پارس: رهبران اسرائیلی روز پنجشنبه گفتند که هشدار کره شمالی به حمله هسته ای علیه ایران باید در ذهن هر کسی نشست هسته ای روز جمعه ایران و سران ۵+۱ را تداعی کند.

به گزارش پارس ، جورزالم پست نوشت: بنیامین نتانیاهو با توجه به تهدید کره شمالی در دیدار با ۵عضو سنای آمریکا، گفت: " امروز روشن تر از هر زمان دیگری است که ما در هیچ موقعیتی به هیچ دولتی اجازه نخواهیم داد تا با دستیابی با سلاح های کشتار جمعی از نابودی ما سخن بگوید. "

پیش از بنیامین نتانیاهو، " یوال استینیتز" ، وزیر روابط بین الملل، در دیدار با وزیر امور خارجه نروژ، اسپن بارث، مدعی شد که تهدید کره شمالی باید نور چشمک زن قرمزی در ارتباط با ایران باشد.

او افزود: " کره شمالی در مدتی کوتاه به سلاح های هسته ای دست یافت و هم اکنون نیز تهدیدی برای مردم کره جنوبی، ژاپن و ایالت متحده آمریکا شده است… این نشانه ای برای پیامدهای احتمالی ایران علیه اسرائیل، خاورمیانه و اروپاست. "

جورزالم پست نوشت: خوشبینی مقامات اسرائیلی از پیشرفت دور دوم مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ که بعد از ۴۰روز در آلماتی برگزار می شود، بسیار پایین است. به ادعای مقامات اسرائیلی ایران در دور اول مذاکرات هسته ای در آلماتی تنها توانست زمان بیشتری بخرد. یکی از مقامات اسرائیلی مدععی شد: این استراتژی عمدی ایرانیان است که زمان بیشتری را بگذارنند. "

جورزلم پست افزود: انتظارات اسرائیل از آنچه ایران باید انجام دهد بسیار بالاتر از گروه ۵+۱ است! اسرائیل خواهان توقف کل برنامه غنی سازی اورانویم توسط ایران است.

این در حالیست که به گزارش کریستین ساینس مانیتور، آنچه ۵+۱ به ایران پیشنهاد کرده است، استفاده تحقیقاتی یا صادراتی از اورانیوم ۲۰درصد غنی شده است. همچنین در حالی اسرائیل خواستار برچیدن کامل تاسیسات هسته ای فوردو است که ۵+۱ تنها محدودیت عملکرد سایت فوردو و" کاهش آمادگی بدون خلع سلاح" آن را پیشنهاد کرده است. این پیشنهاد همچنین شامل افزایش نظارت بر سایت فوردو مانند کار گذاشتن دوربین در این سایت نیز می شود. در مقابل این پیشنهاد ها، ۵+۱، لغو تحریم های فلج کننده علیه ایران را متعهد شده است.

یکی از مقامات آمریکایی نیز در گفتگو با رویترز، موفقیت مذاکرات آلماتی را بسته به پاسخ و عقب نشینی ایران عنوان کرده است.