به گزارش پارس به نقل از فارس، با تشدید بحران سوریه و وقوع برخی تحولات سرنوشت ساز روسیه بار دیگر به موضع گیری در این زمینه پرداخته است. در این راستا وزارت دفاع روسیه، ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر خودداری این کشور در استفاده از پایگاه دریایی طرطوس در سوریه را تکذیب کرد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه روز پنجشنبه ۱ فروردین خود تاکید کرد که ادعای برخی رسانه های خبری مبنی بر این که ناوهای روسی به دلیل تشدید بحران سوریه به جای استفاده از بندر طرطوس سوریه برای بارگیری آذوقه و مواد مورد نیاز در بندر بیروت لنگر می اندازند بی اساس است. برخی رسانه های غربی به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شدند که ناوهای روسی به جای بندر طرطوس در سواحل بیروت در لبنان لنگر می اندازند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه گفته شده است: ادعای رسانه های خبری که ناوهای روسی با تشدید مناقشه سوریه به جای بارگیری در بندر طرطوس که پایگاه پشتیبانی روسیه در آن واقع شده است در بیروت توقف می کنند، بی اساس است و با واقعیت مطابقت ندارد. وزارت دفاع روسیه در پایان بیانیه خود یاداوری کرده است: ناوگروه روسی و در راس آن ناو" یاروسلاو مودری" و رزمناوهای" کالینینگراد" و" آلکساندر شابالین" اخیرا در سواحل لبنان توقفی داشتند اما ارزیابی این رویدادبه عنوان خودداری روسیه از استفاده از پایگاه پشتیبانی طرطوس در سوریه نادرست است. پایگاه طرطوس سوریه از زمان شوروی سابق به عنوان پایگاه پشتیبانی در اختیار روس ها قرار دارد.

گفتنی است روسیه در سال های اخیر با موافقت سوریه، پایگاه دریایی خود در ساحل مدیترانه ای سوریه یعنی در بندر طرطوس را توسعه داده و ناوهای رزمی روسیه برای انجام عملیات دریایی در دریای مدیترانه و دریای سرخ از این پایگاه استفاده می کنند. این در حالی است که با ادامه نا آرامی ها در سوریه و چشم انداز گسترش مداخله غرب و متحدین عرب آن در این کشور که البته با مخالفت شدید روسیه مواجه شده است، گزارش ها حاکی از تاکید مقامات ارشد نظامی روسیه در باره حفظ پایگاه دریایی خود در سوریه است.

در این راستا چندی قبل دریاسالار ویکتور چیرکوف فرمانده نیروی دریایی روسیه تاکید کرد که کشورش به هیچ عنوان قصد ندارد از پایگاه دریایی خود در بندر طرطوس سوریه صرف نظر کند. وی ضمن تاکید بر ضرورت استمرار فعالیت این پایگاه دریایی، اظهار داشته که ماموریت این پایگاه کمک رسانی و حمایت از کشتی های روسیه است که دردریای مدیترانه حضور دارند. وی همچنین اعلام کرد که پایگاه دریایی روسیه در بندر طرطوس به ارائه پشتیبانی از ناوهای رزمی که ماموریت مبارزه با دزدان دریایی در خلیج عدن و اقیانوس هند را دارند، می پردازد.

پایگاه دریایی طرطوس براساس موافقتنامه ای که در سال ۱۹۷۱ در دوره جنگ سرد بین سوریه و شوروی منعقد شد در اختیار آن قرار گرفت. پس از فروپاشی شوروی هر چند فعالیت این پایگاه با رکود نسبی مواجه شد اما در سال ۲۰۰۶ میلادی مذاکراتی بین سوریه و روسیه برای توسعه و گسترش این پایگاه دریایی انجام شد و از سال ۲۰۰۹ میلادی روسیه مشغول بازسازی و گسترش این پایگاه دریایی به منظور جای دادن شناورهای رزمی بزرگتر در آن بوده است. در عین حال ناوهای رزمی روسیه به دفعات در این پایگاه دریایی لنگر انداخته اند. در آخرین مورد یک ناوگان دریایی تحت هدایت ناو هواپیمابر آدمیرال کوزنتسوف در اواخر اکتبر ۲۰۱۱ در چارچوب نمایش پشتیبانی روسیه از دولت سوریه در این پایگاه دریایی پهلو گرفت. پایگاه دریایی طرطوس آخرین پایگاه نظامی روسیه در خارج از اتحاد شوروی و تنها نقطه سوخت گیری ناوهای روسیه در دریای مدیترانه محسوب می شود. بدون در اختیار داشتن این پایگاه دریایی، ناوهای رزمی روسیه ناچار هستند تا برای سوخت گیری به پایگاه های نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه باز گردند.