به گزارش پارس به نقل از مهر،اسحاق جهانگیری در مراسم بزرگداشت کارآفرینان برتر کشور گفت: اکنون با فرصت‌هایی مانند در اختیار داشتن منابع نفتی و یا موقعیت راهبردی منطقه ای در کشورمان روبرو هستیم اما فرصت های دیگری مانند حضور مردمی در عرصه های مختلف مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن وجود دارد که مسئولان باید از این فرصت ها برای مقابله با تهدیدها استفاده کنند. بر این اساس حضور مردم در انتخابات آتی نیز فرصتی است برای عبور از تنگناها و مشکلاتی که اکنون با آن درگیر هستند و هنر ما نیز باید استفاده از این فرصت ها باشد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کارآفرینی موتور محرک جامعه است، اظهارداشت: کارآفرینی موتور محرک جامعه در بخش های مختلف است و کارآفرینان نخبگان جامعه هستند. هنر استفاده از امکانات محدود و خلاقیت ها هنری است که باید مسئولان دولتی در اختیار داشته باشند و دولتی موفق و قوی است که این هنر را در اختیار داشته باشد.

وی با اشاره به نقش خلاقیت در کارآفرینی تأکید کرد: دولتی موفق است که خلاقیت را به منصه ظهور برساند و زمینه ساز بروز کارآفرینی در کشور شود.

جهانگیری با اشاره به ریسک پذیر بودن کارآفرینی گفت: افرادی که از شکست هراسی ندارند و متکی به ایده های خلاقانه هستند، وارد عرصه کارآفرینی می شوند و می توانند موضوع اشتغال را که یکی از دغدغه های مردم و مسئولان در سه دهه گذشته به شمار می رفته و جزء مسائل کشور است حل کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: روزی برای حل مشکل اشتغال، خروج کارگران خارجی مورد توجه قرار گرفت اما امروز کسی در این زمینه صحبتی نمی کند، چرا که نوع درخواست کار در شرایط کنونی متفاوت است و امروز ۶۷ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه ها از خانم ها هستند و قطعا شغلی که جوانان امروز به آن توجه دارند با دوران گذشته متفاوت است.

جهانگیری به خواسته های به حق مردم اشاره کرد و گفت: مردم اکنون از ما رفاه طلب می کنند و می خواهند موقعیت اقتصادی کشور متحول شود. آنها با دیدن پیشرفت‌های اقتصادی کشورهای منطقه، توسعه اقتصادی کشور را به صورت جدی مطالبه می کنند؛ نکته ای که مقام معظم رهبری نیز در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله کشور بر آن تأکید کردند و کشور در این برنامه باید به به قدرت اول منطقه ای تبدیل شود.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به این جایگاه نیازمند ساختار و سازمان جدیدی در کشور هستیم که اساس آن ریشه در تفکر و ایده خلاقانه دارد. کارآفرینی بهترین پاسخ برای اشتغال در جامعه است و جوان ایرانی باید به جای یافتن کار در محیط های دولتی علاوه بر مشغول شدن خود برای ده ها نفر نیز در فضاهای کسب و کار اشتغال ایجاد کند که نمونه آن همان کارآفرینانی هستند که امروز به عنوان کارآفرینان برتر معرفی شده اند.

معاون اول رئیس جمهور به وظایف دولت در قبال کارآفرینان اشاره کرد و افزود: دولت حتما باید از کسب و کارهای کارآفرین و دانش بنیان حمایت کند و این حمایت الزامی است که خود باعث توسعه اشتغال آفرینی و توسعه اقتصادی کشور می شود.

جهانگیری درباره سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: مردمی کردن اقتصاد و دانش بنیان کردن آن در اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است که می تواند منجر به تقویت بخش خصوصی نیز شود.

وی تصریح کرد: مردمی کردن اقتصاد یعنی اینکه بخش دولتی، بخش خصوصی را رقیب خود نداند و ما سیاست های حمایتی را در این زمینه تنظیم کنیم، البته بخش خصوصی نیز نباید به دنبال استفاده از رانت های ویژه باشد.

جهانگیری، پیش نیاز کارآفرینی را ایجاد کسب و کار مناسب دانست و افزود: در دولت بهبود فضای کسب و کار در اولویت قرار گرفته که متأسفانه در شرایط کنونی فضای کسب و کار نه تنها پیش رونده نیست، بلکه با مشکلات و موانعی روبرو است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر اقداماتی صورت گرفته که فضای کسب و کار کشور را تا حدودی بهبود بخشیده و رتبه ایران را در بین کشورهای جهان از ۱۵۲ به ۱۱۸ ارتقا داده است.

معاون اول رئیس جمهور، یکی از پیش نیازهای توسعه کارآفرینی در کشور را که دولت موفق به اجرای آن شده است، اجرای برجام دانست و گفت: با اجرای برجام فرصت های خوبی برای کارآفرینی ایجاد شده و تسهیل مبادلات پولی و کاهش ریسک کارآفرینی از دستاوردهای اجرای برجام است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: متأسفانه در بخش‌های دولتی نیز ریسک مبادله پول بالا بود و ما ناچار بودیم مبالغ بسیاری را برای این جابه‌جایی پرداخت کنیم. گزارش‌هایی که از دولت قبل در اختیار داریم، نشان می‌دهد که میلیون‌ها دلار برای جابه‌جایی پول پرداخت شده است.

وی همچنین به نقش بیمه و حمل و نقل در کارآفرینی اشاره کرد و افزود: امکان تأمین مالی، فاینانس و استفاده از منابع مالی بین المللی یکی دیگر از دستاوردهای اجرای برجام است که کارآفرینان را در توسعه فعالیت های خود حمایت خواهد کرد. در هیچ کجای دنیا کارآفرینان بدون دسترسی به منابع مالی بین المللی امکان فعالیت ندارند و با رفع تحریم‌ها اکنون این شرایط برای کارآفرینان کشورمان نیز فراهم شده است.

جهانگیری تأکید کرد: ما اکنون تنها در بخش نفت به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم تا تنها بتوانیم از منابع مشترک نفتی و گازی با سایر کشورهای همجوار استفاده کنیم. امروز اگر گفته می شود اقتصاد ایران می تواند اقتصاد جهان را به حرکت درآورد بی معنی نیست که البته این مسئله نیاز به منابع مالی لازم دارد.

وی با اشاره به افزایش صدور نفت پس از اجرای برجام افزود: اکنون صادرات نفت ما روزانه به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده و این صادرات تا پایان سال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید و ما تلاش داریم در سال آینده همان دو میلیون بشکه نفت را در چارچوب سهمیه خود صادرات داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور از دیگر دستاوردهای اجرای برجام را آزادسازی منابع مالی دانست و گفت: علاوه بر آزاد شدن بخشی از درآمدهای ایران در جهان شرکت‌های ایرانی نیز از فهرست تحریم‌های بین المللی خارج شدند و اکنون ما می توانیم از منابع مالی خارجی نیز استفاده کنیم.

جهانگیری تأکید کرد: اجرای برجام می تواند تهدیداتی نیز برای کشور داشته باشد که یکی از این تهدیدات افزایش بدهی های خارجی کشور و تحت تأثیر قرار گرفتن تولیدات داخلی است. باید مواظب باشیم که بازار داخلی در اختیار تولیدات خارجی قرار نگیرد و واردات بی رویه به تولیدات داخلی ضربه نزند.

وی افزود: هم اکنون حجم عظیم تقاضا در بخش‌های مختلف وجود دارد که باید آن را مدیریت کرد و با مواظبت به آنها پاسخ داد. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به لزوم حضور نیروی کار جوان در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: اکنون باید نیروی کار جوان با حمایت دولت و نظام بانکی کشور وارد بخش های مختلف اقتصاد خُرد و متوسط جامعه شود تا پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد.