به گزارش پارس به نقل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، روسیه اعلام کرده است، برنامه های سپر موشکی آمریکا می تواند توان بازدارندگی مسکو را تحت الشعاع قرار دهد. با این حال، بعد از آن که امریکا در ۱۶ مارس اعلام کرد، ۱۴ سامانه رهگیری موشکی را در واکنش به تهدیدات کره شمالی در آلاسکا مستقر خواهد ساخت و هم زمان از استقرار سامانه جدید رهگیری در اروپا خودداری خواهد کرد، روس ها در موضع گیری های خود در قبال برنامه های سپر دفاع موشکی آمریکا انعطاف بیشتری نشان داده اند.

روسیه اعلام کرده است، این کشور می خواهد درباره ساختار و چارچوب برنامه جدید دفاع موشکی آمریکا با مسئولان دولت واشنگتن مذاکره و گفت وگو کند. از این رو، انتظار می رود که مسئولان دفاعی آمریکا و روسیه در هفته های آینده برای بحث و گفت وگو در خصوص این موضوع با یکدیگر دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر ورشبو، معاون دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: تغییری که در موضع آمریکا صورت گرفته است، از ابهام در وضعیت موجود می کاهد.

وی افزود: اکنون هیچ دلیلی وجود ندارد که روس ها از این نگران باشند که این سامانه دفاعی بر قدرت بازدارندگی راهبردی روسیه تاثیری بر جای بگذارد.

وی که بعد از دیدار با مسئولان وزارت امور خارجه و وزارت دفاع روسیه و نیز مسئولان کاخ کرملین با خبرنگاران گفت وگو می کرد، گفت: گمان می کنیم که یک فرصت واقعی به وجود آمده است و امیدواریم که روس ها این فرصت را مغتنم شمارند.

ورشبو که در گذشته سفیر امریکا در روسیه بوده است، گفت: امیدواریم که گفت وگو و مذاکره درباره این سامانه دفاع موشکی بین آمریکا و روسیه و ناتو تسریع شود تا ما بتوانیم به نوعی توافق در خصوص همکاری دفاع موشکی دست یابیم.

معاون دبیرکل ناتو افزود، هرگونه پیشرفت در زمینه همکاری در زمینه سامانه دفاع موشکی می تواند به از سرگیری گفت وگوهای آمریکا و روسیه در خصوص کاهش تسلیحات هسته ای در هر دو سطح راهبردی و غیرراهبردی منتهی شود.

روس ها بارها اعلام کرده اند، در صورتی که آمریکا نگرانی های مسکو در خصوص استقرار سامانه دفاع موشکی در اروپا را نادیده بگیرد، بعید خواهد بود که روسیه با کاهش بیشتر زرادخانه های هسته ای این خود موافقت کند.

روسیه خواستار آن است که آمریکا و ناتو تضمین های الزام آور حقوقی بدهند که سامانه دفاع موشکی که در اروپا مستقر خواهد شد، تهدیدی علیه مسکو به دنبال نداشته باشد.