به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران برای بحث درباره بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حضور یافت.

عراقچی درباره بررسی قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پی ام دی گفت: یک مرحله مهم از اجرای برجام و یک معضل بزرگ به نام پی ام دی امروز بسته شد و همانظور که دکتر ظریف فرمودند به تاریخ پیوست.

وی افزود: شورای حکام امروز یک دستور کار داشت و آلمان به نمایندگی 1+5 این موضوع را در شورای حکام مطرح کرد.

عراقچی اضافه کرد: امروز 37 عضو برای سخنرانی در نشست ثبت نام کرده بودند که حتی اعضای غیر شورای حکام نیز برای سخنرانی ثبت نام کرده بودند. در جلسات شورای حکام در هنگام مباحثات دیگر کشورها نیز می‌توانند مشارکت کنند اما هنگام رای گیری فقط 35 کشور حضور خواهند داشت.

وی گفت: تقریبا همه کسانی که صحبت کردند در تایید قطعنامه و اظهار خوشبختی از پایان یافتن نقشه راه بود و بیانیه‌های صادر شده عمدتا بسیار مثبت بوده و در جهات  نگاه به آینده بوده و در پایان جلسه رئیس برزیلی شورای حکام گفت که به نظر می‌رسد که این قطعنامه با قاطعیت آرا به تصویب برسد و حتی به رای گیری گذاشته نشد و به اتفاق آرا همگی با این قطعنامه اعلام موافقت کردند.

عراقچی گفت: نمی‌توان در این قطعنامه هیچ نکته منفی ویژه‌ای یافت و کلیت قطعنامه و مولفه‌های آن مثبت بوده و در این قطعنامه هیچگونه ابراز نگرانی و عبارت منفی نداشته و همه جا از ادبیات مثبت و سازنده استفاده شده و در حقیقت کلیت آن ساختار مثبتی بوده و مولفه‌های اصلی آن اعلام می‌کند که نقشه راه میان ایران و آژانس تمام شده و تمامی موضوعات مربوط به پی ام دی حل شده و اعلام می‌شود که همه قطعنامه‌های گذشته لغو می‌شود.

وی گفت: دستور کار آژانس در این قطعنامه تغییر می‌کند و تا کنون نگاه دستور کار آژانس به گذشته بوده و دستور کار جدید عبارت از نظارت بر برجام است. از این به بعد ماموریت آمانو نگاه به آینده و نظارت بر برجام است و این یک مولفه کلیدی است. ما تاکید داشتیم که صراحتا اعلام شود که پرونده پی ام دی بسته شود و در پاراگراف نهم به این موضوع صراحتا اشاره شده است. البته آژانس دائما بر اجرای برجام نظارت داشته و تخلفات را گزارش می‌دهد. قطعنامه بسیار محکم و با اقتداری است که یک فصل نوینی را در همکاری های آژانس و ایران ایجاد می کند.

عراقچی درباره لغو تحریم‌ها و سازوکارها بعد از قطعنامه شورای حکام اضافه کرد: با بسته شدن پرونده در آژانس گام مهمی در اجرای برجام توسط طرف‌های مقابل ما انجام شده است. قطعنامه را با مشورت ایران تهیه و تصویب کردند و یکی از تعهدات کلیدی آنها انجام شده است و ما هم در برجام تعهداتی داریم که دو تا از تعهدات را پس از بسته شدن پی ام دی موکول کرده بودیم که بحث اراک و انتقال اورانیوم بوده و بحث های جمع آوری سانتریفثیوژها را نیز از قبل شروع کرده بودیم و فکر می کنم که طی 2 الی 3 هفته کارهای خود را تکمیل کنیم و برآورد می کنیم که آژانس نیز چند روزی برای راستی آزمایی اقدامات ایران نیاز داشته باشد و برآورد من این است که 3 هفته الی یک ماه نیاز باشد که روز اجرایی شدن برجام آغاز شود و در روز اجرایی شدن تحریم‌ها به صورت عملی برداشته خواهند شد.

وی گفت: پیام روشنی توسط جامعه بین الملل بوده که از برجام حمایت کرده و از بسته شدن پروندن پی ام دی حمایت می کند و زمانی که این پرونده به اجماع آرا توسط شورای حکام بسته می شود نشان از آن دارد که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید می کند و گذشته را مسدود کرده و نگاه به آینده را آغاز می کند و در حمایت از زدوده شدن اتهامات علیه ایران بوده است.

عراقچی درباره اهمیت پی ام دی گفت: تمام داستان هسته‌ای و تمام اتهاماتی که به ما زده شده و تحریم هایی که صورت گرفته به بهانه و به استناد به همین پی ام دی بوده است. در ساختن یک نظر منفی نسبت به ایران و امنیتی سازی موضوع ایران و معرفی سازی ایران به عنوان تهدیدی برای صلح بین الملل با استناد به پی ام دی بوده است. ابتدای این بنا شاید بر اساس یک سری اشتباهات ما بوده است و مجموعه ای از این عوامل سبب شده بود که یک بنای کاذبی ساخته شده بود و ایران را به عنون یک تهدید معرفی کرده بودند که در حال ساخت بمب اتم است. سرو صدای صهیونیست ها در جهان که ایران دو ماه با بمب اتم فاصله دارد همگی فروپاشید و اصرار ما برای بسته شدن پی ام دی این بوده که بیایند اعتراف کنند که برنامه ایران صلح آمیز است و این بنای دروغ و اتهامات علیه ایران فروبپاشد و اصرار ما به حق بوده به خصوص تاکیداتی که مقام معظم رهبری در این خصوص و در نامه ای که نوشته بودند درباره بسته شدن پی ام دی تاکید کرده بودند.

وی گفت: مسلما این یک شکست اطلاعاتی برای غربی ها بوده و طی سال های گذشته تمام سرویس های اطلاعاتی غرب در تلاش بودند که اثبات کنند ایران در حال انجام برنامه هسته‌ای تسلیحاتی است و بسته شدن پی ام دی یک شکست برای آنها به شمار می‌آید.

عراقچی اضافه کرد: طی روزهای آینده گزارشی به آژانس ارائه خواهیم داد که به نقاط ضعف گزارش آژانس نیز پاسخ داده شود و در این گزارش تنها اشاره شده که ایران پیش از سال 2003 مطالعاتی داشته و مواد هسته ای ایران هیچگونه انحرافی نداشته است.

معاون وزیر خارجه گفت: ما همواره طی یک دهه گذشته می گفتیم که تحریم ها علیه ایران ظالمانه و غیر عادلانه است و این گزارش بر ادعای ایران صحه گذاشته و راه را در آینده برای بررسی های حقوقی باز می گذارد. من فکر می‌کنم که طی ماه های آینده فرصتی بازی را خواهیم داشت که حقوقدانان ما به بررسی تحریم ها ناعادلانه را بپردازند.

وی درباره موضوعات خاکستری در گزارش آژانس گفت: درباره گذشته هیچ وقت نمی توان قضاوت قطعی کرد. آمانو اگر بخواهد گزارش بی طرفانه و فنی بدهد باید از احتمالات حرف بزند و زمانی که این 12 پرونده را در گزارش خود اشاره می کند به چاشنی های انفجاری اشاره می کند که هم می تواند در سلاح هسته ای به کار رود و هم کاربرد مسالمت آمیز نیز دارد و به مدل سازی کامپیوتری اشاره می کند که هم در سلاح کاربرد دارد و هم کاربرد صلح آمیز دارد. بنابراین آمانو یک جنبه بینابینی در گزارش خود را حفظ کرده و قبلا نیز گفته که نمی‌تواند یک گزارش کاملا سفید یا سیاه را ارائه دهد و بلکه یک گزارش کلی در این باره ارائه کرد. همین خاکستری بودن گزارش حاکی از فنی و حرفه ای بودن آن است مهم این است که شورای حکام به عنوان نهاد تصمیم گیری در آژانس، پرونده پی ام دی را مسدود اعلام کرد. دیگر هیچ ماموریتی به آمانو درباره پی ام دی داده نمی شود.

وی اضافه کرد: پی ام دی کاملا بسته شده و اینکه در آینده آژانس طبق پروتکل الحاقی خواستار دسترسی شود بر اساس پرونده برجام است و در هیچ جای برجام هیچگونه اشاره ای به باز ماندن پی ام دی وجود ندارد.

عراقچی افزود: ماموریت به مدیر کل برای نظارت بر برجام معطوف به آینده است و آژانس از الان به بعد گزارش های دوره ای خواهد داد و هر جا نقضی روی دهد گزارش می دهد و نگاه قطعنامه به آینده است و هیچگونه نگاهی به گذشته و 15 سال پیش ندارد.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: مدیر کل در حیطه اختیارات و برجام می تواند درخواست همکاری کند و به طور مثال در روز اجرای برجام پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا خواهیم کرد و آژانس می تواند بر اساس چارچوبی که در برجام مسخص شده درخواست دسترسی داشته باشد. پی ام دی یک مقوله بسته شده و از الان به بعد با برجام مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: هدف ما در قطعنامه این بوده که پی ام دی بسته شود و موضوع مهم این است که آژانس به مدیر کل آژانس می گوید که نقشه راه تمام شده و به مدیر کل هیچگونه ماموریتی نداده که در موضوع پی ام دی فعالیت کند.

عراقچی گفت: شورای حکام آن چیزی که مد نظر ایران بوده را به طور کامل اجرا کرد.

معاون ظریف درباره بیانیه مشترک ظریف و موگرینی گفت: در برجام چند روز داریم که مراحل مختلف برجام را مشخص می کند. آخرین روزی را که اعلام کردیم روز تصویب بود که در همه کشورها مراحل تصویب برجام تکمیل شد و پس از آن به موگرینی اطلاع دادیم که مراحل در ایران طی شده و طریف و موگرینی بیانیه مشترک دادند که در روز 18 اکتبر 26 مهرماه اعلام کردند که امروز روز تصویب بوده و وارد مرحله بعدی می شویم و در این روز فرامین لازم برای لغو تحریم ها را صادر کردند و وارد انجام تعهدات شدیم که ما درباره اراک و اورانیوم تعهدی داشتیم و آنها نیز درباره پی ام دی تعهد داشتند و پس از آن به روز اجرایی شدن می رسیم و در آن روز ظریف و موگرینی طی بیانیه مشترکی اعلام می کنند که آن روز اجرا است و امیدواریم که در اوایل ژانویه روز اجرا اعلام شود و از آن روز تحریم ها لغو یا متوقف می شود.

وی درباره انتقال مواد غنی شده گفت: در نظنر و فردو یک تعدادی از سانتریفیوژها باید برداشته می شد و این کار به اجرای پی ام دی ارتباطی نداشته و بنای ما بر این است که طی 2 هفته آینده به عدد مورد توافق در نظنر و فردو برسیم و این در حال انجام شدن است و کار تبادل اورانیوم و کیک زرد نیز موکول به پی ام دی بوده و ما به عنوان فروشنده مواد غنی شده و خریدار کیک زرد معامله با روس ها انجام می‌دهیم و مواد کیک زرد به ایران منتقل می‌شود و مواد ما به روسیه منتقل نخواهد شد تا اینکه پی ام دی مسدود شود و با توجه به بسته شدن پی ام دی طی چند روز آینده انتقال مواد به روسیه انجام شود. کار دیگر بحث اراک است که یک مرحله مهمی داشته که امضای سند رسمی میان ایران و 1+5 بوده که 8 وزیر خارجه این سند را امضا کرده و کارهای مقدماتی آن انجام شده و مذاکراتی نیز انجام شده و طی چند روز آینده عملیات آن آغاز شود و ما تصور می کنیم که تا 2 و 3 هفته کار طول بکشد و در اراک ما به هیچ چیزی دست نزده ایم و فقط مذاکرات آن صورت گرفته و مذاکراتی با چینی ها و آمریکایی ها داشته ایم  تاکنون 3 سند درباره اراک توافق و منتشر شده است.

عراقچی افزود: سند اصل کاری که سند رسمی است امضا شده است که سند بسیار مهمی است و طبق این سند گروه 1+5 طی جدول زمانی 5 ساله به ایران کمک کنند که این کار انجام شود و اذعان کرده اند که مالک پروژه و مدیر اجرایی ایران بوده و آنها به ایران برای تکمیل این پروژه کمک خواهند کرد و از همه مهمتر گواهینامه های بین المللی را در این باره صادر خواهند کرد که تضمین کننده ایمنی و سالم بوده رآکتور است و یک همکاری کامل و بین المللی میان ایران و 1+5 بر اساس سند رسمی شکل خواهد گرفت و هر 6 کشور اعلام کرده اند که چه کارهایی را انجام خواهند داد و چه مسئولیت هایی را قبول خواهند کرد و در پی این سند مذاکراتی را با شرکت های چینی برای اجرا انجام شده و در مقام اجرا به اراک دستی نزده‌ایم و از امروز به بعد اقدامات درباره اراک انجام خواهد شد.

وی گفت: مرحله مهمی را پشت سر گذاشتیم و نتیجه پایداری ملت ایرانه بوده که از مواضع خود کوتاه نیامده اند و امروز «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» تثبیت شده و در برجام تثبیت شده و برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد یافت.