ابطحی در گفت‌وگو با «آستان»، در بیان خاطراتی از آن دوران گفت: بنده مشهدی هستم و به دلیل اینکه طلبه و خواهرزاده شهید هاشمی‌نژاد بوده‌ام و در مبارزات سیاسی مشهد حضور داشتم لذا ارتباط دیرینی با آیت‌الله واعظ طبسی داشتم.

 

وی اظهار کرد: در آن دوران در مشهد مثلثی بین شهید هاشمی‌نژاد، آیت‌الله طبسی و آیت‌الله خامنه‌ای شکل گرفت که مبارزات را قبل از انقلاب در مشهد اداراه می‌کردند و نمایندگان تفکر انقلابی امام در مشهد بودند. بنده چون خواهرزاده مرحوم هاشمی‌نژاد بودم با همین دوستان ارتباط داشتم.

 

ابطحی اضافه کرد: یکی از بهترین خاطرات بنده با مرحوم طبسی به اواخر سال 57 و مراسم عروسی‌ام برمی‌گردد. در آن بحبوحه تالاری در طبقه سوم ساختمانی در خیابان تهران گرفته بودم و صاحبان رسمی‌تر مراسم علاقه‌مند به دعوت از آقای طبسی نبودند اما چون آقای طبسی از ارادت و علاقه من به خودشان اطلاع داشتند با تماس تلفنی که با وی داشتم این دعوت را قبول کردند و سه طبقه را با وجود پادرد بالا آمدند و در مراسم عروسی شرکت کردند.

 

وی ادامه داد: ورود بنده به عرصه فرهنگی نیز از زمانی شروع شد که آیت‌الله طبسی و شهید هاشمی‌نژاد پیشنهاد ورود به عرصه رادیو و تلویزیون را به بنده دادند و بنده نیز قبول کردم و بعد از آن نیز ارتباطات ما ادامه داشت، این ارتباطات از نوع نزدیک و خوب بود، درست بعد از این زمان بود که به زاویه‌های سیاسی خوردیم و در آن زاویه‌های سیاسی اختلاف نظرات مجموعه دوستان روحانی مبارز چپ آن دوره با آیت‌الله طبسی بالا گرفته بود.

 

ابطحی با اشاره به ویژگی‌های مرحوم واعظ طبسی گفت: ویژگی بارز آیت‌الله طبسی این بود که بسیار به فضای عقل‌گرایانه و تشریفات آستان مقدس رضوی علاقه داشتند و مراعات می‌کردند و امام نیز از این رفتار وی خوششان می‌آید، یک بار نیز در اوج اختلافاتی که اوایل انقلاب دوستان با آیت‌الله واعظ طبسی داشتند مرحوم توسلی با بنده تماس گرفت و گفت امام فرموده‌اند که به دوستان مشهدی بگویید که مراقب باشند به هیچ وجه آیت‌الله طبسی درگیر نشود و این برای من خیلی جالب بود.

 

وی در ادامه بیان خاطرات خود گفت: آخرین باری که به صورت رسمی‌تر خدمت مرحوم طبسی رسیدم بعد از پایان دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی بود که خیلی وفادارانه دعوتی از آقای خاتمی به مشهد کردند و خیلی گرم و صمیمی از وی پذیرایی کردند و میزبان وی شدند، در محل اقامت آقای خاتمی به دیدن وی آمدند و وی را به صرف ناهار دعوت کردند، در حضور آقای خاتمی از خاطرات و حرف‌های گذشته‌ای که با بنده داشتند سخن گفتند.

 

رییس دفتر رییس‌جمهور در دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: آیت‌الله طبسی یک مرد شجاع، متکی به نفس، محترم و مورد علاقه افرادی بود که واقعیت را می‌دانستند، گرچه مسایل حول و حوش وی زیاد بود که یک بخشی از این حرف و حدیث‌ها طبیعی بود زیرا یک بنگاه بزرگ اقتصادی مثل آستان قدس رضوی که سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را درگیر کرده است می‌توانست مشکل‌آفرین باشد و طولانی بودن ریاست وی از سال 58 تا 94 یک‌سری نارضایتی‌ها را به وجود آورده بود اما شخص آقای طبسی شخص پاک، محترم و با صفایی بود.