به گزارش پارس به نقل از کیهان، روزنامه واشنگتن پست ضمن انتشار این تحلیل تصریح کرد تحریم های سخت و گزنده موجب تغییر سیاست های هسته ای ایران نشده است.
این روزنامه تصریح کرد: فشار تحریم های سخت برخلاف توقع به اعتراض و شورش مردم منتهی نشد و این در حالی است که بالغ بر ۹ ماه از اجرای تحریم ها می گذرد.
واشنگتن پست نوشت: ایران با وجود برخی فشارهای سخت، با توسل به تاکتیک های هوشمندانه و سرسختی همیشگی خود موفق شده در برابر همه فشارهای غرب ایستادگی کند. این امر تکلیف مذاکرات هسته ای را پیچیده تر و کار را بر باراک اوباما سخت تر می کند. هیچ نشانه ای از تسلیم ایران دیده نمی شود.
واشنگتن پست در ادامه افزوده است: ایران تجربه دیرینه ای در سازگاری با تنگناها و فشارهای اقتصادی دارد. در شرایط تحریم نفتی که صدور نفت بشدت محدود شده، همچنان در چارچوب و خارج از تحریم ها به میزان کافی نفت می فروشد. ایران راه های قانونی مهار گزندگی تحریم ها را پیدا کرده و از ذخیره ارزی خود در بانک های خارجی که به یورو است و همچنین انجام معاملات پیچیده مالی فراری از نظام بانکی آمریکا، بهره می برد و توانسته خود را با تحریم ها تطبیق دهد.
این روزنامه می نویسد: برخی متحدان آمریکا به شیوه تهاتری به معامله نفتی با ایران می پردازند. جمعی از خریداران مانند ژاپن و کره جنوبی که متحدان کلیدی آمریکا به حساب می آیند، سطح واردات نفت خود از ایران را کاهش دادند اما با مشاهده اینکه هیچ تاثیری بر سیاست های هسته ای تهران نداشته است، دیگر تمایلی به همراهی تحریم ها ندارند.