گرچه جبهه النصره، خود را از قید و بند ایدئولوژی های تکفیری وهابی خارج نکرده و همچنان بر این رویکرد تاکید دارد، اما به گفته کارشناسان طی ماه های گذشته از بحران سوریه شاهد آن هستیم که رهبران آن موفق شدند تجارب عملیات تروریستی خود را از عراق به سوریه منتقل کنند.

برخی از کارشناسان اردنی بر این باورند اکثر عملیات انجام شده در داخل سوریه و قتل عام های صورت گرفته در این کشور حاصل عملیات این گروه است، به ویژه اینکه امکانات این جبهه، چندین برابر گروه هایی همچون شبه نظامیان ارتش آزاد سوریه (الجیش الحر) است.

با وجود آنکه همچنان اخبار ضد و نقیضی در خصوص هلاکت سرکردگان این گروه از جمله محمد الجولانی و محمد الشلبی برادر زن ابو مصعب الزرقاوی منتشر می شود، اما این گروه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد مصطفی عبد اللطیف صالح ملقب به" ابی انس الصحابه" به عنوان رهبر آن انتخاب شده است.

بر اساس اطلاعات موجود، ابی انس یکی از رهبران جریان سلفی جهادی اردن است که یک سال و نیم پیش وقبل از آنکه برای جنگ به سوریه برود، مسئول بخش اطلاع رسانی و تبلیغات گروه سلفی محسوب می شود و با میهمانان خود از جمله خبرنگاران در هتل شیرایتون امان پایتخت اردن دیدار می کند.

وی همچنین معاون ابو انس الشامی که مشاور زرقاوی در عراق بود و در سال ۲۰۰۴ در این کشور کشته شد، به شمار می رفت.

الصحابه سابقه جنگ در عراق را هم دارد، وی پس از مرگ زرقاوی به سوریه گریخت و پس از گذراندن سه سال زندان در این کشور در سال ۲۰۱۰ تسلیم اردن شد، اما ۱۴ ماه بعد از اتهامات خود تبرئه وآزاد شد، وی با وجود آنکه در جریان حوادث موسوم به زرقاء در سال ۲۰۱۱ دستگیر شده بود، اما همزمان با آغاز هرج و مرج در سوریه از زندان خارج شد تا به سوریه عزیمت کند و بخشی از دست های پنهان هدایت گر این گروه نمایان شود.

یک پایگاه خبری سوری به نقل از منابع آگاه در سازمان امنیتی سوریه خبر داد این سازمان اطلاعات بسیار دقیقی از همکاری جبهه النصره با دولت آمریکا در اختیار دارد واسناد مربوط به ارتباط مستقیم و همکاری دو طرف در این سازمان نگهداری می شود.

مسئول امنیتی مستقیم پیگیری پرونده جبهه النصره اطلاعاتی هرچند جسته و گریخته در رابطه با این جبهه که اجازه انتشار یافته بود، در اختیار این پایگاه سوری قرار داد. به گفته این مسئول در سال ۲۰۰۸ یک فروند بالگرد آمریکایی با عبور از مرز عراق وسوریه در هشت کیلومتری عمق خاک سوریه، شماری از کماندوهای آمریکایی را هلی برد کرد. این نیروها به یک ساختمان که در داخل یک مزرعه در روستای سکریه در نزدیکی نقطه مرزی البوکمال واقع بود حمله کردند، در آن زمان رسانه های سوری و بین المللی از مرگ هشت نفر با آتش نیروهای آمریکایی سخن گفتند، اما هر دو طرف بر مسائلی چشم بستیم و به دلایل امنیتی از پیگیری و ذکر آن امتناع کردیم.

این اطلاعات حکایت از آن داشت که در این حمله آمریکایی ها پس از کشتن هشت نفر یک نفر را با خود بردند. هدف انجام عملیات و دلیل دستگیری فرد مذکور در بخش بعدی دنبال می شود.