به گزارش پارس علی اصغر شعردوست در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، با اشاره به دیدارهای مکرر مقامات ایران و تاجیکستان خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر رییسان جمهور دو کشور در هر سال چهار یا پنج بار با یکدیگر دیدار کرده اند. در نوروز ۹۱ احمدی نژاد به شهر دوشنبه سفر کرد و امامعلی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان نیز در شهریور ماه گذشته سفری به تهران داشت. هم چنین دو رییس جمهور در روزهای آغازین فروردین ماه ۱۳۹۲ در حاشیه مراسم بین المللی نوروز در عشق آباد با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

وی افزود: در دو سه ماه آینده چندین مقام عالی رتبه از جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان سفرهای متقابل به کشورهای یکدیگر خواهند داشت.

شعردوست اضافه کرد: سفرهای رییس جمهور، وزیر امور خارجه، وزیر آموزش و پرورش، وزیر دفاع و وزیر کشور ایران به تاجیکستان برای فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۲ در دستور کار قرار دارند. متقابلا تعدادی از مقامات تاجیکی از جمله وزیر دفاع تاجیکستان به ایران سفر خواهند کرد.

سفیر ایران در تاجیکستان خاطرنشان کرد: در این سفرها موضوعات مرتبط با مناسبات دو کشور در حوزه کاری این مقامات مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در برخی موارد اسناد همکاری نیز میان دو کشور امضا خواهد شد. یکی از این اسناد همکاری، یادداشت تفاهم همکاری میان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان و آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان است که در سفر قریب الوقوع وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران به دوشنبه به امضا خواهد رسید.

او هم چنین درباره برگزاری مراسم هفته خجند در تبریز نیز گفت: به دلیل اشتراکات عمیق فرهنگی بین شهرهای خجند و تبیریز به ویژه وجود مقبره شاعر شهیر کمال الدین خجندی در شهر تبریز، مقدمات برگزاری هفته فرهنگی تبریز در شهرهای دوشنبه و خجند در مهرماه ۱۳۹۰ توسط شهرداری تبریز برگزار شد. که طی آن حدود ۶۰ نفر از هنرمندان این شهر که در زمینه های موسیقی، تئاتر، نمایشگاه کتاب و… فعالیت داشتند برنامه هایی را در این دو شهر تاجیکستان انجام دادند. به دنبال این امر و پیرو اعلام آمادگی شهرداری تبریز قرار است هفته فرهنگی خجند در تبریز را برای نیمه دوم فروردین ماه سال ۹۲ برنامه ریزی کنیم.

شعردوست تصریح کرد: این موضوع از جانب سفارت در یادداشت رسمی به جناب آقای قاهر رسول زاده، استاندار استان سغد تاجیکستان منعکس شده و ما منتظر پاسخ طرف تاجیک و اعلام آمادگی مقامات ذی ربط در این زمینه هستیم. در صورت اعلام آمادگی سفارت آمادگی دارد با همکاری شهرداری تبریز این هفته را برگزار کند.

این دیپلمات کشورمان در تاجیکستان هم چنین در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار ایسنا گفت: مجمع گفت وگوی همکاری آسیا (ACD) در سال ۲۰۰۲ میلادی با هدف افزایش همکاری کشورهای آسیایی در زمینه های مختلف و به حداکثر رساندن بهره وری از منابع غنی این کشورها تأسیس شده است. آرمان این مجمع بر عهده گرفتن نقش شایسته قاره کهن در صحنه معادلات جهانی است. ۳۲ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران عضو این مجمع هستند.

وی ادامه داد: یازدهمین اجلاس وزیران امور خارجه مجمع گفت وگوی همکاری آسیا قرار است در روز ۲۹ مارس ۲۰۱۳ برابر با ۹ فروردین ۱۳۹۲ در شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان برگزار شود. تا کنون حضور وزیران تعداد زیادی از کشورهای عضو مجمع در اجلاس یازدهم قطعی شده است. شرکت وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این اجلاس پیش بینی شده است.

وی گفت: پیش از اجلاس وزیران خارجه، نشست کارشناسان ارشد به عنوان نشست مقدماتی برگزار می شود و سپس وزیران و دیگر رییسان هیأت های شرکت کننده ضمن بحث و بررسی درباره موضوعات پیش بینی شده، متن اعلامیه اجلاس که از قبل مورد بحث و مذاکره کارشناسی قرار گرفته است را بررسی و به تصویب می رسانند.

شعردوست اضافه کرد: عنوان و شعاری که برای اجلاس یازدهم وزیران خارجه مجمع گفت وگوی همکاری آسیا پیش بینی شده، عبارت است از: « نیل به رفاه، پیشرفت و ثبات در آسیا از طریق توسعه پایدار» .

سفیر ایران در دوشنبه اظهار کرد: در زمینه فعالیت های دیگر فرهنگی باید خاطرنشان کنم که در نوروز ۱۳۹۰ هفته فرهنگی ایران در شهرهای دوشنبه و خجند با شرکت بیش از ۱۴۰ نفر از شخصیت های فرهنگی و هنرمندان کشورمان برگزار شد. به دنبال این امر و پیرو درخواست جناب آقای میرزا شاهرخ اسراری، وزیر فرهنگ تاجیکستان جهت برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در کشورمان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان اعلام آمادگی کرده است که در نیمه دوم مرداد ماه سال آینده پذیرای هیات تاجیکی برای برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی در کشورمان باشد.

او ادامه داد: در سال ۱۳۹۰پژوهشگاه فارسی تاجیکی سفارت کشورمان در تاجیکستان بیش از ۳۰ عنوان از کتاب های نویسندگان و شاعران تاجیک و ایرانی را به فارسی و برعکس به سریلیک منتشر کرده است و این هدف در سال آینده نیز تداوم خواهد یافت. هم چنین به مناسبت جشن نوروز این سفارت چندین جلد کتاب در زمینه نوروز و آداب و رسوم کشورهای حوزه نوروز به چاپ رسانده و در دسترس علاقمندان قرار داده است. پژوهشگاه و چاپخانه پیوند سفارت کارهای بسیار متعددی را در دست اقدام دارد که امیدوارم با توکل به خدا بوقوع بپیوندد.

شعردوست با بیان این که پروژه های متعدد فرهنگی در سال آینده افتتاح و راه اندازی خواهد شد گفت: ساخت مدرسه بین المللی کشورمان در شهر دوشنبه که در مکان و موقعیتی مناسب از جانب وزارت آموزش و پرورش کشورمان در حال ساخت بوده و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی درباره ساخت سالن کشتی در مجاورت سالن ورزش های زورخانه یی و پهلوانی که این پروژه نیز در سال های گذشته توسط کشورمان اجرا شده است گفت: این پروژه فرهنگی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم در سال ۹۲ شاهد افتتاح آن باشیم.

شعردوست گفت: بنای جدید سفارت کشورمان در شهر دوشنبه با دستور مستقیم وزیر امور خارجه کشورمان در حال ساخت است.