به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از « کردپرس» ، پس از آنکه « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه دو شب پیش، در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی، موضوع عقب نشینی بدون سلاح نیروهای پ ک ک را طرح کرد، بسیاری از روزنامه های مشهور ترکیه همچون « حریت» ، « ملیت» ، « صباح» ، « آکشام» ، « وطن» ، « استار» و چندین رسانه دیگر، با به کار بردن تیتر « سلاح هایتان را بگذارید و بروید» ، به بازتاب اظهارات اردوغان پرداختند.

اردوغان اعلام کرد: « آنان باید سلاح های خود را در ترکیه، در غارها، جنگل ها یا دیگر جاها مخفی کرده و بدون سلاح و مهمات کشور ما را ترک کنند چرا که اگر سلاح در دست داشته باشند، راه برای درگیری های خرابکارانه و کنش های احتمالی توطئه گران و دشمنان صلح هموار خواهد شد. »

پایگاه تحلیلی خبری T۲۴ از این موضوع خبر داد که شورای رهبری پ ک ک نیز روز بعد به تندی به این پیشنهاد اردوغان پاسخ داده و بیانیه ای صادر کرده است.

در این بیانیه آمده است: « خروج نیروهای ما از ترکیه مستلزم ارائه ضمانت قانونی و حقوقی از سوی حکومت و مجلس ملی ترکیه است. اظهارات اردوغان در خصوص عقب نشینی بدون سلاح نیروها، کاملا غیرمنطقی و غلط است و چنین چیزی عملی نیست. »

در ادامه این بیانیه آمده است: « از اردوغان می خواهیم زبان و ادبیات سیاسی خود را تغییر داده و از الفاظی همچون تروریست در حق ما استفاده نکند و به جای ارائه پیشنهادهای بی اساس و غیرمنطقی، مذاکرات صلح را به سوی بن بست سوق ندهد. »

در همین حال روزنامه ملیت در یک گزارش ویژه به این موضوع اشاره کرده که ۲ گروه از افراد شاخه نظامی پ ک ک در استان « درسیم» که شمار آنها بیش از ۵۵ نفر است، به عقب نشینی اعتراض کرده و پ ک ک هنوز نتوانسته است آنها را قانع کند.

گروه نظامی پ. ک. ک در درسیم در عقب نشینی سال ۱۹۹۹ هم به درخواست سران پ ک ک اعتراض کرده و بازگشت این گروه به شمال عراق بیش از ۲ سال طول کشید و فرمانده این گروه به نام عیسی، مدت ها پس از بازگشت به قندیل تحت بازجویی بود و پس از پذیرفتن تصمیمات شورای رهبری پ ک ک به مقام عضویت در مجلس مرکزی این حزب ارتقا پیدا کرد.