به گزارش پارس به نقل از فارس،جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا در یک بیانیه مشترک، نقشه راه همکاری‌های تهران – رم را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، توریسم و علمی و فناوری تعیین کردند.

متن کامل این بیانیه که در پایان سفر رسمی حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا و همزمان در پایتخت‌های دو کشور منتشر شد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

رییس‌ جمهوری اسلامی ایران، آقای حسن روحانی در طول سفر رسمی خود به ایتالیا از تاریخ 25  تا 27 ژانویه 2016 و همچنین رییس شورای وزرای جمهوری ایتالیا، آقای ماتئو رنزی، گفتگوهای دوستانه و سازنده‌ای داشتند در راستای تقویت همکاری‌های دوجانبه و تعمیق رایزنی‌ها در خصوص مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی.

این گفتگوها در ادامه نتایج سفرهای قبلی آقای ظریف (وزیر امور خارجه ایران) به رم و همچنین سفیر وزیر خارجه ایتالیا به تهران و همچنین ملاقاتی که بین رییس جمهور روحانی و نخست وزیر رنزی در شهر نیویورک که در 27 سپتامبر 2015 رخ داد، انجام گرفتند.

با اتکاء به دوستی و روابط تاریخی بین ایتالیا و ایران و با توجه به توافق‌های موجود بین دو کشور و در راستای قوانین ملی و تعهدات بین‌المللی خود، طرفین روی نقشه راه زیر به منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه و رایزنی‌ها در تمام زمینه‌ها توافق نمودند.

همکاری‌های سیاسی

1- طرفین با یکدیگر رایزنی‌های بیشتر و سیستماتیکی را با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین 2 وزارت خارجه در روز 23 اکتبر 2001 در تهران به امضاء رسید، برقرار خواهند کرد.

2- با توجه به چالش‌های مشترکی که هر دو کشور با آنها متوجه هستند، طرفین به منظور داشتن گفتگوهای سیاسی دوجانبه، تبادل هیأت‌ها و هر گونه همکاری هدفمند در یک چارچوب تثبیت شده، برنامه‌ریزی خواهند کرد، تا در نتیجه فهم مشترک و ارزیابی‌های مشترک و مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند. در این زمینه توجهات ویژه‌ای معطوف خواهد شد به:

حمایت از فرآیندهای سیاسی و دیالوگ‌ بین گروه‌های سوری که سازمان ملل از آنها حمایت می‌کند، در جهت رسیدن به راه‌حلی صلح‌آمیز برای پایان منازعه در این کشور.

ادامه مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی وابسته به آن و در عین حال حمایت از دولت عراق و تلاش‌های آن برای پیشبرد زمامداری و آشتی ملی.

کمک به دولت وحدت ملی افغانستان در بازگرداندن شرایط صلح و ثبات در سراسر آن کشور.

درخواست از تمام گروه‌های لبنانی و احزابی سیاسی تا اینکه به توافق جامع سیاسی به منظور رفع بن بست فعلی که در آنجا ایجاد شده.

کمک به حل بحران در لیبی از طریق اجرای سریع توافق سیاسی لیبی و توانمندسازی دولت جدید وفاق ملی تا در نتیجه از خطر تروریسم و بی‌ثباتی و گسترش آن در مناطق مدیترانه جلوگیری شود.

حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به مناقشه در یمن و فراهم نمودن کمک‌های عاجل بشر دوستانه و هموار کردن راه برای دیالوگ بین گروه‌های یمنی که سازمان ملل بانی آن شده است.

تشویق تعمیق همکاری‌های سنتی بین پارلمان‌های دو کشور و همچنین گروه‌های دوستی

3- طرفین در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از نامزدی یکدیگر برای عضویت و ارتقای ابتکارات مشترک در خصوص مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت خواهند کرد.

4- در راستای اهداف و اصول منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی و با در نظر داشتن تهدیداتی که بر علیه صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی از جانب گروه‌های تروریستی و افراطی انجام می‌شود، طرفین بر تعهد خود مبنی بر مقابله با افراطی‌گری خشونت‌بار تأکید می‌نمایند.

5- طرفین از تبادل تجربیات در زمینه حقوقی و حقوق بشر و تشویق فعالیت‌های جدید با هدف افزایش آگاهی نسبت به سیستم‌های قضایی در کشور، استقبال می‌کنند.