به گزارش پارس به نقل از  باشگاه خبرنگاران، «نظارت» به معنای ساختاری و سازمانی‌اش در مجلس هفتم پایه‌گذاری شد و در مجلس هشتم و نهم سازمان یافت. اما مجالس در تمامی دوره‌ها فرهنگ نظارت خود را با توجه به سلایق کلان حاکم بر مجلس داشته‌اند. 

 
چنانچه براساس اظهارات "جهانبخش محبی‌نیا" معاون معاونت نظارت مجلس و نماینده اسبق مردم میاندوآب، در دولت قبل مجلس نظارت و حتی تحقیق و تفحص‌های بی‌رحمانه‌ای را انجام داد و اکنون در دولت یازدهم نیز نظارت‌ها به دلیل آن که کشور در ریل اصلی خود قرار گیرد، پیگیری می‌شود.
 
برهمین اساس محبی‌نیا در گفتگویی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان، به بیان نقطه نظرات معاونت نظارت مجلس در مورد انتخابات، برجام، لایحه بودجه، برنامه پنج ساله ششم توسعه و ... پرداخت. مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.
 
خالقی
 
 
*تغییر مسیر سوال نمایندگان از لابی‌گری به نهادمندی
 
باشگاه خبرنگاران جوان: عملکرد معاونت نظارت مجلس را طی 4 سال فعالیت آن چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
محبی‌نیا: معاونت نظارت هنوز در ابتدای راه خود است و سابقه‌ چندانی ندارد، این معاونت برای اعمال نقش نظارتی پارلمانی، محافظت از اجرای صحیح قوانین، سوق دادن سوال‌ها، تحقیق و تفحص‌ها، تذکرات به سمت و سوی کارشناسی بوده که آن هم لازمه‌اش انجام اقدامات بسیار بزرگ است. معاونت در واقع یک نوع پشتیبانی، تدارکات و ساختارسازی را انجام می‌دهد و ما باید راه قانون‌گذاری و اجرای آن را هموار کنیم.
 
معاونت نظارت مجلس تلاش دارد سوال‌های نمایندگان را از وزرا از حالت اولیه، لابی‌گری، اعمال فشار و اهداف فردی به سوی فربه کردن نهادهای نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعه معطوف کند که لازمه آن انجام یکسری اقدامات بسیار سنگین در عرصه حقوق، فرهنگ سیاسی، پارلمان تاریستی (نظام پارلمانی) است.
 
* ایجاد «کارشناس امور نظارتی و مراقبت از قوانین» در نهادهای کشور
 
باشگاه خبرنگاران جوان: معاونت نظارت مجلس تاکنون چه اقداماتی را انجام داده است؟ 
 
محبی‌نیا: معاونت نظارت مجلس تقریبا طی این 4 سال سازمان‌پذیری داشته است، اداره کل ساماندهی نظارت توسط نمایندگان ناظر تا حدی که مقدور باشد جلسات و بحث‌های نمایندگان را متناسب با نیاز روزشان در نظر گرفته و با تهیه نیازهای کارشناسی شده به آ‌ن‌ها کمک می‌کنند که البته هنوز با حد نهایی و مطلوب آن فاصله داریم. اداره کمیسیون اصل نود مجلس نیز زیر نظر معاونت نظارت قرار دارد که در آن قسمت هم کارهای مطلوبی انجام شده است.
 
«کارشناس امور نظارتی و مراقبت از قوانین» در نهادهای کشور شکل گرفته است که اگر موفق به انجام این امر به صورت الکترونیکی شویم آن زمان در واقع با تمام بدنه نظام و سازمان‌ها ارتباط برقرار کرده‌ایم و اگر قانون به هر دلیلی در یک سازمان و یا نهادی زیر پا گذاشته شود، آلارم‌های لازم به صدا درخواهد آمد، البته این‌ موضوع اکنون تنها در حد طرح و برنامه‌ است.
 
 
باشگاه خبرنگاران جوان: آینده فعالیت معاونت نظارت مجلس را چگونه می‌بینید؟
 
محبی‌نیا: با توجه به جوان بودن، آینده معاونت نظارت و معاونت تقنین مجلس را روشن می‌بینم، مطمئنا این طفل در یک زمان قد و قواره خوبی پیدا خواهد کرد.
 
 
*دعواهای سیاسی مانعی سر راه رفاه جامعه
 
باشگاه خبرنگاران جوان: ارزیابی شما از نحوه چینش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مجلس آینده چگونه است؟ 
 
محبی‌نیا: به هیچ عنوان نباید اصلاح‌طلبی و یا اصولگرایی در مجلس دهم مطرح باشد، بلکه بحث باید بر روی عملکرد افراد و نمایندگان باشد زیرا مردم از بازی‌های سیاسی خسته شده‌اند. طی 37 سال در کشور مدام  از راست و چپ و اصلاح‌طلب و اصولگرا گفته شده و نتیجه آن تنها این بوده که مردم هنوز به رفاه و معیشت لازم نرسیده‌اند. اگر مجلس دهم براساس کمیسیون محوری فعالیت کند و کمیسیون‌ها نیز بر مبنای برنامه‌های حوزه‌های اقتصاد، صنعت، حمل و نقل، عمران روستایی و شهری و روابط خارجی یارگیری کند آن زمان می‌توان به حصول پیشرفت امیدوار بود.
 
ما هنوز در کشور ساختارهای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه پایدار را که یکی از آن‌ها احزاب است، نداریم و نتوانستیم از قبل نقشه کار و راه مجلس را برنامه‌ریزی کنیم، نحوه انتخاب مردم از میان کاندیداها در انتخابات مجلس براساس قومیت، حزب، پول و برانگیختگی ترحم افکار عمومی است که در نهایت یک هفت بیجاری در مجلس درست می‌شود.
 
* برخی می‌خواهند با توهین و ادعا صندلی‌های مجلس را تصاحب کنند
 
باشگاه خبرنگاران جوان: برای جلوگیری از پیش آمدن چنین روندی در مجلس آیا می‌توان همانند آزمونی که برای ورود به مجلس خبرگان رهبری تعبیه شده، آزمونی برای کاندیداهای مجلس در نظر گرفت؟
 
محبی‌نیا: مجلس شورای اسلامی تنها با سواد نظری کاری پیش نخواهد برد، زیرا سواد نظری حتما باید توأم با تجارب حضور در عرصه‌ها باشد یعنی ابتدا یک کاندیدا باید نسبت به جامعه و انقلاب اسلامی تعهد و دلسوزی داشته باشد بعد دعوای میان نماینده این شهر و آن شهر.
 
بنده به برخی دوستان اعلام کردم که حداقل اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای مجلس آینده یک برنامه کاری بجای برنامه‌های سیاسی اعلام کنند. ما می‌خواهیم تنها با توهین، ادعا و شعار صندلی‌های مجلس را در اختیار بگیریم و زمانی هم که آن را تصاحب کردیم از این طرف و یا آن طرف می‌افتیم.
 
 
*حضور گسترده داوطلبان بیانگر جامعه‌ سیاسی و بیمار است
 
باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما استقبال گسترده برای نمایندگی مجلس چه معنایی خواهد داشت؟
 
محبی‌نیا: به نظر می‌رسد این حضور به منزله یک فراخوان عمومی برای رفتن کوه باشد و داوطلبان کوهپیمایی را با ثبت نام اشتباه گرفته‌اند. براساس علوم سیاسی زمانی که جامعه بیش از حد سیاسی شود به آن جامعه مریض حال می‌گوییم، برخلاف برخی اظهارنظرهای مسئولان که این امر را به منزله نقطه امید می‌بینند بنده این حضور چند برابری را یک بیماری می‌دانم به طور مثال در شهری که تنها دو نماینده نیاز دارد اکنون نزدیک به 80 نفر ثبت نام کرده‌اند.
 
این در صورتی است که آن‌ها می‌توانند با مشورت 4 نفر از میان اصولگراها و 4 نفر از میان اصلاح‌طلبان انتخاب کرده تا برای حضور در انتخابات مجلس ثبت‌نام کنند تا آرای مردم هم پایین نیاید زیرا نماینده‌ای که می‌تواند با 150 هزار رأی به مجلس وارد شود با وجود تعدد کاندیداها با 25 هزار رأی به مجلس ورود می‌کند و مسلما این امر مشروعیت نظام سیاسی را زیر سوال می‌برد.
 
برخی شگردهای تبلیغاتی را در زمان انتخابات نباید نادیده گرفت اگر انتخابات سلیقه‌ای را بر امر انتخابات حاکم کنیم متأسفانه مصیبت‌هایی را در پی خواهد داشت که غیرقابل است. حضور چشمگیر مردم برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس به فرهنگ عمومی، سیاسی، عملکرد دستگاه‌های سیاسی و بسیاری مسائل دیگر بازمی‌گردد و برای بهبود این روند بهتر است تحزب را در کشور راه‌اندازی کنیم.
 
اگر برخی نخبگانی که حضورشان در مجلس مورد نیاز است در این وادی رأی نیاورند، حاصل کار انتخاب افراد ناشی و بدون تجربه‌ خواهد بود و این همان پوپولیسم است.
خالقی
 
*برخورد نخبگان با نوسانات قیمت نفت سیاسی‌کارانه است
 
باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به آنکه در آستانه ارائه لایحه بودجه سال 95 به مجلس هستیم و قیمت نفت نیز کاهش چشمگیری داشته به نظر شما چگونه می‌توان بودجه‌ای برنامه‌ریزی کرد که اقتصاد مقاومتی و نیازهای مردم در آن به خوبی مورد توجه قرار گیرد؟ 
 
محبی‌نیا: تحلیل و بررسی کارشناسان طی حدود 2 سال گذشته از افت قیمت نفت و سیر نزولی آن خبر می‌داد و ما حدود 6 ماه پیش نامه‌ای را مبنی براینکه مبادا در دامی گرفتار شوید که سمت و سوی تحلیل‌ها فوران قیمت نفت را پیش‌بینی می‌کند به رئیس جمهور ارسال کردیم . متأسفانه برخورد نخبگان در کشورمان با صعود و نزول‌های قیمت نفت سیاسی‌کارانه است یعنی با افزایش قیمت نفت مخالفان دولت اعلام می‌کنند که درآمدهای نفتی به صورت سیل‌آسا افزایش پیدا کرده و حال باید نتیجه آن را در عمران، آبادانی، رفاه و معیشت مردم ببینیم اما از آن طرف دولتمردان نیز افزایش قیمت‌های جهانی را هم‌گام با افزایش صعودی قیمت نفت بهانه می‌کنند لذا در بحث حسابداری فرقی نمی‌کند.
 
اما زمانی که قیمت نفت کاهش می‌یابد، اعلام می‌کنند که این یک توفیق ناخواسته‌ای بوده که اکنون می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم و در اینجا به نوعی تشخیص درست را از جامعه گرفته و در نهایت رفتار درست اقتصادی، سیاسی، فرهنگی را در کشور از دست خواهیم داد. طی مکاتباتمان با کارشناسان و ریاست جمهوری اعلام کردیم اگر جدا به دنبال عملیاتی ساختن اقتصاد مقاومتی در کشور هستید باید این امر را از مرحله نظری به اجرا برسانید و مقوله‌ای مانند فروش نفت، گاز و حتی منابع معدنی را از بودجه جدا کنید.
 
* باید در پی تثبیت ارزش‌های اقتصادی خود باشیم
 
باشگاه خبرنگاران جوان: اگر مبالغ ناشی از فروش نفت، گاز و معدن از بودجه جدا شود، باید آنها را در کدام قسمت هزینه کرد؟
 
محبی‌نیا: علم اقتصاد در این قسمت اعلام می‌کند که درآمدهای خود را معطوف به اخذ مالیات کرد و برای افزایش درآمدهای مالیاتی نیز باید پایه مالیاتی را گسترش داد به نحوی که کمر تولید و سایر فعالیت‌ها در کشور نشکند. شاید میزان قیمت نفت به 15 دلار هم برسد، در آن زمان با این قیمت دیگر استخراج نفت هم به صرف کشورمان نخواهد بود. کشور اکنون در حالت رکود اقتصادی بسر می‌برد و نمی‌توان مالیات‌ها را افزایش داد و این در صورتی است که رؤسای سازمان‌های مالیاتی بارها ادعا کرده‌اند به اندازه درآمدهای مالیاتی و یا حداقل 70 درصد آن فرار مالیاتی در کشور داریم.
 
جامعه‌ای که اکنون در حالت جنگ اقتصادی با دنیاست تنها باید به دنبال تثبیت ارزش‌های خود باشد اما متاسفانه بودجه بی‌حساب و کتاب تدوین می‌شود و ما نسبت به کسب درآمدهای خود آن همیت و غیرت لازم را نداریم لذا باید با گسترش پایه‌های مالیاتی در مقابل فرارهای مالیاتی ایستاد. بسیاری از بنیادهای کلان وابسته به دولت، حاکمیت و فلان آقا هستند که در کشور مالیات پرداخت نمی‌کنند که در این زمینه دولت باید سازمان‌های مالیاتی خود را مکلف و موظف به جمع‌آوری مالیات در حد گسترده‌ای کنند.
 
بسیاری از مؤسسات بدون وجود ماهیت و وابستگی دولتی میلیاردها تومان از منابع دولتی پول دریافت می‌کنند و اکنون باید با قطع ردیف‌ها و اضافه خرج‌ها در بودجه کار شجاعانه‌ای را انجام داد. البته از طریق دارایی‌های به خواب رفته در کشور نیز می‌توان کمک بسیاری به بودجه انجام داد.
 
راه دیگر برای رشد اقتصادی جدی گرفتن صندوق توسعه ملی است، بنده معتقدم پول‌های وارد شده به این صندوق حداقل به مدت 5 سال باید نگاه داشته شده و سپس خارج شود تا از این طریق یک پشتوانه عظیم مالی و ارزی برای روزهای شکننده کشورمان داشته باشیم. شاید حدود 6 برابر بودجه؛ وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها، ارتش و نهادها ساختمان‌ و ویلاهای اضافی دارند که مجلس می‌تواند با تصویب یک قانون این قسمت‌ها را در اختیار یک نهاد واقعا مطمئن قرار دهد( تا در آنجا نیز بار دیگر مصیبتی برای خود درست نکنیم) تا با کوچک کردن دولت، دولتی چابک‌تر داشته باشیم.
 
 
*دولت سابق به اسم عدالت فعالیت‌های پوپولیستی داشت
 
باشگاه خبرنگاران جوان: دارایی‌های به خواب رفته چه دارایی‌هایی هستند؟
 
محبی‌نیا: دارایی‌هایی که می‌توان در اکثر خیابان‌های تهران مشاهده کرد، ساختمانی با ارزش 5 هزار میلیارد تومان حدود 30 سال است که بلا استفاده رها شده و این امر در سطح گسترده‌ای از اوقاف گرفته تا وزارت‌خانه‌ها، نهادها، بانک‌ها، ارتش قابل مشاهده است.
 
متأسفانه در فروش دارایی‌های به خواب رفته اهمال‌گری شده است به طور مثال در زمان فروش یک خودروی دولتی به بخش خصوصی، آن خودرو به مدیر همان بخش دولتی با اقساط 30 ساله واگذار می‌‌شود.
 
* دولت در بحث یارانه‌ها به مردم و این انقلاب جفا می‌کند
 
باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما دولت در بودجه 95 یارانه پردرآمدها را قطع خواهد کرد؟
 
محبی‌نیا: دولت در بحث یارانه‌ها به مردم و این انقلاب جفا می‌کند، مگر خود دولت اعلام نکرد که در شب پرداخت یارانه‌ها دچار مصیبت عظمی می‌شود پس براساس چه لزومی هنوز به اقشار پردرآمد یارانه تعلق می‌گیرد، حداقل 25 هزار میلیارد تومان می‌توان از کنار قطع یارانه به خزانه کشور بازگرداند تا در بخش‌های عمرانی سرمایه‌گذاری شود. البته بودجه‌های عمرانی پیش‌کش، ترس ما از ماندن در بودجه‌های جاری کشور است.
 
دولت سابق تحت عنوان اجرای عدالت دچار خطای بسیار بزرگی شد و با ارائه یارانه به اقشار پردرآمد یک کار پوپولیستی انجام داد، در صورتی که عدالت به معنای استفاده اقشار کم درآمد جامعه از یارانه است و متاسفانه اکنون دولت همان کار دولت سابق را ادامه می‌دهد.
 
 
*پسماند تخاصم غربی‌ها بر روی روند اجرای برجام ریخته می‌شود
 
باشگاه خبرنگاران جوان: چرا دولت یازدهم با توجه به آنکه می‌داند کار دولت قبلی پوپولیستی است باز آن را ادامه می‌دهد؟ 
 
محبی‌نیا: براساس ادبیات اقتصادی پوپولیست یک بیماری اپیدمی است و دولت برای آنکه پایگاه اجتماعیش دچار ضربه و آسیب نشود هنوز روند ارائه یارانه را به اقشار پردرآمد ادامه می‌دهد، بنده معتقدم تیم اقتصادی دولت در این زمینه کم لطفی می‌کند و در صورت آنکه پای این آقایان به محاکمه باز شود، پرداخت یارانه به این شکل بی‌حساب و کتاب جزو جرایم اقتصادی باشد.
 
باشگاه خبرنگاران جوان: برنامه پنج ساله ششم توسعه دولت را چگونه تحلیل می‌کنید؟
 
محبی‌نیا: برنامه ششم توسعه طبق لایحه‌ای که بنده مشاهده کردم، عیوب بسیاری دارد که یا دولت باید آن را اصلاح کند و یا اینکه اگر مجلس کارایی پیش رو داشته باشیم دست به اصلاح برنامه پنج ساله ششم توسعه بزند در غیر اینصورت با این برنامه ششم ما امکان پرش و جهشی نخواهیم داشت.
 
* باید مراقب باشیم در روند اجرای برجام برای مردم رنجشی پیش نیاید
 
باشگاه خبرنگاران جوان: همان‌طور که مستحضرید در روند اجرای برجام شاهد اقداماتی از سوی طرف غربی هستیم که می‌توان آن را نقض برجام دانست، نظر شما در این زمینه چیست؟
 
محبی‌نیا: بنده معتقدم اقدامات آمریکایی‌ها بیانگر پسمانده تخاصم غربی‌هاست که اکنون بر روی برجام ریخته می‌شود. ما با آمریکایی‌ها سال‌هاست درگیری‌هایی داریم که البته این امر تاکنون به خوبی مدیریت شده است، آمریکایی‌ها ناخواسته دست به تأیید ملتی زدند که همیشه برای آنها بحران و پرونده‌سازی ایجاد می‌کردند.
 
اکنون ما به جنگ‌ دیپلماسی روی آورده‌ایم و در این میان متانت، زیرکی، دانش حقوقی و بین‌الملل و لابی‌گری دیپلماسی افسران سیاست خارجی ما توانست منافع ملی را برای جمهوری اسلامی ایران بدست بیاورد لذا طبیعی است که از روز اول احتمال نقض برجام از سوی طرف مقابل وجود داشت که امیدواریم به درستی اجرا شود. در روند اجرای برجام باید توجه کرد که برای ملت ایران احساس رنجشی پیش نیاید و در عین حال باید هوشیاری و مراقبت‌های لازم را انجام داد.