرانی را در بودجه اولویت بندی کنیم تا کار تنظیم بودجه در مجلس تصویب و تسهیل شود که البته این از نظر اقتصادی هم به نفع کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه افزود: در تولید محصولات استراتژیک با توجه به سختگیری هایی از بیرون باید به سمت خودکفایی برویم و به آن به عنوان یک وظیفه ملی نگاه کنیم.

وی معتقد است واردات کالاهای اساسی به صورت مداوم از خارج فشارها را بیشتر می کند از این رو برای تغییر معادلات بین المللی باید اقتصاد را روی پای خود نگه داشت.

لاریجانی از دولت خواست تا با تعیین به موقع نرخ تضمینی محصولات کشاورزی زندگی قابل پیش بینی را برای کشاورزان رقم بزنند تا آنها هم بتوانند تصمیم بگیرند که چه محصولی را بکارند.

وی تأکید کرد: اگر کشور ما از نظر صنعتی دچار رکود شود قطعاً سایر بخش ها آسیب خواهند دید از این رو شرایط اقتضا می کند به هر نحوی شده با آمپول تقویتی صنعت را سر پا نگه داریم و مشکلات این بخش را شناسایی کنیم.

لاریجانی با اشاره به چالش کمیاب شدن برخی داروهای تولید داخل گفت: باید با صنعت مدارا کرد و حتماً سهم تسهیلات بانکی به این بخش باید افزایش یابد.

وی به مشکلات واردات مواد اولیه در بخش صنعت و گشایش ال سی اشاره کرد و گفت: مشکل سرمایه در گردش بخش صنعت را باید حل کرد تا اشتغال آنها پایدار بماند.

لاریجانی پیشنهاد کرد در لایحه بودجه از تسهیلات بانکی سهمی برای بخش صنعت در نظر گرفته شود تا بانک ها عدول نکنند چرا که بانک ها بیشتر علاقمندند سرمایه شان را به بخش تجارت ببرند چرا که بازگشت سرمایه اش زودتر است.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به نفت خیز بودن کشور و مزیت آن اشاره کرد و با طرح این سؤال که آیا می خواهیم نفت بفروشیم یا محصولات ثانوی گفت: بهتر است که در میادین مشترک که دیگران بهره برداری بیشتری دارند از آن می کنند سرمایه گذاری کنیم و تسهیلات و انگیزه بیشتری را برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز فراهم کنیم.