به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،اردن یکی از کشورهای همسایه سوریه بوده که مدت هاست از تروریست های تکفیری  داعش و جبهه النصره و ... حمایت می‌کند و این موضوع مورد تایید ایالات متحده آمریکاست. 

 
اخیرا یک منطقه راهبردی به نام "شیخ مسکین"  در "استان درعا" آزاد شده که تروریستها را از اهدافی که تعریف کرده اند دور می‌کند. این منطقه که در نزدیکی مرز اردن بوده باعث می‌شود تروریست ها با عقب نشینی به نزدیکی مرز اردن برسند. 


 
**فرار تروریست ها به مرز اردن؟

موقعیت جغرافیایی "شیخ مسکین" در استان درعا نشان می‌دهد چون تروریست ها پس از پاکسازی این شهر به سمت شهرک "نوا" فرار می‌کنند ؛ لذا گام به گام به "امان" نزدیک تر می‌شوند و لذا پادشاهی اردن به سرعت تلاش می‌کند تا برای این وضعیت تصمیم بگیرد. 


 

چرا اردن از پاکسازی



روزنامه «الغد» الاردن، نوشته که باید تدابیر شدید امنیتی در طول مسیر مرزهای اردن و سوریه ایجاد شود و با هر گونه اقدام احتمالی تروریست‌ها برای ورود به کشور تحت عنوان آواره جلوگیری شود.


به نظر می‌رسد هدف بعدی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت پاکسازی مناطق جنوب  "شیخ مسکین"  از جمله شهرک‌های "ابطع" و "داعل" و "نوا"  باشد؛ چرا که با پاکسازی این دو شهرک علاوه بر امداد رسانی  و پشتیبانی از نیروهای سوری در داخل شهر "درعا"  تا حدودی از نفوذ تروریست ها از کشور اردن به داخل این استان جلوگیری می شود و تروریست ها در مناطق غربی  حومه استان  "السویدا"ء در تنگنا قرار خواهند گرفت.


حالا با آزادسازی  "شیخ مسکین" که رژیم صهیونیستی را نیز بسیار ناراحت کرده است، اردن نیز نگران شده و بیم آن دارد که تروریست‌ها به داخل خاک این کشور  سرازیر شوند و همسایه جنوبی سوریه ناامن شود.  


یک کارشناس امنیتی اردنی ضمن تأکید بر اهمیت و راهبردی بودن شهر شیخ مسکین گفته در صورتی که درگیری‌ها برای به دست گرفتن کنترل کامل استان  "درعا"  ادامه پیدا کند موج جدیدی از نفوذ تروریست‌ها به خاک اردن صورت خواهد گرفت که برای امنیت این کشور خطرناک است.


اردن بعد از آزادی شهر  "شیخ مسکین" از چنگ تروریست‌های احرار الشام و جبهه النصره ابراز نگرانی کرده که موجی از تروریست‌ها به سوی مرزهای مشترک اردن و سوریه سرازیر شوند؛ بر همین اساس روزنامه «العرب»، گزارش داد که این مسأله منجر شده که اردن به فکر هماهنگی بیشتر با روسیه باشد که عملیاتی هوایی در سوریه اجرا می‌کند.



**ممکن است از بین رفتن زیرساخت های سوریه  گریبان اردن را بگیرد

ممکن است از بین رفتن زیرساخت های سوریه  گریبان اردن را بگیرد و در این کشور نیز ناآرامی های تروریستی از جنس ترور و ویرانی به وجود آید و مقامات اردنی به شدت نگران این موضوع هستند.   
 
اردن و مقامات این کشور در آموزش تروریست ها همت جدی داشتند و بعد از اسرائیل و ترکیه مهمترین حامی تروریست های تکفیری به حساب می‌آیند که شدیدا از تحولات دو هفته اخیر سوریه و خصوصا جبهه جنوبی نگرانند. 


اسرائیل و اردن حمایت جدی از شورشیان مسلح در "شیخ مسکین"  داشته و کمک های بسیاری را از طریق اردن به این تروریست ها رسانده؛ اما تاکنون آورده ای جز شکست نصیب مقامات "تل آویو" و "امان"  نشده و به نظر می‌رسد نگرانی های امنیتی اسرائیل و اردن از بابت تروریست ها در آینده افزایش یابد. 


 

چرا اردن از پاکسازی



البته نقش اردن در حمایت از تروریست ها قبل از بحران سوریه نیز توسط نیویورک تایمز تبیین شده ایست. نیویورک تایمز ادعا می کند: به گفته دو مقام ارشد آمریکایی، دیوید پترائوس و پس ازآن رئیس سازمان سیا درجلسه ای متشکل از مقامات امنیتی کشورهای خلیج فارس که در نزدیکی دریای مرده درکشور اردن برگزار شده بود، بخاطر نبود هماهنگی این کشورها با مقامات سازمان سیا مستقر در کشورهای اردن و ترکیه در ارسال خودسرانه تسلیحات به کشور سوریه سخنرانی پرخاشگرانه‌ای داشته است و چند ماه پس از آن باراک اوباما با صدورمجوز عملیات «الوارچنار» به رئیس سازمان سیا، طرح آموزش گروه های شورشی را در پایگاهی در اردن جهت انجام اقدامات کشنده کلید می زند.


نیویورک تایمز به نقل از یک مقام سابق اطلاعاتی آمریکا می نویسد: هرزمان که روابط کشورها تیره وتار شده، آمریکا نقش میانجیگری را ایفا کرده است. برای مثال زمانی که پرداخت اقساط مالی عربستان و آمریکا به کشور اردن که آموزش شورشیان درآن انجام شد، عقب افتاد؛ کشور اردن به سازمان سیا شکایت کرد.


پایگاه های نظامی اردن میزبان تروریست های تکفیری بوده و ایالات متحده آمریکا این کشور را به عنوان میزبان لجستیکی و آموزشی شورشیان مسلح انتخاب کرده و ملک عبدالله اردن یار "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در حمایت از تروریست ها بوده است.  


**اردن مهمترین حامی تروریست ها پس از ترکیه و اسرائیل 

اردن و مقامات این کشور در آموزش تروریست ها همت جدی داشتند و بعد از اسرائیل و ترکیه مهمترین حامی تروریست‌های تکفیری به حساب می‌آیند که شدیدا از تحولات یک هفته اخیر سوریه و خصوصا جبهه جنوبی نگرانند. 


شاید حضور دیدار مقامات اردنی با مسئولین فدراسیون روسیه در این راستا باشد که از "مسکو " کمک بخواهند تا از نفوذ تروریست‌ها به مرزهای این کشور جلوگیری کنند و شاید در آینده "کرملین" بمباران های هدفمندی را در مرز اردن انجام دهد.