به گزارش پارس به نقل از به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بسیج دانشجویی، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به افزایش بی‌رویه مناطق آزاد تجاری و معضلات امنیت ملی و فرهنگی این سیاست هشدار داد.

در ابتدای این نامه آمده است: کشور از نظر اقتصادی در شرایط رکود به سر می‌برد و خارج شدن از این وضعیت نیازمند عزم جدی مردم و تمام بخش‌های حاکمیت از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. در شرایط پسابرجام، اگر چه امید به گشایش اقتصادی وجود دارد،لیکن نباید از آسیب‌هایی که اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، غافل بود.

این تشکل دانشجویی با بیان اینکه بیم آن می‌رود با بازگشت به دوران ماقبل تحریم، مجددا شاهد واردات افسارگسیخته باشیم، اعلام کرد: در چنین شرایطی و با توجه به کاهش قیمت نفت، جذب سرمایه‌گذاری خارجی یکی از اهداف دولت برای بهبود فضای کسب‌وکار است. در همین راستا، دولت لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید را به مجلس تقدیم کرد که پس از بررسی در کمیسیون اقتصادی، در صحن مجلس رأی نیاورد، اما با پیگیری برخی از نمایندگان، مجددا در کمیسیون اقتصادی مطرح شد و قرار است در صحن مجلس به رأی گذاشته شود.

در ادامه این نامه آمده است: بررسی شاخص‌های عملکردی مناطق آزاد نشان می‌دهد که توسعه اقتصادی مناطق آزاد با اهداف تعیین‌شده فاصله زیادی دارد و سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات در این مناطق بسیار ناچیز است.

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به عدم کارشناسی در تعیین محل مناطق آزاد، تصریح کرد: تصمیمات نادرست در خصوص ایجاد مناطق آزاد، یکی از عوامل محقق نشدن اهداف در نظر گرفته شده برای این مناطق است. برای ایجاد مناطق جدید باید مواردی نظیر بازار هدف، کشورهای مجاور و انگیزه‌ سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در نظر داشت.

در ادامه این بیانیه ذکر شده است: توجه صرف نمایندگان به قلمرو مسئولیت و حوزه انتخابیه‌شان مشکلات را مضاعف می‌کند. به عنوان مثال، چه توجیهی برای ایجاد منطقه آزاد در مرز با کشور افغانستان یا در مجاورت منطقه‌ای دیگر در داخل کشور، بدون تأمین زیرساخت های لازم، وجود دارد؟

«بررسی نرخ اشتغال در 5 منطقه آزاد، مبیٌن این موضوع است که بومیان از این اشتغال سهم اندکی داشته‌اند و اغلب مشاغل ایجادشده در زمینه‌ فروشندگی و خدمات بوده است نه تولید».

این تشکل دانشجویی پیرامون دیگر مشکلات ایجاد مناطق آزاد از جمله افزایش قیمت زمین، اعلام کرد: ایجاد مناطق آزاد به ویژه باعث افزایش قیمت زمین در این مناطق می‌شود و مشکلاتی را در زمینه تأمین مسکن برای بومیان فراهم ‌آورده است. همچنین سودجویانی که به رانت‌های اطلاعاتی دسترسی دارند، با خریدن زمین‌های مرغوب از بومیان، سود هنگفتی به جیب می‌زنند.

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به واردات بی‌رویه و مشکلات فرهنگی با ایجاد مناطق آزاد، اعلام کرد:  واردات کالا (به ویژه کالاهای مصرفی و لوکس) نه تنها به تولید داخل و خودکفایی لطمه می‌زند بلکه منجر به تغییر فرهنگ مصرفی مردم می‌شود. فقط در سال 92 که در شرایط تحریم هم قرار داشتیم، بیش از 2 میلیارد دلار کالا بدون پرداخت حقوق گمرکی از طریق مناطق آزاد وارد کشور شده است.

در بخش دیگری از این نامه تصریح شده است: آمار دقیقی از میزان تولید در مناطق آزاد وجود ندارد، اما آمار صادرات کالا از این مناطق را می‌توان ملاک میزان تولید قرار داد. طبق آمار، حداکثر صادرات (یا به عبارتی کالای تولیدشده در مناطق آزاد) ، حدود یک‌ میلیارد دلار است. این عدد معادل 2.5% کل صادرات کشور بوده که حدود 30% آن شامل صادرات از منطقه آزاد به داخل کشور و سرزمین اصلی است که در واقع ارزآوری صورت نگرفته است.

این تشکل دانشجویی از دیگر مشکلات مناطق آزاد را عدم موفقیت در جذب سرمایه خارجی عنوان کرد و گفت:به طور میانگین سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد در هر سال حدود 40 میلیون دلار بوده است. همچنین طی 9 سال اخیر، در مجموع کمتر از 350 میلیون دلار سرمایه خارجی در مناطق آزاد کشور جذب شده است. در مقایسه با کشورهای همسایه ، این آمار ناچیز است و نشان می‌دهد که رسالت اصلی مناطق آزاد، یعنی جذب سرمایه خارجی و توسعه تولید و اشتغال محقق نشده است.

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه نامه خود اعلام کرد: به دلیل فقدان نظارت کافی و عدم وجود زیرساخت‌های لازم در کنترل و جلوگیری از ورود کالا به مناطق دیگر، متأسفانه حجم بالایی از کالاها، بدون پرداخت حقوق گمرکی، وارد منطقه آزاد و سرزمین اصلی شده‌اند و عملاً گمرک را دور می‌زنند. از طرفی، در این مناطق ، افراد حقیقی و حقوقی آزادانه اقدام به خریدوفروش ارز می‌کنند و نظارتی توسط بانک مرکزی اعمال نمی‌شود.

این تشکل دانشجویی با بیان اینکه عملکرد ضعیف مناطق آزاد و فقدان زیرساخت‌های لازم ، منجر به تعطیلی کارخانجات، گسترش واردات رسمی، قاچاق کالا و معضلاتی از این قبیل شده است، اعلام کرد: این موارد ضرورت بررسی عملکرد این مناطق و رفع مشکلات آن را دوچندان می‌کند، اما مع‌الاسف در این مدت برخی از مسئولین محلی به مردم القا کرده‌اند که با ایجاد مناطق آزاد، اوضاع اقتصادی و معیشتی آنان متحول خواهد شد، در صورتی که با اندک بررسی، خلاف این امر ثابت می‌شود و این خود شائبه انتخاباتی بودن این اقدام سخیف مسئولین را بالا می‌برد.

در ادامه این نامه آمده است: با توجه به بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، ایجاد مناطق آزاد باید به اهدافی نظیر انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید و صادرات کالا و خدمات منجر شود. در مورد واردات نیز تنها تأمین اقلام استراتژیک و ضروری مورد تأیید قرار گرفته است.

«این سؤال بطور جدی مطرح می‌شود که چرا برخی مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس بدون در نظر گرفتن منافع ملی در این راستا حرکت می‌کنند. جا دارد اینجا هشدار چند ماه پیش رهبر معظم انقلاب را یادآوری کنیم که در بیانات شان فرمودند: «شماها در این زمینه الان مسئولیت دارید، داخل دولت یا مجلس هستید و می‌توانید تصمیم بگیرید و سعی کنید که این فشار واردات بر کشور را کم کنید. این یک مسئله ی واقعاً مهمی است. امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد».

در بخش دیگری از این نامه تصریح شده است: با در نظر گرفتن اینکه هیچ یک از 7 منطقه آزاد موجود، به سطح مطلوبی از شاخص‌های مذکور نرسیده‌اند و هیچ انگیزه و اقدامی برای اصلاح آن‌ها مشاهده نمی‌شود، آیا تلاش دولت و مجلس برای ایجاد 7 منطقه آزاد جدید و 80 منطقه ویژه، آن هم با عناوینی جذاب و سطحی و به رغم برآوردهای منفی آمار، اسناد و کارشناسان، می‌تواند توجیهی در برابر پیشگاه الهی و ملت مظلوم ایران داشته باشد؟

در پایان این نامه خطاب به نمایندگان مجلس آمده است: ما دانشجویان بسیجی به عنوان چشم بیدار ملت،ضمن مطالبه جدی از نمایندگان ملت شریف ایران، مجدانه از ایشان درخواست می‌کنیم که با نصب‌العین قرار دادن منویات حکیمانه رهبر معظم انقلاب، منافع بلندمدت کشور را مد نظر قرار داده و از اقدامات سطحی که شائبه تبلیغات انتخاباتی دارد، جدا پرهیز کنند.