علی لاریجانی دو دوره یعنی در مجلس هشتم و نهم ریاست مجلس با اکثریت اصولگرا را برعهده داشت. عارف نیز در انتخابات ریاست جمهوری 92 نامش بر زبان‌ها افتاد و در انتخابات دهم مجلس نفر اول تهران شد. 

زمزمه‌ها حاکی از علاقه مجلسی‌های دهم برای ریاست لاریجانی‌ست. او مشق ریاست قوه را در طی هشت سال گذشته به‌خصوص در دوره پرتنش دولت گذشته تجربه کرده است. لاریجانی میانه‌رو مورد پسند دولتی‌ها و البته حامیان رهروانی او در مجلس است.

 

ابراهیم نکو، عضو فراکسیون رهروان، درخصوص ریاست مجلس دهم خبر داد که «به احتمال زیاد توافقی بین آقایان عارف و لاریجانی در خصوص ریاست مجلس صورت بگیرد.»

 

نماینده رباط کریم در مجلس اظهار کرد: هر دو شخصیت شایستگی کافی و لازم را برای ریاست مجلس دارا هستند، یعنی از این وزنه برخوردارند و می‌توانند گزینه مناسبی برای این مهم باشند، چراکه هم از توانمندی و هم از پشتوانه کافی در مجلس برخوردارند.

 

نکو ادامه داد: هر دو شخصیت دارای این ظرفیت هستند که از حق خود برای نظام و انقلاب بگذرند و مبارزه جدی برای کرسی ریاست در این دوره به شکل سابق مطرح نیست، اینکه به هر قیمتی دیگری را شکست دهند، متصور نیست؛ در حالت بدبینانه به صورت آرام برای کرسی ریاست رقابت می‌کنند و خوشبینانه هم این است که یکی از این دو شخصیت که تقویت‌کننده برنامه دولت باشد با یک توافق آرام انتخاب شود.