به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با این گمان که میان صادر کنندگان بزرگ نفت برای کاهش تولید همدلی پدید خواهد آمد، بهای نفت روز جمعه افزایش یافت و در این 12 سال دوباره بیش از 25 درصد رشد کرد. با این رویداد، زیان این ماه جبران شد. این افزایش بها از داده های تولید ناخالص ملی آمریکا نیز نیرو گرفت؛ چرا که این داده ها امیدها را درباره اینکه بانک مرکزی این کشور شاید هرگونه برنامه ریزی برای بالا بردن نرخ بهره را کند کند افزایش داده بود. 

بازار نفت هفته گذشته و پس از آنکه سازمان کشورهای صادر کننده نفت درخواست از تولید کنندگان رقیب را برای کاهش عرضه تکرار کرد، در چهار جلسه پی در پی بالا آمد و با سخنانی از طرف روسیه درباره گفتگو با اوپک، اظهارنظرها اوج گرفت. در این 15 سال روسیه از انجام چنین کاری سر باز زده بود. 

پیش فروش برنت برای ماه مارس که روز جمعه سررسیدش بود بشکه ای 34.74 دلار انجام شد که 85 سنت (یا 2.5 درصد) بیشتر بود. در 20 ژانویه این رقم به 27.10 دلار رسید که کمترین میزان از نوامبر 2003 به شمار می رود. نفت خام آمریکا 40 سنت (یا 1.2 درصد) افزایش یافت و به بشکه ای 33.26 دلار رسید. در هفته گذشته برنت 7.9  درصد و نفت خام آمریکا 4/4 درصد افزایش یافت و به ترتیب 6.8 و  9.3 درصد زیان ماهانه را جبران کردند. 

بیکر هیوز، از شرکتهای خدمات نفتی، گزارش هفتگی خود را از افت شمار سکوهای نفت در میدان های آمریکا از 498 به 12 دکل منتشر کرد. سال گذشته همین هنگام، حفارها در میدان های نفت روی  1223 دکل کار می کردند. 

همچنین روز جمعه داده های ماهانه از اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا نشان داد که در ماه نوامبر از تولید نفت آمریکا اندکی کاسته شده است. در ماه نوامبر تولید آمریکا به روزی 9.318 میلیون بشکه رسید؛ در حالی که در اکتبر 9.370 میلیون بشکه در روز بود. 

تولید کنندگان نفت شیل آمریکا نیز که به این رکود دامن زده اند بیش از حد انتظار برنامه های هزینه کرد سرمایه 2016 را کاهش داده اند و در این میان، فردی گفته که می بایست بهای نفت بیش از 20 درصد افزایش یابد تا سودآور باشد. 

فیل فلین، از تحلیلگران گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو، می گوید: «با توجه به اینکه شرکتهای انرژی بسیاری اعلام کرده اند تولید خود را کاهش خواهند داد و اوپک نیز در اندیشه کاهش تولید خود است، گویا نفت به کف قیمت خود رسیده است. اکنون پرسش این است که نفت تا کجا می تواند اوج بگیرد. جدول ها نشان می دهند که آزمونی در نزدیکی 40 دلار دور از دسترس نباشد.»