تسنیم، محمدرضا عارف رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان عصر امروز در نشست رای اولی اصلاح‌طلبان، گفت: به دلیل ائتلاف میان جبهه اصلاحات و جریان حامی دولت باید تبریک گفت؛ حماسه‌ای که در خرداد 92 با حضور جوانان خلق شد باید مسیرش ادامه پیدا می‌کرد که به همین دلیل ما کلید انتخابات 95 را زدیم.

وی ادامه داد: حماسه خرداد 92 یک نهال نوپا بود که اگر غفلت می‌شد خشکیده می‌شد، به همین دلیل ما برنامه‌ریزی برای انتخابات 94 داشتیم و سعی کردیم مسیر انتخابات گذشته را تقویت کنیم. 

عارف با بیان اینکه در شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی مسیر خوبی را پیش‌ بردیم، افزود: بر همین اساس ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با برگزاری جلسات متعدد در چهار ماه گذشته شکل‌ گرفت. اگرچه در این مسیر ما در حال تهیه لیست خودمان نیز بودیم. 

رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان عنوان کرد: با اجرای طرح فام با تعیین شاخص‌ها اقدام به انتخاب افراد برای لیست خود کردیم که مسیر خوبی بود که در نهایت به یک لیست 30 نفره رسیدیم. 
 
وی درباره نقش شورای سیاست‌گذاری در جریان اصلاحات برای انتخابات پیشرو گفت، این شورا بنا داشت در امور اجرایی دخالت نداشته باشد و اگر اختلافات در شهرستان‌ها و یا استانهایی به وجود آمد آن را در تهران برطرف کند. همچنین تهیه لیست تهران نیز بر عهده هیئت رئیسه شورا گذاشته شد. 
 
عارف با بیان اینکه در هیئت رئیس شورا بحث اجماع با جریان حامی دولت مطرح شد، گفت: برای این منظور یک کارگروه چهار نفره تشکیل شد که اختیار تام داشت تا با حامیان دولت مذاکره کند. 
 
رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان ادامه داد: پس از برگزاری هفت جلسه لیستی که، لیست ائتلافی است براساس اصول تهیه شد. 
 
وی با تاکید بر این که لیست منتشر شده لیست خوبی است ادامه داد: کسانی که در این لیست قرار نگرفته‌اند با سعه صدر تحمل داشته باشند.
 
عارف با اشاره به رای اولی‌ها در انتخابات پیشرو گفت: هر فردی در نظامی که زندگی می‌کند در تعیین سرنوشت خود باید مشارکت کند تا از طریق جوانان نیز بتوانیم مشکلات را حل کنیم. 
 
رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان ادامه داد: رای یک نفر می‌تواند یک شخص را به مجلس بفرستد یا برعکس آن اتفاق بیفتد. پس باید هر فردی که مسئولیتی بر دوش داشت از عهده آن بر بیاید و هر فردی که اقدامی انجام می‌دهد به مصابحه‌ آن است که بذری می‌کارد. 
 
وی ادامه داد: آینده مطلق به جوانان است که باید با حضور و توانمندسازی خود در انتخابات حاضر شوند و بهترین کلاس برای یادگیری دموکراسی حضور در انتخابات است. 
 
عارف با بیان این که شرط حل مشکلات نگاه به درون است، گفت: نمی‌گوییم نباید با دنیا تعامل نداشته باشیم اما باید برای حل مشکلات از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم تا بتوانیم مشکلات معیشت، اشتغال و بی‌کاری جوانان را حل کنیم. 
 
رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: جوانان نباید قهر با انتخابات را در قاموس خود بدانند و حتی باید دیگران را ترغیب کنند تا در انتخابات شرکت کنند. 
 
وی با بیان اینکه رای تهران سیاسی است، افزود: اگرچه تک تک حوزه‌ها مهم است اما اصلاح‌طلبان با حضور در انتخابات از لیست ارائه شده دفاع کنند که این لیست ادامه ائتلاف 92 است.
 
عارف با اشاره به اینکه امروز باید به جوانان بهای بیشتری داده شود، تصریح کرد: جوانان سرمایه‌های کشور هستند و باید برای آنها برنامه‌ریزی شود، حتی باید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز بخش‌هایی برای جوانان اختصاص داده شود. 
 
رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان با بیان این که حضور افرادی که در لیست منتشر شده ممنوعیتی برای حضور در سایر لیست‌ها ندارند، گفت: اگر ممنوعیتی ایجاد می‌شد مشکلاتی را به وجودمی‌آورد اما باید اخلاق تشکیلاتی از سوی کاندیدهای معرفی شده در لیست رعایت شود. 
 
وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای جوانان در آینده ادامه داد: برنامه‌ای برای جوانان در 126 بند تهیه کردیم که در برگیرنده مشکلات جوانان از قبیل اشتغال، معیشت، ازدواج و چالش‌های اجتماعی است، که امیدواریم با ابزارهای فرهنگی درباره آنها چاره‌اندیشی کنیم. 
 
عارف با اشاره به شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم، گفت: شعار راهبردی ما امید و آرامش، رونق اقتصادی است، که به امضای مشترک اعضای ائتلاف نیز رسیده است. 
 
رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان با اشاره به برگزاری ایام فاطمیه همزمان با تبلیغات کاندیداهای مجلس دهم گفت: اگر من به جای وزارت کشور بودم انتخابات را یک هفته زودتر برگزار می‌کردم تا به این ایام برخورد، نکند اما هواداران ما باید حرمت این ایام را نیز نگهدارند.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره این که عملکرد مجلس نهم را چگونه می‌بیند و ضعف‌های آنچه بود، گفت: سوالاتی که نمایندگان از وزرا داشتند تخصصی نبود که مجلس آینده نباید این‌گونه باشد و مجلس نباید گذران روز کند چون  مجلس متعلق به کل نظام است. 
 
عارف با بیان اینکه برخی اعتقاد دارند با قرار گرفتند اشخاصی در لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان هویت این جریان زیر سوال رفته، تصریح کرد: ما با جریانی ائتلاف کردیم که حامی دولت است و با این کار هویت ما زیر سوال نرفته است. 
 
رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما اعلام کرده بودید کسانی که در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند باید منشور این جریان را امضا کنند و آیا اینکه اشخاصی به مانند کاظم جلالی و بهروز نعمتی در لیست شما قرار گرفته‌اند منشور را امضا نموده‌اند، گفت: کسانی که حامی دولت بودند وارد لیست شدند و آنها نیاز به امضای منشور اصلاح‌طلبی ندارند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیشرو تعیین شده است یا خیر؟ گفت: سرلیستی بنده قطعی شده است.