پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سفیر پیشین ایران در چین اظهار داشت: دولت چین در دورانی که همه قدرتهای استکباری ایران را تحریم کرده بودند، دوست ایران بود و بسیاری از نیاز‌های کشورمان که از هیچ طریق دیگری به دست نمی آمد توسط دولت و بازرگانان چینی تامین می شد.

جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» با اشاره به سفر استراتژیک رئیس جمهور چین به ایران اظهار داشت: نکته بعد ضرورت اولویت‌بندی در روابط خارجی است و کشورهایی که بیشتر می‌توانند به ما در پیشبرد اهداف سیاست خارجیمان کمک کنند باید در اولویت برقراری روابط باشند که در این چارچوب برقراری رابطه با چین در اولویت است.

وی افزود: برای یک دولت در روابط خارجی این است که به کشورهایی که دارای موقعیت برتر و آینده‌ای پررنگ در معادلات بین‌المللی هستند، توجه ویژه داشته باشد و در راستای همین سیاست ما با برخی کشورها از جمله چین به دلیل موقعیت بین‌المللی، موقعیت جغرافیایی و همچنین امکانات گسترده این کشور، رابطه گسترده‌ای داریم.

وی اضافه کرد: هیچ کشوری در سیاست خارجی، تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نمی‌گذارد و بر همین اساس اگرچه در شرایط پسابرجام و رفع تحریم‌ها، روابط ایران با کشورهای غربی و اروپایی، رو به گسترش است اما نمی‌توان از کشورهایی که در دوره گذشته روابط خود را با کشورمان حفظ کردند، غفلت کرد.

سفیر پیشین ایران در چین با تاکید بر اینکه ایران بایستی از موقعیت این سفر بهره مند شود و به دنبال اجرای شرایط رقابتی باشد گفت: این باید به رقابتی که میان کشورهایی چون چین و روسیه با غرب و اروپا و آمریکا وجود دارد توجه کرد و از فرصت‌های این رقابت به نفع خود بهره گرفت.

منصوری افزود: به امکانات فوق‌العاده و موقعیت بین‌المللی چین نیز باید توجه داشت و باید دانست که قطعا حفظ و گسترش روابط با این کشور در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

سفیر پیشین ایران در چین خاطرنشان ساخت: در چنین شرایطی رئیس‌جمهور کشور چین به تهران سفر کرده است و با توجه به روابط دو کشور در سال‌های گذشته و نظر مثبتی که دو کشور به دلایل متعدد به یکدیگر دارند، می‌توان از این فرصت برای گسترش روابط به بهترین نحو استفاده کرد.