محمد جواد ظریف در دیدار عصر امروز -شنبه- با جانگ مینگ معاون وزیر امور خارجه چین ضمن بررسی و تبادل نظر در خصوص روابط دوجانبه و منطقه ای با وی، این مطلب را بیان کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با ارزیابی مناسبات ایران و چین گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و چین ، تفاوت ماهوی با دیگران دارد، ما اشتراک نظر زیادی در خیلی از مسائل با چین داریم و ما با چین در دوره پسا تحریم ها نیز روابط متین و رو به گسترشی خواهیم داشت.

ظریف از نقش سازنده چین در مراحل مختلف مذاکرات 1+5 با جمهوری اسلامی ایران و نتایج توافق برجام ابراز خرسندی کرد و گفت: ما سفر آینده نزدیک رئیس جمهوری چین به جمهوری اسلامی ایران را دارای نتایج فراوانی می دانیم و آثار خوبی را برای این سفر متصور بوده و امیدواریم بتوانیم چشم انداز پایه های همکاری های جامع راهبردی دو کشور را ایجاد کنیم.

**ما رویکردهای ایران را در سیاست خارجی خود،رویکردی عاقلانه ارزیابی می کنیم

جانگ مینگ معاون وزیر امور خارجه چین با اشاره به روابط دو کشور اظهار داشت: روابط دو کشور در حال رشد و گسترش است و ما از اینکه روند برجام در حال به ثمر نشستن است بسیار خرسندیم و آمادگی کامل برای تعمیق مناسبات دوجانبه پس از برجام داریم.

وی افزود: سفر رئیس جمهوری چین در آینده نزدیک به جمهوری اسلامی ایران بعد از 14 سال سرآغاز یک مرحله جدید از مناسبات دو کشور است و این سفر ، اولین سفر در سال 2016 خواهد بود و پروتکل ها و سندهای مختلفی با همتای ایرانی در حال تهیه می باشیم.

معاون وزیر خارجه چین با اشاره به جایگاه مهم و نقش عربستان و جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه گفت: ما رویکردهای جمهوری اسلامی ایران را در سیاست خارجی خود ، رویکردی عاقلانه ارزیابی می کنیم و چین در جهت کمک به صلح و امنیت از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.