به گزارش پارس به نقل از فارس،حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند در مجلس شورای اسلامی، به تشکیل جلسه امروز بعدازظهر کمیسیون انرژی مجلس اشاره کرد و گفت: مسئولان نهادهای مربوطه از جمله وزارتخانه‌های نفت، پلیس راهور، سازمان‌ هواشناسی، سازمان ملی استاندارد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جلسه حاضر شدند.

وی ادامه داد: موضوع جلسه، بررسی دلایل آلودگی هوا و کیفیت بنزین‌های وارداتی بود که در نهایت نتیجه این شد که آلودگی هوا تنها معلول کیفیت بنزین وارداتی نبوده و کیفیت گازوئیل، سوخت مایع، سوخت منازل و نیروگاه ها نیز در بروز این بحران موثرند.

امیری خامکانی در ادامه گفت: پس از مذاکرات و ارائه گزارش‌های و نظرات، جمع‌بندی جلسه بدین صورت انجام شد که ربط دادن آلودگی هوای کلان‌شهرها صرفاً به بنزین وارداتی، دادن آدرس غلط است.

امیری خامکانی از محتوای غنی جلسه امروز کمیسیون انرژی به واسطه حضور نمایندگان همه دستگاه‌های مربوطه خبر داد و گفت: نمایندگان دستگاه‌های مربوطه بر این امر واقف بودند که در دو سال اخیر، بنزین وارداتی به کشور از استاندارد یورو 4 برخوردار بوده و حتی دو محموله‌ای که از این استاندارد برخوردار نبود، از مرز برگردانده شده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون عمده تولید بنزین داخل یورو 4 است، اظهار داشت: در کلان‌شهرهای کشور بین 50 تا 80 درصد بنزین یورو4 مصرف می‌شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: عوامل متعددی بر روی آلودگی هوا مؤثر است از جمله کیفیت پایین خودروها و موتورسیکلت‌ها که بیش از خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند، احتراق ناقص و کیفیت پایین تجهیزات گرمایشی ساختمان‌ها.

وی با نقل قول از میهمانان امروز جلسه درباره آنالیز هوای کشور در فصول مختلف تصریح کرد: مسئولان حاضر در جلسه امروز اظهار داشتند که آلودگی هوا در فصل‌های مختلف معلول عوامل متفاوتی است، مثلاً در فصل سردآلایندگی ناشی از وسایل نقلیه و در فصل گرم، بیشتر گرد و خاک و ریزگردها موجب آلودگی هوا می‌شود.

نماینده مرد زرند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تردد شش میلیون خودروی فرسوده در کشور که دو میلیون آن در تهران تردد می‌کنند، گفت: در اکثر کلان‌شهرها به ویژه تهران، ما به یک مدیریت واحد جهت مقابله با آلودگی هوا نیازمندیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجماع اعضای کمیسیون و میهمانان بر این نکته که فقدان یک مدیریت واحد در امر مدیریت آلودگی هوا وجود ندارد، گفت: در پایان جلسه کمیسیون انرژی بر روی این مسئله توافق شد که حتی در صورت استفاده از بنزین با استاندارد یورو 5 نیز اگر از خودروهای با کیفیت استفاده نشود، امکان تشدید آلودگی هوا وجود دارد.