پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌به‌مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) به دیدار خود با یکی از مقامات اروپایی اشاره کرد.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند: «امروز خود غربی‌ها به این معنا گواهی میدهند. یک سیاستمدار برجسته‌ی غربی به من گفت دنیای ما دنیای پوچ و پوکی است و این را حس میکنیم. راست میگوید؛ این تمدّن ظاهر پُرزرق‌وبرقی داشت امّا باطن خطرناکی برای بشریّت داشت. امروز تضادهای تمدّن غربی خود را دارد نشان میدهد؛ در آمریکا یک‌جور، در اروپا یک‌جور، در مناطق تحت سلطه‌ی اینها در سراسر دنیا هم یک‌جور.»

بررسی خبرنگار پارس نشان می دهد احتمالا منظور رهبر معظم انقلاب دیدار با نخست وزیر مجارستان بوده که چندی پیش به ایران آمده بود. «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان یک ماه پیش، 10آذر 94 به ایران آمده بود.

خبرنگار پارس به بخشی از آن دیدار دست یافته است. در آن دیدار نخست‌وزیر مجارستان، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ وارونه جلوه دادن حقایق توسط دستگاه‌های تبلیغاتی، خود و اعضای کابینه‌اش را از عناصر انقلابی علیه اشغالگری خواند و گفته بود: تا زمانی که در جریان مبارزات انقلابی بودیم، مشکلی نداشتیم اما همین که فهمیدند بنا داریم نظام جدیدی را برای ساختن کشور ایجاد کنیم، تبلیغات منفی علیه ما شروع شد.

اوربان با اشاره به اینکه مناسبات جهانی در حال «تغییر» است، گفته بود: این تغییرات سریع، به تصویری که غرب و قدرت‌های جهانی از خود ایجاد کرده‌اند، صدمه زده و آنان را در شرایط نامساعد روحی قرار داده است.

وی گفته بود: مبنا قرار گرفتن «توسعه»، معیارهای گذشته‌ی غرب را در حوزه‌های اخلاق، سیاست و دین در معرض فروپاشی قرار داده و شرایط سخت و حساسی را ایجاد کرده است.

نخست‌وزیر مجارستان مشکلاتی نظیر «کاهش جمعیت»، «از دست رفتن ارزش خانواده و تشویق به تشکیل خانواده‌های ناسالم»، «بحران‌های پی‌درپی اقتصادی»، «تضعیف توان امنیتی و دفاعی» و «حضور تروریست‌ها» را از مسائل فراروی اروپا در شرایط کنونی خوانده و گفته بود: این بحران‌ها غرب را وادار کرده است که رویکرد و نگاه خود را به شرق نزدیک کند تا با یافتن ارزش‌های معنوی بتواند به راه‌حل‌هایی دست یابد.